Daglig leder Jone Nærland har jobbet i renholdsbransjen siden 1980 og har fagbrev som renholdsoperatør. Det som begynte med salg av vaskemidler til private og bedrifter, ble etter hvert til et renholdsfirma. I fjor kunne JN Services i Hå kommune feire 10-årsjubileum, og det med en solid ekspansjon. Nye kunder strømmer stadig til og optimismen er stor!
- Renholdsyrket har hatt en lav status og trenger et skikkelig løft. Selv om flere ser hvor viktig jobb vi gjør, er det ennå mange "vokter" på renholderne. Renhold er et eget fag og utdannelsen ligger under byggfag. Etter at fagbrevet kom, har lønningen blitt meget bedre. Man går to år på skole etterfulgt av læretid, slik som andre i samme kategori, sier Nærland engasjert.
JN Services driver med renhold for private og bedrifter. De har et stort spekter av kunder; fra byggefirmaer og campingplasser til private som ønsker utvask ved dødsbo og salg og kjøp av boliger.
- Styrken vår er at vi tar oppdrag på kort varsel, og vi er veldig gode på utvask av nye leiligheter og hus. Det er i hvert fall tilbakemeldingene vi får fra kunder. Ellers tilbyr vi flyttevask også. Det er en stor og tidskrevende jobb, og det er klart at en profesjonell gjør dette raskere.
Kjernen i staben består av fem ansatte. I tillegg har Nærland ringevikarer som trår til på de mange oppdragene de har for store byggefirmaer i regionen. Han skryter av de ansatte. De jobber godt i lag, får ting unna og har et godt samarbeid.
- I tillegg selger vi produkter som såpe, hørselvern, tørke- og toalettpapir. Dette har renholderne med seg når de er ute på oppdrag. Vi tar oss også av levering og vask av matter og arbeidsklær. Nå er vi på vei vekk fra vaskemidler med kjemikalier, for vi ønsker å fokusere på miljø. HMS og riktig verneutstyr er viktig, når vi vasker kommer borti litt av hvert, legger han til.
Firmaet går lyse tider i møte, og Nærland har planer om videre ekspansjon. Målet er å øke den årlige omsetningen med minst en halv million kroner det kommende året.
- Jeg tror grunnen til at det går så bra, er at vi leverer det kundene ber om. I tillegg er selvfølgelig den personlige biten med oppfølging og kontakt viktig. Vi gir pristilbud på det kunden ønsker, enten det er faste avtaler eller på timebasis.