Paal driver en liten, men særegen interiørbutikk på i Pindsleveien i Sandefjord. Konseptet har han slått sammen fra mor og fars forretninger som drev interiør og teppesenter hver for seg.
– Det var bedre økonomi å slå det sammen. Her har vi alt av interiør som tepper, lamper, puter og gardiner som bestillingsvarer, og kundene bruker meg som interiørkonsulent, sier Paal Bye Johansen.
Ikke la deg lure til å tro at dette bare er en av mange interiørbutikker som har poppet opp for å ri den populære interiørforretningsbølga. Paal sitter på over 50 års erfaring i bransjen og hjelper deg med alt fra å ta ut enkelte farger til å lage en komplett løsning for hele huset ditt med farger, materialer og tegninger.
– Jeg designer, lager og leverer, og gjør det helt ut til fingerspissene.
Daglig leder forteller at han foretrekker å jobbe med private kunder og gjennom dialog finne ut nøyaktig hva kunden ønsker for å kunne levere individuelle resultat tilpasset hver og en kunde.
– Jeg bryr meg ikke om at du skal komme inn i et rom og vite at Paal har designet her. Jeg er mer opptatt av at om du er glad i rosa elefanter så skal du søren meg få rosa elefanter på stueveggene dine, for det er du som skal bo der!
Interiørkonsulenten satser på bestillingsvarer, og forteller at om en kunde vil ha et teppe fra Tyskland, vil det kun ta en ukes tid å levere. Og tepper er en av Unik Interiør og Teppesenters spesialiteter.
– Vi er utrolig gode på å legge tepper, og trappeløpere er spesialiteten som vi er kjent for. Alle kan levere vegg til vegg-teppe, men trappetepper er det ikke mange som legger ordentlig.
I andre etasje er en systue knyttet til forretningen, og Paal forteller at de har en sydame som kommer og syr gardiner etter behov.
– Vi er nesten den eneste butikken i Sandefjord som syr gardiner i tillegg, smiler han.
Paal har siden barndom jobbet med tepper og interiør, og er en ekte ildsjel for det han brenner for. Hos Unik Interiør og Teppesenter AS blir du møtt med god gammeldags kjøpmannsånd og en solid faglig bakgrunn med et genuint ønske om å hjelpe.
–Konseptet jeg prøver å videreføre er at du bør ikke komme til meg for å finne ut av om jeg kan tilby den beste prisen i Norge, men du kan komme til meg om du trenger faglig hjelp og den menneskelige servicen oppe i det hele.