I et flott lokale på 500 kvadratmeter, holder Skousen Moss til. Martin og svogeren Hans Marius, bestemte seg for å gå sammen om å kjøpe butikken fra den tidligere eieren, og resultatet har mildt sagt vist seg å bli litt av en solskinnshistorie. Den driftige daglige lederen har tidligere jobbet som tømrer, lagermedarbeider, på bensinstasjon og vært butikksjef for en Coop-butikk.
– Jeg er hva du kaller en veldig allsidig potet. Jeg har god erfaring med kundebehandling, husbygging, tilpasning og installasjon av kjøkken, smiler han.
Kunden er alltid i fokus
Martins allsidige bakgrunn kommer godt med i en butikk som Skousen Moss; hvitevarebutikken der kun den beste servicen er god nok og kunden alltid er i fokus.
– Vi har hele spekteret, og det utnytter vi i dag. Det er ofte jeg som drar ut til kundene, og da er det faktisk daglig leder som kommer hjem til deg og monterer hvitevarene. Det er en nisje som få andre har, og det gjør oss ganske spesielle.
Konseptet til alle Skousens butikker er at kunnskapen skal være høy, prisen skal være forholdsvis lav, og servicen skal være helt eksepsjonell. Kundenes ulike behov kartlegges og imøtekommes.
– I forhold til konseptet her hos Skousen Moss, så er vi veldig utdypet på faghandel- og servicebiten. Vi møter kunden i døra, og får en kopp kaffe og kake, og vi setter oss ned for å prate om hvitevarer. Du blir tatt vare på når du kommer inn til Skousen, fastslår Martin.
Utmerker seg på produktkunnskap
Han sikrer at kunnskapen alltid er på topp blant de nyansatte, og holder et introduseringskurs over to dager der den nyansatte går gjennom butikken produkt for produkt, og får informasjon om hele produktsortimentet til Skousen.
– Det er kunnskapen vi skal være best på, smiler den drevne daglige lederen.
Om du kjøper et produkt hos Skousen Moss, så får du en grundig gjennomgang i hvordan varen fungerer før du forlater butikken. Det hender likevel at man blir i tvil og glemmer gjennomgangen så fort man kommer hjem. I slike tilfeller står Martin klar for å hjelpe.
– For en stund siden var det en 80 år gammel mann som hadde kjøpt en oppvaskmaskin av oss og glemte hvordan oppvaskmaskinen funket da han kom hjem. Da dro jeg hjem til kunden og forklarte alt. Jeg ble der i to timer og gikk ikke før han følte at han behersket alt, forteller Martin.
Kriseløserne
I krisesituasjoner – små som store, kan Skousen Moss rykke ut om noe skulle ryke. De leverer hvitevarer både på julaften og nyttårsaften, og har et eget nødnummer som kunden kan ringe dersom stekeovnen skulle finne på å ta kvelden på selveste julaften.
– Vi har en egen lastebil til leveringer, og vi kan derfor levere på dagen. Ellers er det vanligvis to dager. Men haster det, så strekker vi oss langt for å løse det, sier Martin med et stort smil.
Hjelper entreprenørene med å vinne anbud
Det mange ikke vet er at Skousen dessuten kan senke kostnadene til entreprenører og utbyggere betraktelig. Ved å levere og montere, kan de gjøre hele pakka for dem – som igjen øker sjansene for at entreprenørene vinner anbudsrunden. Per i dag har Skousen Moss faste entreprenørkunder som kommer tilbake til dem så fort de får nye prosjekt, og de leverer dessuten hvitevarer til utleieleilighetene til Betongbygg eiendom i Moss. Martin håper at de små entreprenørene ikke skal være redd for å komme til dem.
– Mange ganger kan de få en sånn aha-opplevelse over hva de kan putte inn og spare. Det som også er spesielt med oss er at vi leverer «aftermarket». Vi kan levere fire års garanti i stedet for ett år utvidet garanti til kundene som skal levere til forbrukere. Det er veldig spesielt og gjør at de får en trygghet hos oss.
Behagelig kundeopplevelse
Skousen Moss melder service på vegne av kunden om det skulle være noe. Dette er en ekstraservice som er en selvfølge for Skousen Moss, og en mangelvare hos flere av deres konkurrenter.
– Hele denne kundeopplevelsen gjør at du får det mye mer behagelig. Om fem til ti år tror jeg at kundene er blitt ganske lei av å bli dårlig behandlet hos de store kjedene og nettbutikkene. Det gjør at små butikker som oss overlever.
– De aller fleste kommer igjen til oss enten de skal ha en elektrisk tannbørste, en vaskemaskin eller et helt kjøkken, det merker vi, avslutter Martin og smiler.