Industrimøbler AS er en norgesledende leverandør av ergonomisk innredning til kontrollrom, arbeidsstasjoner og arbeidsplasser. Med over 30 års erfaring har de levert løsninger for kunder som Kripos, Neumann og Felleskjøpet, og salgssjef Stian A. Tvindesæter, forteller at skreddersydde løsninger er Industrimøblers store styrke.
– Vi bruker modulbaserte produkter, som gjør at man kan tilpasse løsningene etter kundens behov. Det behovet man har i dag, er ikke nødvendigvis det samme neste år, eller om fem år. Et bord er heller ikke bare et bord. Derfor er det viktig å ha et oppsett rundt en arbeidsstasjon som man kan tilpasse ut ifra mennesket som står der, og oppgaven som skal gjøres. Det er et stort fortrinn for en bedrift å ha den muligheten, forteller Stian.
Har tre bein å stå på
Industrimøbler er delt opp i to avdelinger med tre ansatte ved hver avdeling. Avdelingen reol, spesialiserer seg på sikkerhet og HMS mot trelastforhandlere og byggevareforretninger, mens avdelingen arbeidsplass er eksperter på akkurat arbeidsplassen – med ekspertise på ESD-produksjon og kontrollrom. I tillegg tar begge avdelingene seg av flere underkategorier, og dekker således et stort område.
– ESD-arbeidsplasser med innredning som leder ut statisk elektrisitet på en kontrollert måte, kontrollrom og reoler, er våre tre bein, men hjertebarnet vårt er gulv og arbeidsbord. Vi ser at et ergonomisk riktig oppsett som er tilpasset personen som sitter eller står og jobber der, gjør at man unngår skader. Det øker produktiviteten og minsker sykemeldinger hos de ansatte på grunn av dårlig rygg, utdyper daglig leder Roar Karlsen.
Flere av kundene til Industrimøbler har kontrollrom, som trenger en større ergonomisk tilrettelegging da de ansatte ofte sitter i kontrollrommet lenge om gangen. Her kommer Industrimøblers lange erfaring innen kontrollrom og ergonomi til sin rett. Med sin mangeårige erfaring kan de utforme spesialtilpassede løsninger innen lys, lyd, sittestillinger og skjermer.
– Vi er ikke de billigste i bransjen, men vi gir god hjelp til bedrifter. Med «added value», skal vi effektivisere driften så godt at man ser verdien av å bruke oss, sier Stian. For det første får man kjempegod hjelp her hos oss. Vi setter oss inn i hvordan hverdagen til kunden fungerer, og vi bruker vår kompetanse til å se på hvordan vi kan effektivisere hva de gjør i dag – med de produktene vi har, og det spekteret vi kjenner til, poengterer han.
Pålitelige samarbeidspartnere
Siden Roar har drevet med dette siden 1987, har Industrimøbler knyttet til seg mange gode produsenter oppgjennom.
– Vi ønsker å være en god samarbeidspartner for kundene våre, og vi prøver hele tiden å vise at vi er det nå og skal være det om 5-10 år. Derfor har vi knyttet til oss gode, gamle produsenter, som også har modulbaserte løsninger, forklarer Stian.
Leverandørene de samarbeider med er på ingen måte ferske i gamet, noe som gjør at løsningene Industrimøbler leverer i dag, også skal kunne suppleres de kommende 10-20 årene. Hovedleverandøren deres har over 2 000 produkter i sitt sortiment, og produkter som ble solgt i 1971, kan leverandøren fortsatt supplere den dag i dag. Kvalitet er fellesnevneren til Industrimøbler og deres underleverandører. Industrimøbler råder ofte kundene sine til å tenke langsiktig – for eksempel når en skole skal gå til anskaffelse av nye pulter og stoler.
– Vi ser spesielt at skoler ofte kjøper det billigste, som de må bytte ut etter bare 3-4 år. Kommunen tenker ofte det billigste, men noen ganger lønner det seg å kjøpe litt dyrere og ha det lengre; det er også bærekraftig, sier Roar, og legger til at de nylig inspiserte skolemøbler ved en skole de leverte til i 1992 – som fortsatt var like fine, fordi de valgte de dyrere produktene.
God flyt
Industrimøbler er der for sine kunder hele veien fra planlegging til levering, og Stian kan røpe at de nylig har fått gleden av å være med på et nytt prosjekt for en god kunde som er godt kjent med Industrimøbler AS og deres produkter.
– De spurte om vi kunne hjelpe dem med å sette opp en testlab. Nå jobber vi med å finne ut av hvordan vi kan optimalisere flyten best mulig, og hva de trenger av utstyr for å få jobben på en arbeidsstasjon til å fungere optimalt, forklarer Stian.
Når teamet i Industrimøbler har kommet frem til en løsning, tegner de oppsettet både i 2D og 3D, som de til slutt presenterer for kunden.
Bransjeløsningene til Industrimøbler er kjente for sine høye standarder. Og med nøyaktighet, lang erfaring og fagfolk som kan alt om ergonomi, er reklamasjoner et ikke-eksisterende fenomen ved den Oslo-baserte industriinnredningsaktøren.
– Reklamasjonsavdeling har vi ikke, for det er så sjelden vi har reklamasjoner! Alt vi leverer er hel ved, og det er derfor kundene våre kommer tilbake også, avslutter Roar med et smil.