Da den gamle Fagmøbel-butikken i Lyngdal ble lagt ned, gikk flere personer sammen for å gi Fagmøbler Lyngdal nytt liv i nye lokaler. I 2015 åpnet forretningen på nytt, i Meierigården sentralt i Lyngdal.
Monica Omland Andersen kom rett fra dagligvare-handelen, og fikk en bratt læringskurve da hun ble daglig leder i Fagmøbler Lyngdal.
– Vi er egentlig en liten butikk med et litt lite lager. Men for meg som ikke kjente møbelbransjen fra før, var det greit å begynne med, sier Monica med et smil.
Blir godt ivaretatt
Den lange erfaringen som butikksjef i en dagligvareforretning, har gjort Monica til en menneskekjenner som strekker seg langt for å gjøre kundene fornøyde. Med sitt blide vesen, er hun en positiv problemløser ved Fagmøbler Lyngdal, der hun gjør sitt beste for å sørge for at kundene blir godt ivaretatt.
– Det er viktig for meg at jeg tar imot folk slik jeg selv vil bli tatt imot, og det er viktig for meg at kunden skal få en trygg kjøpsopplevelse. Men det aller viktigste er faktisk god service. Det er noe vi får vi mye god tilbakemelding på, og det synes jeg er veldig gøy!
Monica tar mye ansvar i Fagmøbel-forretningen i Lyngdal, og etter eget utsagn driver hun den omtrent som den var hennes egen butikk. Det innebærer blant annet personlig hjemlevering av møbler og fleksibilitet for de kundene som ønsker å hente en vare på en søndag eller før butikken åpner. Monica låser gjerne opp butikken om noe haster.
– Det er nok ikke alle som er skrudd sammen som meg, spøker en blid Monica.
I år feirer Fagmøbler-kjeden 25 år, og over hele landet feires jubileet med pangpriser på utvalgte varer. Men selv om konkurransen blant møbelforhandlerne er stor, mener Monica at Fagmøbler skiller seg ut på flere områder.
– Vi er store på modulsofaer og vi har en egen modulbygger. Vi setter sammen og kan bygge sofaen akkurat slik du ønsker, sier hun og legger til at Fagmøbler fører sofaer av de norske merkene Stordal og Sitwell.
Alt på ett sted
Hos Fagmøbler Lyngdal kan du dessuten få med deg interiør- og pyntegjenstander samtidig som ditt møbel-kjøp.
– Vi hadde først fokus på møbler, men øker nå med interiørbiten. Vi har småvarer som bilder, puter, tepper, og en masse annet.
Ifølge Monica er det i dag blitt mer «tillatt» med spreke farger på interiøret, som en kontrast mot de grå, beige og brune tonene vi helst velger på sofaen.
– Folk beveger seg vekk fra det lyse til det mørke igjen. Blått og grønt er også sånt som folk beveger seg inn mot, og det begynner å gå fra lyse trefarger til det mørke; svart og mokka-farge, forteller hun.
Selv om pilen peker oppover for Fagmøbler Lyngdal, er målet fremover å bli enda større. Ved å utvide lagerkapasiteten og utøke utvalget på møbler, håper og tror Monica at Fagmøbler Lyngdal kan ta flere markedsandeler.
– I dag er vår kundegruppe kanskje fra 40 til 70 år. Det vi må jobbe mot er å få inn den yngre generasjonen; førstegangskjøperen. Målet vårt er også å ha flere lagervarer slik at kunden kan få med seg det vi kaller «melk og brød», smiler Monica avslutningsvis.