Techselskapet CoreTrek ble etablert i Sandnes i 2000. I dag har selskapet kontorer i Sandefjord, Oslo og Sandnes, i tillegg til et berikende utviklermiljø i Sverige og India. Da man etablerte seg som en techbedrift tidlig på 2000-tallet, ble oppmerksomheten rettet mot CoreTreks kjerneprodukt; publiseringsplattformen CorePublish.
– CorePublish lever fortsatt i beste velgående, og ut ifra den plattformen bygger vi flere store og avanserte løsninger, forteller Kristian Susnic, daglig leder i CoreTrek AS.
Pålitelige og effektive løsninger
Susnic kan fortelle at CoreTrek har hatt en svært god vekst med CorePublish som hovedplattform, hvor de gikk fra 20 ansatte i 2010-12, til 85 medarbeidere i 2024.
– Vi har hatt en jevn og trutt vekst, som er skapt med egne midler. Vi har brukt pengene vi har tjent på reinvestering, og har vokst organisk ved å kjøpe selskaper som gir oss ny teknologi og nye kunder, utdyper Susnic.
CoreTrek har en visjon om å levere pålitelige og effektive løsninger, noe som gjenspeiles i techselskapets mange lange kundeforhold.
– Vi har 1 500 kunder, og mange av våre kunder har vi hatt veldig lenge. Vår største kunde er PostNord, som har vært med siden 1998 – allerede før CoreTrek ble startet. Vi har laget de fleste IT-portalene til PostNord, PostNord-appen og har også vært med på å utvikle teknologien bak deres pakkeautomat, forteller Susnic.
Det er sikkert mange som har brukt bompengekalkulatoren til Fremtind (tidligere Fjellinjen). Denne er laget av CoreTrek sine dyktige ansatte.
– Vi har også flere kommuner, høgskoler og universitet på vår kundeliste, og har hatt Oslo kommune som kunde siden 2005 – de bruker CorePublish som sitt kjernesystem, påpeker Susnic.
Kjernen i CoreTrek
Med ønsket om å levere løsninger som skaper en verdi for kundene, er CoreTreks overordnede mål å være en komplett partner for virksomheter som aktivt benytter digitale løsninger for å nå sine mål.
Da CoreTrek var et nytt og relativt ukjent navn i techbransjen, jobbet man med programmerte løsninger på en helt annen måte. Uten egne UX-designere stoppet utviklingen opp, og CoreTrek valgte å gå i sømmene på hele den digitale kundereisen og sørge for at nettsidene fikk trafikk, ved hjelp av søkemotoroptimalisering, digital markedsføring, konvertering og analysemålinger.
– Når vi sier hele kundereisen, så mener vi også å skaffe trafikk inn til nettsiden, lage siden på en god måte med design og UX, og å måle ytelsen. Vi lager b2b- og b2c-nettbutikker og nettsideløsninger, og vi utfører hele løpet for den digitale kundereisen, utdyper Susnic om kjernen i CoreTrek.
Susnic forteller videre at CoreTrek har jobbet lenge på sin nye og desidert mest avanserte løsning noensinne: CoreAI.
CoreAI ble født etter ideen om en mer konkret, avansert og nøyaktig AI, som finner akkurat det man søker svar på, hverken mer eller mindre.
– CoreAI er et AI-søk, sier Susnic og forklarer engasjerende: Dersom man søker etter noe på Google, får man opp masse lenker til nettsider, hvor man selv må vurdere hvilken kilde man vil hente innholdet fra. Og søker man på ChatGPT, får man informasjon fra hele verden, pluss at den surrer og rører en god del. Med CoreAI, tar den for seg kun det nettstedet brukeren besøke, og gir deg relevante og korrekte svar ut ifra et spesifikt spørsmål. På nettsider som ikke har denne integrerte AI-en, får man ikke svar, utdyper Susnic.
Nøyaktig AI skaper stor verdi for nettbutikker
Dersom man stiller et spørsmål til CoreAI på nettsiden til en kommune som har dette integrert, får man med en gang opp svar på akkurat det man lurer på – og den gir deg til og med kontaktinformasjon til ansvarlig person på området, og lenker til sider der utdypende innhold kan leses.
CoreAI er per i dag fortsatt i pilotfasen, med 20 pilotkunder som har implementert løsningen på sine nettsider. Rett over sommeren blir det verdenslansering av den avanserte AI-funksjonen, som både koster utrolig lite for en bedrift, og er svært enkel å komme i gang med.
– Det koster bare fra 950 kroner å ha det på nettsiden sin, og man kan velge mellom pakkene «liten», «standard» eller «stor». Med CoreAI får man en chatboble på nettsiden sin, som kan plasseres hvor som helst på startsiden. Man er i gang på fem minutter, og kundene trenger ikke gjøre annet enn å «lime inn en kodesnutt» på sin nettside, presiserer Susnic.
I dag finnes det et flust av liknende AI-tjenester. Mange bedrifter, nettbutikker og kommuner har brukt millioner av kroner på dyre AI-tjenester som ikke lever opp til forventningene.
– Vi har brukt mye tid på å få den til å svare riktig, på en skikkelig god måte. Vi ser at CoreAI gir en utrolig stor verdi for nettbutikker, som kan formidle akkurat det produktet kunden leter etter, understreker Susnic.
Et fremragende eksempel på at teknologi også kan benyttes til å hjelpe folk i arbeid, er den landsdekkende kjeden av Norges ledende arbeids- og inkluderingsbedrifter; Kopano AS.
– Vi utviklet et system for Kopano – nettsiden Karriereportalen. Der kan man som arbeidsledig logge seg inn og få opp en liste over skreddersydde oppgaver, og man trenger ikke reise fysisk til veilederen men isteden jobbe digitalt med jobbsøknader, kurs og webinarer. Og siden det er en samhandlingsplattform, har veilederen sin egen side på portalen hvor man har full oversikt over alle som er under tiltak, forklarer han.
Portalen benyttes av 10 000 jobbsøkere og 1 300 veiledere samtidig, og Susnic legger til at Kopano er klare til å innlemmes med NAV sitt system, når NAV er klare til å ta det imot.
– Alt dette viser at vi ikke bare bygger hjemmesider, vi bygger systemer: Kritiske fagsystemer og nøkkelsystemer for bedrifter og ERP/CRM. Vi har en plan om å i framtiden oppnå ytterligere vekst ved å skaffe oss egne «software as a service»-produkter – det vil si flere faste produkter og ikke bare prosjekter, avslutter Kristian Susnic.