Notech AS, har siden oppstarten i 1990 blitt kjent som en pålitelig leverandør av stålprodukter. Med to avdelinger i Sandefjord og Larvik, leverer stålleverandøren spesialtekniske løsninger til olje- og gassektoren samt jernbaneindustrien.
Selskapet ble startet av Dag Andre Abrahamsen i 1990, som på den tiden var en ung småbarnsfar som sto uten jobb for første gang i livet.
– Jeg hadde noen venner og gode kontakter innen olje- og gassektoren fra tidligere ansettelser, og det ble til at jeg startet Norsk Teknisk Jernindustri sammen med to kamerater. Etter noen år fant vi ut at det så bedre ut med et kortere navn, og vi endret firmanavnet til Notech, forteller Abrahamsen innledningsvis.
Viktig satsningsområde
Notech er i dag en anerkjent leverandør av prosjekter innen containerløsninger, bærekonstruksjoner i stål, prefabrikasjon samt montering av rørsystemer, jernbanebroer, lagerbygg og undervannsstrukturer. Med et splitter nytt, dedikert rørverksted i Larvik, vil fokuset fremover ligge på syrefaste og rustfrie rør – et stort og viktig satsningsområde for Larvikbedriften.
– Vi har investert fem millioner kroner i produksjonsutstyr, for vi ser at det blir stadig flere prosjekter i Norge innen renseanlegg, vann og avløp, hvor det brukes mye rustfrie materialer. Vi har veldig stor tro på at den nye avdelingen vil gi en stabil ordreinngang, og vi har allerede fylt opp ordreboken for hele 2025, konstaterer Abrahamsen med et smil.
Abrahamsen kan fortelle at Notech nå er på jakt etter flere sveisere, og han har et håp om å rekruttere lokale fagfolk, selv om det er vanskelig å få tak i folk.
– Vi ønsker å se på mulighetene til å «mekanisere» sveis, og gjøre sveisefaget litt mer interessant, poengterer han.
Notech har hatt en formidabel vekst de siste årene, men det har ikke alltid vært en dans på roser for den mekaniske entreprenøren som i dag teller 85 ansatte.
– På 90-tallet var det en nedgang i hele markedet; både offshore og landbasert. Det medførte at vi fikk en veldig tung start, og det tok i hvert fall tre år før vi var ordentlig i gang med å tjene penger, sier Abrahamsen.
Har flere bein å stå på
I 2013 fulgte enda en nedgang, før man bestemte seg for å satse helhjertet på landbasert industri og jernbanebruer. Denne avgjørelsen har bidratt til at Notech i dag har flere bein å stå på, og er en viktig leverandør til olje- og gassnæringen og spesielt samferdsel, med jernbanebruer til flere store prosjekter.
– Vi har også en del produksjon mot Nexans i samarbeid med Allum Engineering, hvor vi produserer en del kabelleggingsutstyr av forskjellige typer, tillegger Abrahamsen.
Da Notech kom inn på samferdsel, merket man fort at verkstedet i Sandefjord ble for lite, og Larvik ble dermed et strategisk plasseringsvalg, med enda bedre muligheter i forhold til shipping.
– I 2016 leide vi en stor hall på prosjektbasis, noe vi fortsatte med en god stund. Vi ble etter hvert så lei av reisen frem og tilbake mellom Larvik og Sandefjord – spesielt om vi glemte noe og måtte kjøre helt tilbake, forteller Abrahamsen og ler.
Den ubeleilige reiseveien resulterte i at man i 2018 fikk leie det nåværende bygget her i Larvik, og flyttet den tekniske avdelingen hit, mens regnskap- og HR-avdelingen sitter i Sandefjord. Abrahamsen røper at Notech nylig har kjøpt en tomt på havna i Larvik, og han ser frem til en innbringende fremtid med flere spennende prosjekter i tiden som kommer.
– 2025 ser veldig bra ut. Vi har en stor kontrakt med leveranse av tre store jernbanebruer på til sammen 300 tonn, til Oslo-regionen. Bruene skal leveres i august, september og oktober neste år, og vi er godt rustet for det kommende året, konstaterer Abrahamsen.
Ærlighet varer lengst
Abrahamsens mantra er å alltid levere riktig kvalitet til riktig pris, og Notech har uten tvil gjort mye riktig når de kan vise til flere gode kundeforhold som strekker seg helt tilbake til oppstarten i 1990.
– For oss handler det mye om å bygge opp langvarige forhold til våre kunder. Det går på at vi må være ærlige og ikke love mer enn vi kan holde. Vi er her for kunden, og det er viktig å alltid tilfredsstille kunden, understreker han. Jeg får ofte høre at jeg er «for snill» mot kundene, men da pleier jeg å svare at jeg har lyst til at vi skal samarbeide neste år også, og jeg ser ikke noe i veien med å være snill, avslutter den ydmyke daglige lederen.