Utgangspunktet for Amundsen Spesial var Amundsen Trading AS. Gjennom dette selskapet importeres nemlig 80 prosent av varene de selv selger. I tillegg leverer Amundsen Trading AS varer til over 600 andre butikker i Norge, forklarer Trond Amundsen.
- Amundsen Spesial har i dag fem butikker, og er en videreføring av kolonialen Amundsen på hjørnet som faren min drev i Haugesund. For å passe inn i vårt konsept, skal varene være av unik kvalitet. Ikke bare på smak, men også på design. Vi lager ganske mye såkalt “private label”, altså vårt eget merkenavn. Ellers har vi flere agenturer hvor vi har enerett som forhandler i Norge.
Ekteparet overtok driften av importselskapet i 2007. To år etter videreførte de Amundsen på hjørnet, men nå som Amundsen Spesial med en ny profil.
- Vi gjorde om driften til å drive mer med spesialvarer. Det vil si kaffe, te, sjokolade, pesto, oster, spekemat, krydder og olivenoljer. Det er utfordrende, men vi klarer det fordi vi har hele leddet selv, med import-delen. Etter hvert har vi også opparbeidet oss et solid merkenavn.
I juni 2011 åpnet de butikk nummer to, på Oasen kjøpesenter på Karmøy. En viktig del av profilen er innredningen i butikkene. Med bjelker i taket, steinplater på diskene og kaffekverner fra 50-tallet, er alt nøye gjennomtenkt.
- I fars gamle kolonialbutikk fikk man unik service. Det har jeg alltid ønsket å videreføre, og vi vil ha kvalitet i alle ledd. Jeg har en drøm om å nå 20 butikker. Men det viktigste er at hver enkelt har det vi kaller Amundsen-atmosfæren. For den må ikke forsvinne.