– Vi selger mye dyre biler. Men det er et marked som kan stoppe. Vi har evnen til å snu oss fort. Når Bentley står så selger vi Golf eller Toyota. Vi vet at markedet går opp og ned – og markedet i Norge for luksusbiler er lite, understreker Aarsby.
Han takket med glede ja på forespørselen om å være med på å etablere Sandven-navnet på Østlandet. Da hadde Bilgruppen Sandven AS forlengst fått et meget sterkt fotfeste Bergen og omegn, takket være de driftige brødrene Trond og Erling Sandven. I 2009 banket Bavaria på døren, og kjøpte opp 51 % av selskapet. I tiden etter har det blitt ytterligere vekst, med oppkjøp av S Line Auto og utvidelse til hele tre lokasjoner i Bergen.
Høsten 2012 åpnet dørene på Skjetten – og ambisjonene er på plass.
– Omsetningen i Sandven Gruppen er på cirka 750 til 800 millioner, her på Skjetten hadde vi i 2013 en omsetning på 182 millioner. Det var det første året vårt. I 2014 skal vi lande mellom 180 og 200 millioner. Vi har et mål om at vi skal selge 1000 biler i året fra dette anlegget innen de første fem årene. Vi solgte 650 biler i fjor. Vi har i dag 65 biler på lager, og det øker vi nå til 100, forteller Aarsby.
Aller mest går det i tyske kvalitetsbiler. Selskapet har solide kontakter nedover i Europa, og spesialiserer seg på brukt import. Nå som euroen er på vei tilbake, kan det være en gunstig løsning for noen og enhver.
Selv er Aarsby opptatt av et bilsenter er mer enn bare bil – det er også mennesker. Han legger også stor vekt på at både kunder og ansatte skal stortrives på Sandven.
– Vi har en organisasjon som er serviceminded, som er løsningsorientert. Kommer du til oss med dine ønsker, så finner vi bilen til deg. Det er kunden i fokus. Like viktig er det at vi har fornøyde medarbeidere, som igjen gir fornøyde kunder. Det jobber vi mye med internt.
Men bilsalget er selvsagt bare halve moroa for Aarsby og kollegene. Sandven Oslo er autorisert for verkstedtjenester og service på Mercedes Benz og Land Rover, og dekker i tillegg alle andre bilmerker. På toppen av det kommer en moderne og effektiv bilvask, der det går cirka 7000 vask i året.
Ettermarkedet er viktig for å stabilisere inntektsgrunnlaget. I Sandven utfører de service i henhold til garantiprogrammet, slik at garantien på bilene består.
– Du kan kjøpe bil overalt, men du må sende den på service et sted. Da er det viktig å finne et verksted som tar vare på dine interesser. Det legger Sandven stor vekt på – uansett om du har importert bilen selv, kjøpt den hos oss, eller kjøpt den andre steder. Vi skal bygge lojalitet til kunden, og da må du ha høy kvalitet på servicearbeidet. Det gir tillit i markedet, sier Aarsby.
Han har for øyeblikket fire lærlinger utplassert på tiltak fra skolene. Etter utplasseringen følger eventuelt en arbeidsavtale og en lærekontrakt. Dermed bidrar Sandven Oslo til å bygge opp kompetanse fra bunnen av. Totalt er de 27 ansatte på huset. I Bilgruppen Sandven AS er det cirka 100 ansatte totalt.
– Det å bygge opp en bilforretning av dette kaliberet, det tar kanskje fem år. Først da har du fått salgsorganisasjonen og verkstedet i full sving, og lokomotivet begynner å rulle og gå. 2015 blir vårt tredje år, så nå blir veien videre spennende, avslutter Aarsby.