Bare én måned etter fireårsjubileet, åpner Sykkelbutikken i Vågsbygd en ny avdeling i Sørlandsparken. De kan fra 1. juni tilby de samme, gode spesialtjenestene som alltid - med økt tilgjengelighet midt i Sørlandsparken.
– Vi åpner en ny avdeling i Sørlandsparken som heter Sykkelbutikken i Vågsbygd avdeling Parken, med verksted og butikk med fokus på spesialtjenester som ikke så mange andre tilbyr, forteller daglig leder Kristoffer Eide Andersen.
Ble sykkelbutikkeier over natta
Den aktive friluftsliventusiasten Kristoffer, var midt i studiene da han fikk en unik mulighet i fanget for fire år siden. Deltidsjobben som mekaniker ved Sykkelbutikken i Vågsbygd, ble en dag plutselig mye mer omfattende da Kristoffers daværende sjef ble alvorlig syk.
– Han lurte på om jeg ville kjøpe varelageret og ta over. Dette var rett etter jeg var ferdig med en bachelor i idrett, og hadde akkurat begynt på et årsstudium i friluftsliv. Men jeg tenkte at det var en kul mulighet å få ta over en sykkelbutikk, så jeg sa ja og kjøpte det som var igjen av varelageret, forteller Kristoffer.
Sykkelbutikken i Vågsbygd hadde en gjenåpning den 1. mai 2019 – på selveste arbeidernes fridag.
– Det var noen kamerater av meg som gjorde meg oppmerksom på at det var 1. mai og at jeg ikke kunne jobbe da, men jeg var så utrolig spent og glad for å komme i gang at jeg ikke tenkte over denne fridagen, bemerker Kristoffer og ler.
Kristoffer fullførte sine studier og bestod alle eksamener, i takt med at det ble mer og mer å gjøre i Sykkelbutikken i Vågsbygd. Han bestemte seg etter hvert for å satse alt på sykkelbutikken, selv om han ikke hadde utdannelse i hverken salg eller økonomi.
– Jeg syns det var veldig gøy å skru på sykler, jobbe med mennesker og videreformidle sykkelglede. Det er mange kunder som sier at jeg og alle som jobber her har en ektefølt glede for sykling – vi sykler alle sammen masse på fritiden, sier han.
Spisskompetanse på batteri og elsykler
I starten gikk det mest i reparasjoner, men etter hvert ble flere og flere sykler kjøpt inn, og før Kristoffer visste ordet av det hadde han plutselig fem ansatte og en sykkelbutikk som gikk på skinner.
– Jeg hadde mer lyst til å kjøpe inn sykler og utstyr enn å ta ut lønn, for jeg syntes det var så gøy å få jobbe med noe jeg liker, konstaterer Kristoffer med et smil.
Sykkelverkstedet har spisskompetanse på elsykler og elsparkesykler, godt hjulpet av firmaet Ventilo AS i overetasjen, som har spisskompetanse på batteri og alt av elektrisitet. Ofte kommer folk langveisfra for å fikse sykkelen eller sparkesykkelen sin hos det kompetente sykkelverkstedteamet i Kristiansand.
– Fra jeg startet i 2019, har elsykler blitt veldig populært. Jeg skjønte fort at det var det folk ville ha, og 80-90 prosent av alle syklene vi selger, er elsykler. Det gjør at vi må sette oss inn i motorer, batterier og feilsøking – og gå på kurs. Jeg er veldig opptatt av å få med meg alt som skjer, for det kommer stadig nyheter, og man må hele tiden tilegne seg kunnskap, understreker Kristoffer, som bruker mye tid på å lære opp de ansatte.
– Alt kan repareres
Sykkelbutikken i Vågsbygd har også en nettbutikk hvor man kan få tak i skikkelige kvalitetssykler som ellers er vanskelig å finne i et marked preget av sykler av dårlig kvalitet. De har et stort sortiment med sykler, hjelmer og tilbehør, og har noe for alle.
– Vi har sykler med en maksvekt på hele 180 kilo, og vi har de populære kassesyklene fra EcoRide med plass til fire små barn. Vi har også landeveissykler, triatlonsykler, terrengsykler og markedets letteste barnesykler fra Woom. Vi ønsker å selge sykler som er trygge og som folk blir fornøyd med, og målet vårt er at vi skal ha et bra utvalg i sykler, utdyper Kristoffer.
På det personlige plan, er Kristoffer svært opptatt av miljø og bærekraft, noe som tydelig gjenspeiles i hvordan han driver bedriften sin. Han kan fortelle at de nylig har gått til anskaffelse av en elektrisk van for å kunne hente sykler inn til reparasjon for kunder som trenger hjelp til dette i en hektisk hverdag. På sikt håper han at dette vil føre til at flere velger å reparere sykkelen sin fremfor å skrote sykkelen sin og kjøpe ny.
– Vi tenker at alt kan repareres. Vi gjør mye små ting som er bra for kunden - og for kloden. Mange sykkelbutikker vil bare tjene så mye penger som mulig, men jeg tror at man tjener langsiktig på ærligheten. Mange av våre kunder sier faktisk at de får en helt annen service hos oss, og en mer ærlig forklaring på hva som kan gjøres, forteller Kristoffer avslutningsvis.