Allerede siden 2011 har Spekebua AS vært den største spekematbutikken med gaveartikler på nett. Daglig leder Rune Andersen Risvik begynte å jobbe med spekemat i hjembyen Trondheim allerede som 14-åring og tok med seg konseptet da han flyttet østover.
I dag har nettbutikken Spekebua et stort og spennende sortiment med blant annet spekepølser, spekeskinke og annen spekemat. I tillegg har man inkludert gaveartikler som kniver, kopper og skjærefjøler, som enkelt kan bestilles rett hjem – som bryllupsgave, 50-årsgave eller som helgekos til familien.
To store samarbeidspartnere i Norge er Svindland Pølsefabrikk og Pers Kjøkken.
Ny og spennende serie
– Vi har seks til syv ganger så mange produkter i vår butikk som neste konkurrent har, sier Risvik.
Spekematbutikken har et stort utvalg fra flere forskjellige fabrikker med varierte produkter som kan bestilles enkeltvis eller i festlige gaveinnpakninger, som smakstilpasset gelé og en kniv til å skjære spekematen med.
– Det er kombinasjonen av spekemat og gaveartikler som har gjort oss populære blant nordmenn – spesielt de to spesialkonseptene vi holder på med nå, sier han.
Spekebua startet for to år siden med en troll-serie som inneholder trollkniv, fat, kopper, gelé og pølser.
– Det har vært kjempepopulært. Når vi har stått på messer så er det absolutt det folk er mest interessert i, avslører daglig leder og legger til at de nå har lansert et nytt konsept – vikingserien.
Kniv revet av hyllen
Vikingserien har fått både en spesialdesignet kopp, gelé, spekepølser og eget vikingbrød inkludert, men spesielt populær er den unike vikingkniven som er laget av damaskusstål i stilrett design.
– Jeg tok inn 190 eksemplarer av vikingkniven og de forsvant allerede den første helgen. Det tok meg på senga, for det er en dyr kniv som vi måtte prise til 600 kroner grunnet materiale og produksjonsprosessen, men vi gikk altså tom og har allerede 50 personer på venteliste til vi får inn flere, sier daglig leder.
Mye undersøkelser og graving i historie har blitt utført for å komme frem til rett design for både innpakninger, kniv og kopp. Designvalgene har allerede rukket å blitt heftig diskutert på butikkens hjemmesider, og uttalelser om at vikinger ikke hadde horn.
– Vi holdt på over et år og planla vikingserien og mye arbeid har gått med på å undersøke historie. Det viser seg at vikinger faktisk brukte horn i kroninger og høytidelige seremonier, og i tillegg har det blitt funnet to hjelmer med horn i Danmark, bekrefter han.
Invitert på verdens største matmesse
Popularitetsøkningen i Norge har fått Risvik til å vende seg mot utlandet – men uten medlemskap i EU er det svært utfordrende å eksportere spekemat ut av landet.
– Vi har løst det slik i Sverige at vi produserer spekematen sammen med Grilstad, med norske oppskrifter, og vi har et lager der som vi distribuerer. Vi lager pølser av hjort, rein og elg som er svært populært, sier han.
Videre vil han nå komme inn på det tyske markedet, og sammen med håndballekspert Frode Scheie vil de nå introdusere norsk spekemat.
– Vi har blitt invitert av Norsk-Tysk Handelskammer til å delta på Anuga-messen i Köln i oktober.
Matmessen Anuga er verdens største årlige matmesse med 160.000 besøkende. Messen er en lukket fagmesse og store konsern som Mills har blitt invitert til å bidra.
– Vi ble invitert fordi de synes konseptet vårt er så spennende. Vi skal ha en stand og fokusere på viking og troll og norsk tradisjonsmat tuftet på stabburet og fjellheimen. Tanken på at det er 160.000 potensielle bedrifter som kan se oss er kjempespennende, smiler daglig leder.
Dugnadsarbeid og ny butikk
Innad i Norge har også Spekebua startet egen dugnadsavdeling der de fokuserer på å rette seg mer mot idrettslag og hjelpe dem med dugnadsarbeid.
– Vi har fått en kjent håndballperson med på laget som skal hjelpe oss med å komme inn til de større idrettslagene.
Spekebua har samarbeidet i flere år med 40-50 idrettslag med salg til inntekter.
– Vi satser nå på videre arbeid med dette og synes det er spennende.
Risvik forteller også at de nå har startet opp egen butikk på Eikesenteret som skal huse både lager, pakkesenter og butikk, der kunder kan bestille varer på nett og hente i butikken.
– Det er en spennende utvikling og vi håper kundene synes det er moro med en butikk de kan komme inn i, smiler han.