Tredje generasjon Martemoen; Per-Erik Martemoen, er tydelig stolt over å drive familiebedriften Martemoen Transport – hele 90 år etter at hans bestefar Torleif Martemoen grunnla transportfirmaet på Skarnes. Siden 1934 har Martemoen Transport vært en pålitelig transportpartner av matvarer, asfalt og avfall, med faste kunder som har fått et personlig forhold til familien Martemoen gjennom alle år.
– Jeg er jo født og oppvokst inn i dette, innleder daglig leder Per-Erik Martemoen.
– Min bestefar startet Martemoen Transport AS for 90 år siden, og etter det drev faren min det i mange år. Nå er det jeg og broren min Tor Einar, som driver det, og på kontoret sitter samboeren min, Elin Sidselrud. Fjerde generasjon; Oskar, har allerede kjørt lastebil for oss i tre år. Så vi er fortsatt en skikkelig familiebedrift, bekrefter Per-Erik og trekker på smilebåndet.
Går denne historien virkelig helt tilbake til 1934?
– Ja, og det er noe vi er veldig stolte av i den bransjen vi driver med, sier han.
Fra potetgull til erter
Dagen før vi møter brødrene Martemoen, kom de to hjem fra en tur til Danmark med hver sin lastebil fullastet med poteter. Og uken før var Per-Erik og Oskar i Tromsø. Ifølge Per-Erik, går potetlasten ofte til Maarud-fabrikken i Odal, som de har kjørt fast for siden 60-tallet – og Findus Norge.
– Vi kjører også mye settepoteter for Norgro, med lastebiler som kjører fra Trøndelag og sørover – fra januar til mai. Så det går mye i poteter, konstaterer Per-Erik.
Så det er altså dere man skal takke for at nordmenn får potetgull til fredagskosen?
– Vi kjører det meste av de «gode» potetene, som brukes til produksjon av potetgull og pommes frites. Men vi kjører også erter, bønner, gulrot og kålrot for Findus til deres grønnsaksblandinger, også råvarer til andre produksjoner, utdyper han.
Martemoen Transport er ingen vanlig transportbedrift, men en nisjebedrift. Per-Erik henter personlig poteter hos bønder, og er tredje generasjon i sin bedrift, som møter tredje generasjon bønder. Slikt blir det personlige, langvarige og pålitelige forhold av.
– Jeg og Tor Einar har alltid elsket lastebiler, og det blir nok lenge til vi slutter å kjøre, medgir Per-Erik.
– Vår far på 84 år jobber faktisk fortsatt på verkstedet opptil ti timer hver dag! Han prøvde å være pensjonist, men det var ikke noe for han, røper Tor Einar med en latter.
Transportløsninger for alle behov
Martemoen Transport har en stor bilpark med 16 lastebiler av nyere modell – én på hver ansatt. De har også flere termotraller for transport av temperaturfølsomme varer, og kan dermed kjøre både fryste og romtempererte varer.
– Siden vi kjører temperaturfølsomme varer som poteter til produksjonen, er det veldig greit at vi har nye og pålitelige biler. Kundene betaler for at vi skal levere punktlig og ha topp utstyr, og da kan man ikke ha en gammel bil som det er feil med hver dag. Vi får mye skryt av kundene våre for at vi har fine og reine biler som alltid fungerer. Det er utrolig viktig, poengterer Tor Einar.
Martemoen Transport kjører også pallevarer som jord, bark og kassevarer. Og med termotraller som har sideåpning, kan transportfirmaet på Skarnes kjøre dette også.
– Vanligvis kjører vi mye asfalt, men i år ble det poteter fra Danmark hele sommeren på grunn av avlingssvikt i Norge. I tillegg har vi lastebiler som kjører avfall i distriktet, for Retura Glåma og Norsk Gjenvinning. Det er viktig å følge markedet og stille opp der kunder ønsker å bruke oss. Vi håper tyngden fra mange års erfaring gjør at kundene stoler på oss, sier brødrene Martemoen.
Er det konstant kjøring gjennom hele året av poteter, eller er mye sesongbasert?
– For Findus starter vi normalt med poteter i august og kjører til slutten av juni med en drøy måned med opphold. Da er det erter og bønner som skal inn. Kålrot og gulrot er uker innimellom på høst og vinter. For Maarud kjører vi fra midten av juli og til mai. Da tar Maarud fra sitt lager til vi igjen starter igjen på ny sesong.
Det høres ut som det er ganske mye kjøring gjennom hele året?
– Ja, så godt som. Alle som vi leverer mer sporadisk til skal også ha varer; Buer Lompe, Grønt Partner, Felleskjøpet, Fiskå Mølle, Strand Unikorn, Ferskvarehuset og diverse bønder vi kjører direkte for. Er det rolig en dag så vasker vi og steller med bilene, understreker Tor Einar.
Sprek 90-åring
Med flinke og dedikerte sjåfører som gjør jobben sin, er det ikke overraskende at Martemoen Transport fortsatt har livets rett – selv 90 år etter oppstarten. Med faste kunder og gode samarbeidspartnere i transportbransjen, opplever de fine dager på veien.
– Vi skal være best på det vi driver med! Vi skal komme til avtalt tid og gjøre jobben så bra at det ikke finnes én eneste grunn å bytte oss ut.