Da Reidar Gjølstad og Christoffer Haarbye overtok firmaet Rotostøp AS med båtproduksjon under navnet River Boats for tre år siden, ble miljø og produktutvikling umiddelbart satt på agendaen. Både Reidar og Christoffer har lang erfaring fra båtbransjen, som henholdsvis fabrikksjef og leder for utvikling og engineering, og tok med seg sine verdifulle erfaringer til River Boats, der det i dag forskes for fullt på resirkulerbare materialer for et grønnere liv på sjøen.
– Etter at vi begynte her, har vi gitt full gass med nye modeller og jobbet med utvikling av forhandlernettverk, prosesser og materialer bak båtene. Vi har fått gode resultater på tre år, og i fjor 13-doblet vi omsetningen fra 2018 – det går egentlig rett til himmels, forteller Reidar Gjølstad med et smil.
Fra 50 til 100 prosent resirkulert
River Boats har også skapt mange nye arbeidsplasser, og består i dag av 13 ansatte pluss innleide ved behov; en trivelig gjeng som Reidar skryter stort av.
Båtene til River Boats blir produsert ved tre fabrikker; hovedkontoret her i Østfold, ved Kragerø og i Slovenia, og de kan i dag tilby River-båter som er 50 prosent resirkulert. Nå jobber de for fullt med å øke graden av resirkulert materiale til båter som er 100 prosent resirkulert, i tett samarbeid med deres leverandør.
– Leverandøren mente at vi var de første i verden på å støpe et så avansert produkt som var 100 prosent resirkulert, forteller Reidar.
– En ytterligere forbedring ville fortrinnsvis være kortreist materiale og hvor vi samtidig har 100 prosent kontroll på egenskapene til den resirkulerte plasten.
– Med en lukket sirkel bare for båtsirkulering, kan man lettere vite akkurat hva som er i materialet. Når det gjelder selve båten må man være helt sikker på at materialet skal være bra over mange år, og tåle det samme som vanlig jomfruelig plast, fremholder Reidar.
Vil være først ute
Både Reidar og Christoffer ser uante muligheter med sitt produkt, og mener at vi står overfor en stor endring i markedet, selv om den gjennomsnittlige norske forbrukeren ikke er vant med å betale litt ekstra for det miljøvennlige aspektet.
– Vi går en veldig morsom tid i møte der man ser på søppel som en ressurs på en helt annen måte! Slik det er nå prismessig, er det fortsatt ikke mer gunstig å jobbe på denne måten, men på ett eller annet tidspunkt vil det snu. Nå har vi kjørt samme pris på 50 prosent resirkulerte båter, som vanlige båter, noe som egentlig er litt dårlig butikk for oss, men vi synes det er viktig å gjøre det siden vi tror på en modning i markedet og en lavere pris – og så vil vi være først ute, konstaterer Reidar med et smil.
I samarbeid med Høgskolen i Østfold, jobber River Boats med et prosjekt som går ut på å definere fotavtrykket og klimakvoten som må til gjennom hele livsløpet til deres båter, både resirkulerte og vanlige båter. I form av analyser kan de deretter finne ut det eksakte klimaavtrykket til hver båt.
– Man kan gjøre mye for å endre egenskapene til materialet, og vi prøver oss frem med å finne den optimale sammensetningen i materialet, forteller Reidar.
Gjennom søsterselskapet Innofiber AS, jobber Christoffer og Reidar med utvikling av komposittmaterialer der man blander sammen to eller flere materialer for å oppnå et materiale med bedre egenskaper.
– Men det vi driver med her er termoplast, som er en én-komponent-plast som resirkulering, forklarer Christoffer.
Stor tro på termoplast
– Vi har stor tro på termoplast fordi det er så mye enklere å komme i mål med og å regne på. Det er lettvint å skape et regnestykke over miljøregnskapet på båtene våre i dag og hvor mye bedre det blir om man bruker resirkulert plast, sier Christoffer.
Både Christoffer og Reidar er klare og tydelige på at River Boats ønsker å stå for ærlige, redelige og dokumenterte svar ved å presentere Co2-tall for både konvensjonelle og resirkulerte båter.
– Ganske snart kan vi ha så stor kontroll over de tallene, at når du skal kjøpe en River Boat så står det ikke bare pris, men også et fotatrykkstall ved siden av, smiler Reidar.
Om ganske eksakt en måned har River Boats og studenter ved Høgskolen i Østfold, satt seg et hårete mål om at de skal kunne vise frem en resirkulert båt når de har presentasjon av bacheloren sin. Vi kan ikke annet enn å glede oss til River Boats’ fremtid, der en 100 prosent resirkulert båt venter rett rundt hjørnet.