- Vi har økt hvert år siden vi ble Kiwi. Hele veien. Vi har også litt ekstra, litt lokalmat, utover det vanlige Kiwi-sortimentet. Det blir veldig godt tatt imot av folk. Er man på ferie vil man jo ha det lille ekstra.
For det er ingen tvil om at veksten i Hemsedals turistnæring er en viktig motor i utviklingen. Med sin lokalisering langs en travel innfartsåre, er det klart det blir stor aktivitet, ikke minst i fellesferiene, selv om butikken også har et solid lokalt kundegrunnlag. - Påsken er toppen. Da er det kaos. Det er gøy, men vi er også glade når vi igjen kan puste ut når andre påskedag er over, sier Oddbjørn.
Det er heller ingen hemmelighet at Kiwi-kjeden har vært en stor suksess i Norge. I dag finnes det 547 butikker på tvers av landet, alle med Kiwis karakteristiske grønne profil. Det går som kjent også på tilbudet, med kjedens velkjente fratrekk av momsen på frukt- og grønt. Men det stopper ikke med det.
- Først begynte vi å trekke av momsen på frukt- og grønt, så på nøkkelhullprodukter. Nå gjør vi det også på økologiske produkter. Målet er å få myndighetene til å følge etter. Og vi merker at folk kjøper mer av disse tingene, sier Oddbjørn.
Men like viktig er selvsagt blide ansatte og full service. For Kiwi Hemsedal innebærer det til og med utkjøring av varer til blant annet grupper og firmaer på ferie.