SalesClub ble etablert i 2007, av den danske gründeren Kim Nielsen som ønsket å satse på salgsinsentiver og å premiere gode salgsresultater for å øke motivasjonen til selgere. I dag er SalesClub AS et helnorsk selskap, med i lokasjon i Norge og Danmark.
– Jeg begynte i SalesClub i 2011 og skulle egentlig jobbe med kundesupport, men etter en meget kort periode ble jeg «kastet inn» i en prosjektlederrolle. I 2017 tok jeg over som daglig leder for SalesClub AS og vår norske filial i Danmark, forteller Tone Dahl Børsting.
Utforsket nye veier
I 2015 landet SalesClub en stor kontrakt med Microsoft Western Europe. Alle butikker og forhandlere i Vest-Europa som solgte Microsoft sine produkter, var inkludert i kontrakten; 12 land med 10 ulike språk.
– Det tvang oss til å tenke helt nytt. SalesClub gikk fra å være et rent insentivprogram for ansatte til å gi et performance management-verktøy for ansatte og ledelsen. SalesClub er et modulbasert program med en grunnpakke, med mulighet for å legge til de moduler som kundene til enhver tid trenger, forklarer Tone.
Med et nyfødt fokus på hva som egentlig motiverer de ansatte – enten det er fysiske ting, penger, anerkjennelse, eller heder og ære – baserer managementsystemet til SalesClub seg på kampanjestyring, utdanning, topplister, individuell premiering, og synliggjøring av gode prestasjoner.
– I store bedrifter er det som oftest 20 prosent av selgerne som ligger øverst på topplistene, og ti prosent som ligger på bunn. Potensialet for vekst og forbedring finner vi hos de resterende 70 prosentene. Tenk hva det vil gjøre med bedriftens resultat dersom disse 70 prosentene øker salg-/servicegrad med for eksempel to prosent, sier Tone.
Utviklet «klatretoppen»
Det er på bakgrunn av denne tankegangen at SalesClub utviklet «klatretoppen», en toppliste hvor selgerne som klatrer flest plasser på den vanlige topplisten, blir synliggjort og premiert.
– En ansatt som presterer godt, men ligger på 270’ene plass, vil aldri være synlig på en ordinær toppliste. Klatretoppen sikrer at alle prestasjoner blir premiert. Slik får man med seg alle i hele teamet, i tillegg til at man får personlige poeng som kan brukes i en premieshop som ligger inne i løsningen, utdyper Tone.
SalesClubs SPM-løsning kan brukes innen de fleste bransjer og bedriftsstørrelser. I starten var det kun store bedrifter med 50 ansatte og oppover som dro nytte av plattformen, men i dag har også små og mellomstore bedrifter glede av fordelene til SalesClub. Løsningen kan med fordel også benyttes til andre formål enn rent salg av varer.
– Vi hadde en kunde som tok bilder for eiendomsmeglere, med helt andre suksesskriterier enn antall solgte enheter. Siden vi tilpasser løsningen, kan alle som har et produkt eller en tjeneste de selger, bruke SalesClub. Likevel er bilbransjen og IT-bransjen eksempler på bransjer som egner seg spesielt godt, poengterer Tone.
SalesClub møter de skattemessige krav rundt premieuttak, og genererer månedlige rapporter til HR- og lønnsansvarlig ved bedriftene.
Kunnskap og utdanning har et stadig økende fokus. SalesClub sin E-læringsmodul sørger for at alle ansatte bli bedre på de produkter og tjenester bedriften tilbyr. Gjennomførte kurs eller sertifiseringer synliggjøres i portalen. I tillegg kan man benytte seg av Quiz som raskt indikerer avviket mellom virkelig og forventet kunnskapsnivå.
Å selge inn SalesClub, er ofte en lang salgsprosess.
– Vi jobber for å få de potensielle kundene våre til å se verdien i SalesClub som en helhetlig løsning. Det finnes mange CRM-verktøy på markedet, men SalesClub tilbyr mer med sine kundetilpassede moduler, understreker Tone.
Ser resultater
Siden SalesClub synliggjør den individuelle innsatsen til de ansatte blir det enklere for en bedrift å finne ut av hva bedriftens «superselger» gjør, i forhold til de som ikke presterer like godt.
– Vi er ofte ute og snakker med kundene våre for å høre hva som er ekstra bra med plattformen og om det er noe de mangler. I tillegg er vi raske til å svare på alle typer henvendelser fra kunder og deres ansatte, sier Tone.
Tone forteller at hun opplevde å få en jobbsamtale fra en fortvilet kunde - midt i julemiddagen. Kunden var en stor butikkjede som hadde mye å gjøre i dagene før jul og på julaften, og var bekymret for at det var noe feil med systemet.
– De så at de hadde ekstremt høye salgstall, og mente det måtte være en systemfeil. Det viste seg at alt var riktig. Selgerne var rett og slett så entusiastiske siden de ville se navnet sitt på topplisten at de salgsrekord den julen, forteller Tone muntert.
– Slike tilbakemeldinger er veldig gøy. Både vi og kundene ser resultatene, legger hun til.
SalesClub har hatt en god vekst i Norge, og mottok nylig Gaselleprisen for utrolig gode omsetningstall for 2024. Nå går veien videre mot enda flere kundeforhold og gode kundehistorier, med nye og spennende ideer til moduler og nyttig innhold.
– Vi er utrolig glade for at kundene våre ser nytteverdien av SalesClub, og tør å bruke modulene våre, avslutter Tone Dahl Børsting.