Cruiseindustriens bærekraftighet skaper heftige debatter i media. Ønsket om mindre utslipp og bedre miljøvennlige forbrennings- og gjenvinningsløsninger er i fokus i Norge mens vi går mot det grønne skiftet. Scanship har lenge hatt denne problemstillingen i hovedfokus og har utviklet avanserte avløpsrensingsanlegg for cruisebåter. I tillegg har man høyteknologiske forbrenningsanlegg med waste-to-energy-teknologi på land som tar seg av alt fra søppel til matavfall.
– Mange av cruisebåtene har veldig avansert miljøteknologi om bord som faktisk langt overstiger landbaserte miljøkrav. Vi støtter også strengere miljøkrav i Norge, og ønsker å sette en høy standard for cruiseindustrien for en bærekraftig miljøfremtid, sier administrerende direktør Henrik Badin.
Allerede i 2002 inngikk Scanship avtaler for løsninger for å behandle avfall og vann på cruiseskip. Gjennom ny teknologi blir i dag avløpsvannet renset og kan delvis gjenbrukes om bord på teknisk nivå. Søppel og matavfall tørkes og biomassen blir forbrent gjennom et forbrenningsanlegg, i tillegg til at alt av plast, aluminium og glass blir behandlet.
– Vi har alle løsninger for å behandle avfall og mange cruiseskip selger faktisk mye av avfallet, sier Badin.
I oktober i fjor inngikk Scanship kontrakt med cruiserederiet Carnival Cruise Line i USA for avanserte avløpsrensingsanlegg i samsvar med MEPC 227(64) som ble presentert på IMO MARPOL – den internasjonale konvensjonen for maritim organisasjon. All rest fra disse systemene kan gjenvinnes, resirkuleres eller gjenbrukes.
Et nytt test-forbrenningsanlegg, som er utviklet i forsøk på å nå målsetninger innenfor maritim- og cruiseindustri for å redusere CO2-utslipp, står klart på Revetal i Vestfold.
– Forbrenningsanlegget benytter seg av microwave-assisted pyrolysis – eller MAP-teknologi. Vi produserer da energi fra avfall og vi fanger karbon, sier Badin.
MAP-prosessen produserer biokull ved å hurtig varme opp avfall uten tilgang på oksygen og produserer energirik gass og sitter igjen med biokull som er karbonfangst. Biokullet blir brukt i jordbruk og er viktig for jordstruktur og omsetning av næringsstoffer som gjør prosessen en end-of-waste-løsning. I tillegg til at teknologien sparer rederiene for drivstoffutgifter påpeker Badin at det er vel så viktig at det er et veldig positivt bidrag på reduksjonen av CO2. Forbrenningsteknologien har satt Scanship på kartet som en industristandard for cruise med markedsledelse innenfor teknologien på rensing.
Den bærekraftige forretningsmodellen har åpnet for horisontal utstrekning ut over andre markeder som akvakultur, men også landbaserte industrier.
– Vi merker stor interesse rundt denne teknologien i cruiseindustrien, selv landbaserte waste-management selskaper kommer til oss og vil inngå samarbeid for å gjøre deres avfallsstrømmer til biokull. Det er en fantastisk situasjon selskapet er i nå, sier han.
Et annet stort satsingsområdet for Scanship er å redusere fosfor-tapet som skjer gjennom fiskeproduksjon i norsk akvakulturindustri.
– Akvakulturindustrien har et enormt behov for å gjenvinne verdifulle næringsstoffer som ellers går tapt i dagens produksjon, sier Badin.
I 2015 begynte medier å varsle om at verdens fosforlager begynner å tømmes. Fosfor er nødvendig for alt liv, og er en ikke fornybar ressurs. Den kan kun utvinnes av fosforstein som finnes i kun et fåtall land i verden.
– Mye fosfor blir brukt i produksjon av fiskefor og Norge står for cirka 50 prosent av verdens lakseproduksjon – med planer om å doble eller triple 1,2 milliarder tonn årlig innen 2030. Norge har et vanvittig overforbruk og spill av fosfor og vi trenger å rydde opp og for at akvakulturindustrien skal vokse, sier Badin.
Åpne merder, vann fra smolteanlegg og vannbasert oppdrett rett i sjøen uten rensing var utfordringen. Scanship har utviklet anlegg som renser vannet, og det resterende slammet blir brukt til kaffeproduksjon i Vietnam.
– Den store barrieren var den miljømessige bærekraften, og slik hjelper Scanship akvakulturindustrien i en mer bærekraftig retning, avslutter han.