Toyota har siden lenge funnet sin plass i hjertene til Oslofolk, og Lexus er på god vei. Toyota Oslo og Lexus Oslo ligger dermed godt plassert i hovedstaden, der de server Oslos innbyggere med biler som er designet for å ri den grønne bølgen.
– Vi er midt i elbil-land og har tenkt i flere år at «når skal det stoppe?» Men det stopper egentlig aldri, humrer en blid salgssjef for Toyota; Jarle Bekken.
Selger flest hybrider
Yaris ble nemlig kåret til årets bil i 2020, mens RAV4 ble Norges mest solgte bil i januar og februar. Siden lademulighetene i Oslo er noe begrenset for de som ikke har mulighet til å lade hjemme, selger hybrid derfor ekstra godt.
– Vi har solgt mye av Corolla! Det er en bil midt i blinken for bildelingsselskapene, så veldig mange av bilene våre går dit. Corolla er en bil som treffer el-markedet midt i; det er færre sluttbrukere, men flere bildelingsselskaper og leiebiler. Det samme gjelder for så vidt Yaris også, legger Jarle til.
En som også er strålende fornøyd med hybrid-salget, er salgssjef Kristian Norseth ved Lexus Oslo.
– Vi selger godt med UX hybrid og NX hybrid, så det er veldig gøy!
I disse dager er dessuten den nye generasjonen av Lexus NX, premiereklar. Men på bestselgerlisten per i dag, er det UX 300e som sitter høyest på tronen.
– UX 300e, ble lansert i november 2019. Økningen til Lexus i år kontra i fjor er formidabel, og det er først og fremst grunnet elbilen – det er ikke noe å legge skjul på. Og den selger veldig, veldig godt nå om dagen, fastslår Kristian.
100 prosent Lexus
Lexus’ høye kvalitet kombinert med premiumfølelse og en god elektrisk motor, har gjort merket til et foretrukkent valg på det norske elbil-markedet.
– Det er først og fremst en Lexus, som tilfeldigvis er en elbil! Du skal kjenne deg igjen i at det er en Lexus, og du kjenner det på hvordan den oppfører seg på veien og hvordan den er bygd. Det er en 100 prosent Lexus, sier Kristian og smiler stort.
For tiende året på rad, vinner dessuten merket Lexus førsteprisen når det kommer til kundetilfredshet. Dette bekreftes av Kristian, som tar imot kundene som gjester ved Lexus Oslo.
– Vi ønsker å skille oss litt ut med Lexus, og vi ønsker at det å besøke forhandleren skal bli en veldig spesiell opplevelse. Du skal føle deg som en gjest i et hjem når du er hos oss, understreker han.
– Vi måles og testes hele tiden. Det er helt klart en stor pasjon for merket som ligger bak den harde jobben, sier den engasjerte salgssjefen videre.
Også for Toyota Oslos del, står kundetilfredshet høyt – og det tar ikke mange sekundene før kunden blir sett idet han kommer inn.
– Det er de ti første sekundene som avgjør om du lykkes eller ikke. Når kunden en dag skal bytte bil, er målet vårt at kunden ikke skal tenke en annen tanke enn at han må ha sin faste selger, sier Jarle med et lunt smil.
Spennende hydrogen-teknologi
Det er ikke bare den fortreffelige kundeservicen som lokker kundene til å besøke Toyota-forhandleren i Oslo. Toyota har nemlig vært i førersetet lenge når det kommer til det grønne skiftet og nyskapende teknologi som gagner miljøet. Allerede i 1996 kom Toyota med sin første hybrid, og i dag er de viden kjent for sin hydrogen-teknologi som har manifestert seg i den innovative bilen Mirai.
– Men Norge er ikke i førersetet når det kommer til hydrogen og fyllestasjoner. Der er det andre land som har kommet lenger enn oss. Norge har liksom satset alt på el med ledning, og det syns vi er litt synd med tanke på person og varetransport som trenger lang rekkevidde og korte fylletider, mener Jarle.
– Vi har bilen som kunne vært kjørt av hele taxibransjen i Oslo utslippsfritt, hvis det hadde vært stasjoner. Men det kommer, og akkurat nå venter vi på to stasjoner; en på Hvam og en på Alfaset! Når de er oppe og går, har vi produktene som kan dekke behovet for taxibransjen, fremholder Jarle videre.
Den selvladende hybriden Lexus ES 300h, har derimot tatt taximarkedet i Oslo med storm, og Kristian spår at både Toyota og Lexus vil posisjonere seg godt i fremtiden med sitt grønne produktutvalg.
– Toyota er verdens største bilmerke, og når de selger så mange biler – så er det den store totalen som vil hjelpe. Det er derfor de har perfeksjonert hybridteknologien fordi du får spredd det til så mange flere. Når resten av verden er klare for det grønne skiftet, så står Toyota og Lexus der med full range; hydrogen, el og alt, poengterer Kristian.
Suksessfaktoren
I disse dager venter Toyota Oslo spent på firehjulstrekkeren Yaris Cross, som er et hakk større enn Yaris og som kan bli midt i blinken for dem som synes at RAV-en er for stor.
Men også på næringsbilfronten, har den elektriske drivlinjen fått sitt innpass, og Toyota anses for å være store på yrkesbil her i Oslo. Et firma som ligger bare et steinkast unna, kjøpte nylig hele 35 biler av Toyota Oslo!
– Korona og Proace Electric kom omtrent samtidig for å si det sånn, men vi har fått et skikkelig oppsving i Oslo på næringsbil etter at den elektriske kom, forteller Jarle.
Kristian ved Lexus Oslo, er helt enig i at elektriske biler vil være en av suksessfaktorene for både Toyota og Lexus i tiden fremover, selv om de hittil har klart seg godt uten.
– Med tanke på at det har gått så bra, det vi har av produktutvalg nå, og det vi vet kommer, tror jeg fremtiden er veldig spennende for begge merker, fremholder Kristian med et smil.