Nyetablert i Norge har Janis Dezurovs tatt med seg snekkerekspertisen fra Latvia der han fra barndommen ble opplært av faren. Et øye for detaljer har Janis fått grundig utdannelse i fra faren som drev entreprenørbedrift med militære, private og næring som kunder.
– Min viktigste lærer var faren min – han hadde strenge regler og var en stor mann, sier Janis.
Med på laget i Janis Byggpartner AS har han et team på fire arbeidere fra Latvia og Moldova. Alle snekkerne kommer med erfaring fra hjemlandene, og Janis sier at han har satt sammen et snekkerteam med fokus på detaljer, kundetilfredshet og trivsel.
– Alle på laget kommer med sin spesielle evne og vår spesialitet er snekring. Vi legger mye stolthet i å se detaljer i alt vi gjør – å få helt rette hjørner hver eneste gang gjør at totalen blir mye bedre og vi får fornøyde kunder hver gang, sier han.
Janis Byggpartner tar oppdrag som renovering og påbygging, og Janis forteller at de vil kunne tilby nybygg når firmaet har blitt mer etablert. Som nyetablert har Janis allerede etablert seg som en god servicepartner med flere samarbeidspartnere på listen som AMJ Management og avtale med Alf Magnor Johannessen som har flere restauranter i regionen.
– Vi har Therese Bakke Tannklinikk som servicepartner blant annet, og vi ser oss om etter flere, sier han.
Nedslagsfeltet til Bodøbedriften er Nordland, sier Janis, og legger til at de jobber på et samarbeidsprosjekt med Smarthus Bodø i Fauske.
– Servicejobber er litt spesielt, om noe er ødelagt må det gjerne fikses umiddelbart og da er det viktig at vi er på pletten. Om jeg ikke har noen arbeidere ledige, så trår jeg gjerne til selv, sier han.
Janis forteller at han ønsker å kunne tilby Nav-jobbsøkere arbeid i bedriften og vil gjerne blande laget med utenlandske arbeidere med nordmenn for å skape sterke byggelag.
– Vi kommer alle med ulike erfaringer, og jeg tror absolutt at vi kunne skapt et drømmelag om vi hadde fått nordmenn med på laget, sier han.
Arbeidernes tilfredshet i bedriften er nøkkelen til suksess i Bodøbedriften, og Janis holder seg hele tiden oppdatert på snekkernes velvære.
– Jeg har ingen ønske om å forandre arbeiderne mine, for de gjør en kjempejobb. Vi har samlinger hver andre uke for å veie tilfredshet, og tilbakemeldingene jeg får er at de er veldig fornøyde. Alle som jobber burde komme på jobb smilende, og slik er det også, smiler Janis.