– HomeFood startet på grunn av min interesse for hjemmelaget mat – særlig spekevarer.
Roland Szolar er lidenskapelig engasjert i matlaging, og forteller oss i Det Norske Bransjemagasinet mer om hvorfor han startet opp HomeFood i Drammen.
– Jeg er oppvokst på en ungarsk gård der familien produserte egne spekevarer, og vi kjøpte lite råvarer fra butikk. Mitt inntrykk er at altfor mange kjøper butikkspekevarer som er laget på samlebånd. Med HomeFood ønsker jeg å kunne tilby å lage mat som jeg ville servert til familie og venner.
Og det var nettopp slik HomeFood startet i desember 2017. Gjennom en brennende interesse for kvalitetsmatlaging, produserte Szolar delikatesser for bekjente – som synes at maten var så god at den måtte tilbys til andre.
– I HomeFood kan kunder kjøpe middagsretter, ukebaserte middagsabonnoment og få catering for opptil 150 mennesker i Drammen og omegn. Vi tilbyr 20% rabatt for familier med to voksne og to barn, forteller han.
Menyen er basert ungarsk tradisjonsmat – med ny vri og inspirasjon fra det franske, spanske og italienske kjøkkenet. Szolar forteller at typiske matretter kan være gullasj med storfekjøtt og grønnsaker, paprikakylling, lompe og lapskaus på ungarsk vis. Han opplyser om at sistnevnt er en kundefavoritt.
– Ellers tilbyr vi også italienske matretter som lasagne og pizza, tilføyer han.
HomeFood vektlegger å lage mat av toppkvalitet og bare med de beste råvarene, uten konserveringsmiddel. Szolar kjøper i all hovedsak kortreiste matvarer. Om sommeren kjøper han kun råvarer fra gårder og grønnsakhager i lokalområdet. Råvarene som kjøpes inn fryses aldri ned, kokkene bruker kun ferske og smakfulle ingredienser – proppfulle av næringsstoffer og energi.
Szolar forteller at middagsabonnoment-kundene får en fast matmeny hver uke.
– For to uker siden hadde vi spansk uke, der jeg lagde spanjolenes sangria og middagspai. Jeg prøver å variere det litt, så kunden kan kose seg med varierte og gode måltider til en bra pris. På tirsdager har vi vegandag og på torsdager er det fisk som står på menyen.
– Hva skjer hvis en kunde ikke ønsker å spise det som er på den faste menyen?
– Da endrer vi det for kunden! De kundene som har middagsabonnoment kan bytte maten med det vi har i takeawayen for eksempel. Ellers er vi veldig tilpasningsdyktige når det kommer til allergier.
Szolar opplever tilbakemeldingene på HomeFood som svært positive – så positive at bedriften har planer om å å starte opp i Oslo også.
– Vi har allerede levert til Oslo flere ganger gjennom catering, og nå tenker vi å åpne der også slik at flere kan prøve maten vår, sier daglig leder med et glimt i øyet.