– Vi startet med salg av innvendig og utvendig solskjerming, og oppdaget fort at vi trengte montører på helårsbasis, sier daglig leder John Harald Bjarnesen.
Bjarnesen kjøpte et gammelt firma som het Bodø Markise, og la til Bodø Markise og Persiennefabrikk AS i 2002. Siden den gang har virksomheten ekspandert til flere spennende utviklinger, og er nå en ekte helårsbedrift.
– For å holde folk i arbeid med solskjerming på helårsbasis, måtte vi ha noe å drive med når sola gikk ned. Og det som er mest nærliggende når sola går ned er snøen, sier Bjarnesen.
Bodø Markise og Persiennefabrikk AS startet med snørydding, og etter hvert utviklet etterspørselen seg.
– I dag har vi seks maskiner på fulltid på vår serviceavdeling, og tilbyr alt av snøbrøyting, sandstrøing, feiing etter strøing på våren, lastebiloppdrag og hjullasteroppdrag, sier Bjarnesen.
Skjerming for et bedre inneklima
– Tenk på å finn den plassen som gir deg best hjelp, råder butikksjef Vivian Didriksen kunder som skal finne de rette solskjermingsløsningene for sine boliger.
Didriksen forteller at de er opptatt av å gi riktige råd og hjelp til kunder om farge, løsning og ulike behov, og utfører jobben til alt er ferdig montert.
– Vi har kvalitetsvarer for solskjerming, og i tillegg har vi lang kunnskap og kompetanse om refleksjonsverdi, varmetap og hvilke løsninger som fungerer best til ulike behov, sier Bjarnesen.
Han legger til at solskjerming kan øke verdien og ta vare på klimaet i boligen.
– Fremtiden er motorisert, sier Didriksen på spørsmål om man bør gå for en manuell eller elektrisk solskjermingsløsning.
Hun legger til at med dagens teknologi kan alt av skjerming fjernstyres ved hjelp av en app på telefonen - selv når man ikke er hjemme.
Overinvesterer i spabad
Som en annen utvikling innen Bodø Markise og Persiennefabrikk AS, tilbyr de også spabad og Jacuzzi. Bjarnesen forteller at de selger cirka 60 bad i året, og tilbyr i tillegg full service med egne serviceteknikere.
– Det er en veldig fin og sosial ting samtidig som det kan være god pleie for kroppen, sier daglig leier.
Bjarnesen tipser kunder som tenker på å kjøpe spabad, at de er realistiske med tanke på hvor mange brukere av badet det kommer til å være.
– Om det er fire brukere av badet hele året, men kanskje åtte brukere to ganger i året, så invester heller etter det realistiske bruket, ellers blir det en dyr investering og drift, sier han.