I dag er vi på plass i Søgne, der spesialtransportselskapet T.M. Hansen Kran og Transport har sin hovedbase.
Sjefen sjøl; Thor Magne Hansen, møter Bransjemagasinet med et smil, og innleder samtalen vår med hvordan han endte opp med å drive ett av Norges mest suksessfulle transportselskaper. Det var en tilfeldighet som gjorde at Hansen nå sitter her i dag med 25 ansatte og en årlig omsetning på rundt 70 millioner kroner.
– Jeg seilte noen år, men ville hjem og tok maskinistskole. Det ble til at jeg kjørte lastebil isteden, så det var egentlig bare helt tilfeldig, smiler han.
Han kjørte lastebil i rundt to år, og kunne etter hvert kjøpe seg en egen lastebil. Men året 1990 tok Hansens tilværelse som ung og ivrig lastebilsjåfør en brå og dramatisk vending.
– Jeg var i en ulykke da jeg kom borti en høyspentledning med krana, og ble liggende i seks måneder på brannskadeavdelingen på Haukeland sykehus. Hele bilen brant opp, og jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne gå igjen - som 26-åring, forteller han åpenhjertig.
Jobbet hardt for fremgang
Forhåpningen var hele tiden at han en dag skulle tilbake til førersetet i lastebilen. Han ansatte en mann til å jobbe i hans sted til han ble bedre, og bedre ble han omsider. Den alvorlige ulykken til tross, så kunne Hansen gå tilbake til jobben sin som sjef og daglig leder, og skulle snart jobbe lange dager 365 dager i året for å bygge opp bedriften til det store navnet som T.M. Hansen Kran og Transport er i dag.
Kundekretsen deres er stor og variabel, og inkluderer blant annet kraftselskaper, oljeindustrien, mekaniker- og byggindustrien. Hansen forteller at de en gang var med på å frakte et stort hus, med alt det innebærer.
– Vi tar alle typer oppdrag! Alt som lar seg gjøre og som kundene ikke skjønner hvordan de skal løse. Da reiser vi ut på befaring og finner løsninger. Det krever mye spesialutstyr og spesielle løsninger for å kunne få til, forteller Hansen.
Rykker alltid ut
Til sin hjelp har de markedets beste utstyr og kraner som har en lasteevne på alt fra to tonn/meter til 165 tonn/meter. T.M. Hansen Kran og Transport var den første aktøren i sin tid, som fikk æren av å motta verdens første kran til kommersielt bruk; en HIAB 1055, kan Hansen stolt fortelle. Det store spennet til kranene deres gjør at de er ekstra allsidige og kan rykke ut på omtrent alle oppdrag.
– Det er en veldig stor risiko forbundet med de vi holder på med. Vi tar jobber som mange andre ikke tør å ta på seg, forsikrer han og fortsetter:
– Det finnes ikke noen jobb vi ikke kan ta – vi kan ta alt!
Og klarer de ikke oppdraget i egenregi, så har T.M. Hansen Kran og Transport internasjonale samarbeidspartnere som gjerne står til tjeneste når de trenger assistanse.
– Det er derfor vi er der vi er. Konkurransen i denne bransjen er veldig hard, det er små marginer.
– Faktisk, i forrige uke var vi på et oppdrag der vi tok ned en traverskran som flere andre aktører hadde sett på og mente at det ville bli for vanskelig. Det er ikke mange aktører som gjør sånne spesialoppdrag.
Fokus på HMS
Men med spesialoppdrag følger også potensielle farer. Derfor ligger fokuset hele tiden på sikkerhet og HMS. I fjor ble T.M. Hansen Kran og Transport tildelt Miljøfyrtårn-tittelen, og det betyr mye for Hansen, som synes det er ekstra stas at en transportbedrift kvalifiserer seg til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.
Siden de har avtaler med store aktører, føler Hansen at han har et innblikk i miljø- og HMS-situasjonen til de riktig store selskapene. Problemet med store konsern og større selskap er at hovedfokuset er penger – og ikke nødvendigvis sikkerhet.
– Alle snakker om hvor viktig det er med miljø og HMS, og de setter også store krav til det, men på den andre enden er det økonomen som styrer det. De ser ikke viktigheten av sikkerhet, men tenker bare kroner og øre, mens anleggslederen sitter på høy kompetanse og ser betydningen av godt utstyr og godt personell, men sitter ikke på kostnadssiden, forklarer han.
For Hansen er trivsel viktig, og han legger vekt på at hans ansatte skal trives og at terskelen skal være lav for å melde fra til ham om det skulle være noe.
Like sterkt som han uttrykker at de ansatte skal ha det godt i arbeidstiden, brenner Hansen for de svake i samfunnet. De som står i fare for å havne utenfor både sosialt og arbeidsmessig.
– Det er mange i samfunnet som ikke får mulighet på grunn av at de har en skavank. Vi kan ikke være like alle sammen. Men har du en personlighet og du er interessert i det du holder på med, så vil du lykkes. Vi har en her hos oss som er født med en hjerneskade, og han gjør en kjempejobb, sier en ydmyk Hansen.