Dette er et klassisk scenario hvor som helst i vinter-Norge: firmaer som driver med vedlikehold av veier må benytte seg av gamle saltblandeverk. Disse har ofte liten kapasitet. Når veiene da fryser til og blir islagte og såpeglatte over natta, er det en enorm etterspørsel etter saltløsning.
Resultatet blir lange køer av strøbiler som venter, og som videre fører til tomme tanker og tomme anlegg. Man blir tvunget til å kanskje dra langt av sted for å fylle saltløsning, noe som igjen er kostbart og lite miljøvennlig. Dette er et stort problem, særlig fordi det kan gå hardt utover trafikksikkerheten og der igjen liv og helse.
Løsningen? Den heter Smart Container AS og holder til på Isdalstø i Hordaland.
Mobilt blandeverk
– Utgangspunktet er en krok-konteiner som vi sveiser en vegg i, og som kan brukes som et blandeverk. Vi har i tillegg bygd inn rørsystem, tanker og inn- og utpumper. Deretter testet oss frem til en riktig blanding av salt og vann. Denne saltløsningen blir da brukt på veiene.
– Vår idé er at man presser vann inn i denne konteineren via en inn-pumpe. Den kan få vann fra det kommunale nettet med trykk inn. Da trenger man ikke inn-pumpa, men vi har ei slik pumpe. Med den kan du suge opp for eksempel sjøvann eller vann fra innsjøer og elver hvor du har tilgang på strøm. Da får du et anlegg som kan produsere. Så hvis du kjører og strør veier over lange strekninger, så slipper du å kjøre tilbake for å fylle opp med saltløsning. Da kan du i stedet bare fylle på ved neste stasjon, forklarer Geir Hamre, daglig leder i Smart Container AS.
Hensyn til miljøet
Disse blandeverkene kan plasseres på forskjellige steder rundt om, og må fylles med salt som kun trengs å tilsettes vann. I Hordaland har man for eksempel et anlegg og tanker på Garnes, og tilsvarende anlegg og tanker på Voss. Da kan aktørene som driver med vintervedlikehold av veiene kjøre ned til Garnes og salte, for så å fylle på i Garnes og salte på returen til Voss. Kundene er store aktører som Presis Veidrift, NCC, Mesta og Veidekke, forteller Hamre.
– Dette burde være en løsning som er interessant for kommuner også, og miljøhensynet er viktig. Når man legger ut denne saltløsningen bruker man mindre salt enn de som strør med tørrsalt, noe kommuner ofte gjør. Alle som naturlig bruker salt på veiene vil ha nytte av dette. Denne saltløsningen kan brukes til ned til cirka minus 12. Den virker i lavere temperaturer også, men da er det i vårt tilfelle Vegvesenet som bestemmer om en får lov til å kjøre ut.
– Fordelen med å bruke denne saltløsningen på veiene jamfør vanlig tørrsalt, er at den virker fortere når du først har fått is på veien. I tillegg blir den liggende på veien. Forskning viser at med tørrsalt ender opp mot 70 prosent av det i grøfta etter at biler har kjørt oppå, mens saltløsningen blir liggende på veien.
Stor kapasitet
Smart Container AS leverer over hele landet, og bidrar med montering hvis ønskelig. Kapasiteten i anleggene er 30 tonn tørrsalt, som i ferdig blandet saltløsning utgjør 100 kubikk.
Den overlegne fordelen med anleggene er produksjonsmengden. Smartblanderen produserer 15 kubikk i timen, og man trenger derfor ikke store tankanlegg for lagring som er plasskrevende og dyre i innkjøp.
– Det tar cirka en måned å lage et anlegg. Vi har et firma som utfører sveisearbeidet og bygger inn veggene, og så monterer vi rør og pumper selv her i Isdalstø. Alt det elektroniske med styring av pumpene og slikt leveres ferdig av en underleverandør.
– Målet vårt er å skape arbeidsplasser og få etablert firmaet med et service- og vedlikeholds-verksted med folk som kan reise ut og gjøre mindre jobber på de anleggene som er i drift. Vi er mobile og raskt på pletten hvis noen trenger hjelp.
Gode løsninger
Selskapet har også fått agentur på krok-påbygg gjennom nederlandske VDL. Dette er et håndteringsutstyr for konteinere som monteres på lastebiler.
– Smart Container AS er jo firmanavnet, og vi har nå kommet i gang med produksjon av denne mobile smartblanderen. Men vi har kastet en del andre baller opp i lufta også, blant annet denne krokløfteren i tillegg til gode løsninger og utstyr for renovasjonsbiler, avslutter Geir Hamre.