Sang Huynhs interesse for elbiler og ladeutstyr startet for fullt i 2015, da han og en kollega fikk sin første elbil. På daværende tidspunkt var vi begge misfornøyd med de eksisterende ladeløsningene, og vi bestemte seg for å ta inn utstyr fra utlandet sammen.
– Vi tenkte at det sikkert var andre enn oss som også kunne ha behov for det, så vi testet å legge ut produktene på Finn, og ble nedringt. Etter hvert kjøpte vi litt mer og prøvde en gang til, og det samme gjentok seg, forklarer Sang, som etter kort tid opprettet et AS sammen med kameraten.
Fikser alt
Elbilgrossisten AS var til å begynne med en slags hobbybedrift som de to kameratene sjonglerte ved siden av fulltidsjobber, men i 2018 hoppet de ut i det og flyttet inn i flotte, sentrale lokasjoner med utsalg, showroom og lager, ved Carl Berner i Oslo.
Sang forteller at Elbilgrossistens hovedprodukt er ladebokser av ulike typer, med forskjellige utforminger og løsninger. Det overordnede målet er å tilby elbileiere et sikkert ladepunkt.
– Vi tilbyr ladeboks, kabler, tilbehør og installasjon – hele pakka! Vi samarbeider også godt med bilforhandlere, som sender over kundene til oss og så fikser vi alt. Det er utrolig praktisk ettersom det er inkludert i billånet, og kunden slipper å tenke på at de må ut med 20-30.000 kroner i etterkant for et ladepunkt, forklarer Sang.
Elbilgrossistens ladeløsninger har en universell utforming, med type 2-uttak som er blitt en felles standard i Europa og passer alle nye elbiler i dag. Sang forteller at de visuelt kan se annerledes ut, men at selve hoveduttaket er laget for å passe alle elbiler.
Finner feilen
Elbilgrossisten samarbeider med et stort nettverk av installatører over hele Norge, og løser det meste av ladeinstallasjoner i hele landet. Med en stor kunnskap om lading av elbiler, har Elbilgrossisten dessuten mulighet til å feilsøke på distanse dersom ladingen ikke fungerer som den skal: Helt ypperlig for kunder som bare vil at det skal fungere, og som har liten kunnskap til å finne feilen selv!
– Vi trenger ofte bare serienummeret til boksen, det hjelper oss ganske langt på vei. Siden flere av produsentene leverer med 4G oppkobling, så kan vi se feilmeldinger og kommunikasjonen mellom bilen og ladeboksen, sier Sang. Det kan være en jordfeil eller at det er noe galt med ladekabelen, og da kan vi basert på den informasjonen dytte kunden i den retningen hvor feilen trolig ligger, utdyper han.
– Vi har mange gode og lojale kunder som montører og elektrikere, og vi kan bistå dem ganske kjapt, legger Sang til.
Elbilgrossistens store fordel, er at kundene ikke trenger å bekymre seg over merkostnader i tilfelle noe skulle skje med ladeboksen og man trenger service og reparasjon. Det er nå mulig å gjøre dette selv og en behøver ikke montør for å bytte enheten. Det er nå klikk-og-lade system.
– Det er inkludert når du handler fra oss, og det gjør at vi skiller oss ut fra våre konkurrenter. De store varehuskjedene har ikke i nærheten av samme oppfølging som oss, fastslår Sang og smiler.