Mens Marthe Nes Svendsen kan skilte med en solid bakgrunn som interiørdesigner, med utdanning fra Norges Kreative Fagskole, har Lars Andreas Iversen en bakgrunn som landmåler og en bachelor i medieproduksjon. Til sammen har Marthe og Lars Andreas bred erfaring som gjør at de kan forstå designaspekter og tekniske elementer knyttet til ulike byggeprosjekter – og de kombinerer sine ferdigheter i 3D-visualiseringsbyrået Premani AS.
Utfyller hverandre
Marthe er en sprudlende og kreativ interiørdesigner som alltid går inn i et nytt prosjekt med et stort engasjement og en oppriktig entusiasme for faget. Premani utmerkes av Lars Andreas og Marthes unike evne til å balansere det estetiske og det tekniske, noe som skaper et realistisk og troverdig sluttresultat.
– Marthe er «estetikeren», og jeg er «teknikeren», sier Lars Andreas med et smil.
– Vi komplementerer hverandre veldig bra og ønsket å starte og drive noe sammen. Sammen blir vi to en veldig god kombinasjon, sier Marthe om partnerskapet med samboeren Lars Andreas; et partnerskap som både er faglig og privat.
Det var flere beslutninger som lå til grunn for at Marthe og Lars Andreas startet Premani i 2021. I 2010 tok Lars Andreas en bachelor i 3D-produksjon, og jobbet deretter med 3D-modelering. Ved den tiden var visualisering av arkitektur relativt nytt, og Lars Andreas ble gjort oppmerksom på at det var et tydelig behov for denne tjenesten blant utbyggere – selv om det skulle ta noen år før han satset for fullt på 3D.
– I 2018 var jeg med på å starte Imago, som var et datterselskap av Ingeniørservice, der jeg jobbet som oppmålingsingeniør i to år. Jeg fant ut at dette var veien å gå, og satset på nøyaktig visualisering siden ingen andre kunne tilby dette. Poenget var at vi som landmålere skulle klare å gjengi en eksakt utsikt fra alle leilighetene i et leilighetskompleks. Det var helt nytt og ganske unikt, forteller Lars Andreas.
«Før galskap»
– Etter et par år, fant vi ut at Ingeniørservice og Marthe og jeg skulle skille lag, hvor de fortsatte med skanning og dronefoto, og vi fortsatte med 3D-visualisering av bygg og produkter. Vi startet Premani AS høsten 2021, opplyser Lars Andreas.
De to fikk med seg flere gode kundeforhold fra Imago, og kunne nå tilby tjenester som boligvisualisering, 3D-visualisering, fotomontasje, animasjon og virtuell visning i sitt nye selskap.
I Premani befinner vi oss mellom planleggingsfasen og presentasjonsfasen. Premani betyr på en måte «før galskap», utdyper Marthe om det morsomme navnevalget.
– Vi brukte bare et kvarter på å finne på navnet til firmaet, avslører Lars Andreas med en latter.
– I tider hvor byggebransjen har virket usikker, har vi heldigvis hatt flere ben å stå på. Det er perioder hvor vi har jobbet mer med produktvisualisering.
– Jeg har blant annet visualisert bilinnredning, og det er mye enklere og dessuten mye billigere for en kunde å lage visualisering i 3D istedenfor å bruke en fotograf for å lage scenene i virkeligheten. Det er veldig morsomt å jobbe med slike prosjekter, poengterer Marthe.
Fra eneboliger til store næringsbygg
Premani kan med sitt brede tjenestespekter visualisere det aller meste og serve alle kunder som har noe å vise frem.
– Vi bruker også animasjon i kombinasjon med musikk – det blir veldig kult!
Premani sine hovedkunder er utbyggere over hele landet, og Lars Andreas og Marthe har kapasitet til å ta seg av både små og store prosjekter; fra eneboliger til leilighetskomplekser og næringsbygg.
– Vi har dessuten fastpris, noe som er en stor fordel for kundene våre. Vi utfører jobben nøye, og holder oss til den avtalte prisen, understreker Lars Andreas.
At Premani kun består av Marthe og Lars Andreas, er alt annet enn en ulempe – noe som blant annet gjenspeiles i duoens kommunikasjon med sine kunder.
– Vi får ofte høre at vi er lette å prate med. Det er bare oss to, og vi kjøper ingen tjenester av andre. Vi har full styring på alt i bedriften, og det har vi fått mange positive tilbakemeldinger på, påpeker Marthe. Om du ringer etter klokka 16 gjør det ingenting – det er like mye kundens prosjekt som vårt, og det er kjempeviktig at kundene våre blir hørt og at de vet hva de får, avslutter Lars Andreas.