Erik Kristiansen og Richard Dalberg, er utdannet heismontører begge to, og startet selskapet Heisrådgiveren AS i 2019 – med blanke ark, lang erfaring og et stort pågangsmot.
– Vi hadde null kunder og null lønn, og vi hadde begge bikket 50 år, sier partner og senior rådgiver i Heisrådgiveren Richard, med et underfundig smil.
Knallhard satsning
De satset knallhardt for å gi Heisrådgiveren et par stabile bein å stå på. Sammen tok Erik og Richard kontakt med borettslag og sameier, og bygget opp en god kundeportefølje i Oslo – før de ramlet inn i koronapandemien.
– Vi hadde satt av en del sparepenger, men på det andre året ble det litt tomt i sparekassa. Men mot høsten 2020, tok det helt av! Da løsnet det endelig, og vi omsatte vi for 1,3 millioner kroner de fire siste månedene, forteller Richard.
Det tok ikke lang tid før Heisrådgiveren ble et kjent navn i markedet, og i takt med at koronapandemien sakte, men sikkert dabbet av, vant de flere store kontrakter for store eiendomsbesittere og flere nye prosjekter.
– Vi fikk et spennende prosjekt for Entra i Schweigaardsgate 15, som er et stort bygg som fra gammelt av hadde 28 heiser, sier Richard. Da Entra skulle inn med nye heiser, måtte vi gjøre en trafikkanalyse for å beregne hvor mange heiser det var behov for i bygget, i forhold til hvor mange mennesker som skulle være der. Det er masse som spiller inn; ikke bare antall mennesker, men også hva slags jobber de faktisk utfører, utdyper han.
Sterkere sammen
Siden de fortsatt befant seg i oppstartsfasen, hadde de ikke programvaren som trengtes for å beregne et så kompleks bygg, så Erik og Richard tok kontakt med en annen rådgiver i bransjen; Arild Fladseth, eieren av HSConsult.
– Samarbeidet var så bra at det endte med at vi slo oss sammen, forteller Richard videre.
Nå fikk Heisrådgiveren en større stab med dyktige rådgivere og ikke minst Arild, som er Norges beste innen trafikkanalyse på heiser, med på laget.
– Vi hadde en målsetning om å bli det største og foretrukne rådgiverselskapet i bransjen. Gjennom fusjonen økte vi porteføljen vår ganske kraftig. Det har tatt oss noen viktige steg videre til dit vi er kommet i dag, hvor vi er tett opp mot å bli den største rådgiveren i heisbransjen, konstaterer Richard med et smil.
Daglig leder Erik, forteller at veien mot å bli størst startet med en miljøsertifisering og et medlemskap i Startbank; begge deler gir nemlig store fordeler i markedet, og blir ofte etterspurt.
– Selv om vi er små, har vi likevel hatt fokus på det som er viktig for kunden. Det er det som er vår greie, understreker Erik. Vi har tett dialog med kunden slik at vi tilpasser vår rådgivning og tjenester til hver enkelt for å sikre god lønnsomhet og verdi for kundene våre.
– Det var faktisk ingen som hadde klart å sertifisere seg som en Miljøfyrtårnbedrift så raskt som vi gjorde! Det var veldig gøy, mimrer Richard.
Et annet mantra som står høyt hos Heisrådgiveren og som også har gitt dem et flertall jobber, er den høye graden av respons. Som en rådgiverbedrift er de spesielt nøye på kommunikasjon og kundebehandling, og de jobber hardt for å svare raskt på henvendelser.
– I byggebransjen spesielt, er det mange aktører som ikke forstår hvor viktig det er å respondere kjapt. Vi har en leveregel her blant alle ansatte, at de skal svare innen 24 timer. Om vi ikke har svaret med en gang, skal vi i hvert fall alltid sende en mail om at vi har mottatt henvendelsen. Vi har fått veldig mange jobber på det, før andre i det hele tatt har vært på banen, forklarer Erik.
Kompetanse skaper balanse
Siden Heisrådgiveren lager trafikkanalyser ut ifra hvilken type bransje og bygg det er snakk om, vil de helst komme inn i prosessen så tidlig som mulig for å gi bygget de beste forutsetningene for en balansert heistrafikk.
– Vi vil få medbestemmelsesrett, og ønsker at spisskompetansen vi sitter på blir tatt med i vurderingen så tidlig som mulig. Noen ganger kommer vi dessverre alt for sent inn, og da er bygget allerede ferdigtegnet. Vi jobber kontinuerlig med å prøve å få arkitekten til å forstå hvor viktig vår jobb er, og at vi må komme inn i en tidlig fase, fastslår Erik.
Mange av oppdragene Heisrådgiveren tar på seg er krevende. Ett eksempel var da Norges eldste heis, som for øvrig er fredet av Byantikvaren, skulle restaureres. Da fikk Heisrådgiveren i oppgave å finne en løsning på å skifte alle elektriske komponenter og finne løsninger som ikke endret heisens originale utseende. En krevende oppgave som ble vellykket på grunn av løsningsorienterte leverandører, hard jobbing og en helt unik dedikasjon til faget.
Erik og Richard ser lyst på fremtiden til Heisrådgiveren, og på de mange spennende oppdragene som venter. De er veldig takknemlig for alle de kundene som turte å satse på dem i en tidlig fase, og som fortsatt er blant de viktigste kundene.
– Det går veldig bra; alt går på skinner og vi jobber knallhardt for å få det til. Vi har et mål om å bli størst, men enda viktigere er det å være det mest kompetanserike rådgivningsselskapet i bransjen. Det er veldig viktig for oss, avslutter Richard, som kan røpe at ett av de større prosjektene de er med på, er den fremtidige byggingen av det 108 meter høye Spektrum-tårnet i Oslo.