Bortgangen av et kjært familiemedlem er ofte en følsom og vanskelig prosess for de pårørende. Da er det godt å vite at Karmøys eldste begravelsesbyrå tar seg av alt, og gjør sitt ytterste for at avskjeden skal bli så verdig og vakker som mulig.
– Byrået ble startet ut ifra et behov om å få hjelp til en verdig begravelse. Vi er veldig opptatt av at en begravelse skal være på de pårørendes premisser. Vi prøver å være deres «advokat» så mye som mulig i forhold til kirken og de pårørendes ønsker, sier Jan Magne Moi, daglig leder i Karmøy Begravelsesbyrå. Det er ikke alltid vi får til alt, men vi prøver å legge til rette så godt vi kan, slik at seremonien blir som de ønsker, forsetter han.
Planlegger alt
Karmøy Begravelsesbyrå ble startet i 1966 av byggmesteren Olav Mjølhus, som fikk ideen til å starte begravelsesbyrået etter en gravferd der følget måtte gå langt til fots – i regn og full storm. Olav mente rett og slett at det hele kunne gjøres mye mer komfortabelt, noe som ble starten på et begravelsesbyrå som er blitt satt stor pris på blant Karmøys innbyggere oppgjennom årene.
Jan Magne Moi forteller at når et familiemedlem har gått bort, starter kontakten med Karmøy Begravelsesbyrå ofte med en innledende telefonsamtale.
– Da har vi en samtale der og da for å finne ut av hva som har skjedd og hvor avdøde befinner seg, og så avtaler vi når det kan passe for familien å ha en planleggingssamtale. Hvis det passer best for familien at vi kommer hjem til dem, så gjør vi det, forteller Jan Magne.
Karmøy Begravelsesbyrå tar seg deretter av alle ønsker som dukker opp under planleggingssamtalen med familien, og avtaler alt som skal planlegges.
– Vi avtaler hvilke sanger de ønsker i seremonien, om de vil vise bilder, spille en CD eller ønsker en solist. Det er forskjellige ønsker fra forskjellige familier, sier Jan Magne.
Selve seremonien er det presten som har regi på, men minneord, presentasjon av blomstene og hva som skal leses opp, har familiene ofte allerede bestemt under planleggingssamtalen. Her på Karmøy har det ifølge Jan Magne vært tradisjon for en minnesamling i forbindelse med begravelsen, der man synger sanger og holder taler. Dersom familien ønsker, er det også mulig å ta et siste farvel med den avdøde under minnestunden.
– Det er helt opp til de pårørende hva de ønsker. De fleste opplever ikke en minnestund som en begravelse, men de synes det er veldig fint å få se den avdøde og ha en samling, sier Jan Magne.
Egen minneside
Karmøy Begravelsesbyrå har en fin og informativ nettside, med en egen minneside med dødsannonser der folk har mulighet til å skrive noen ord, tenne lys eller gi en gave.
– Familien til den avdøde kan legge inn et bilde på minnesiden, da er det ofte mange som kjenner igjen personen og vet hvem det er. Der kan man også oppfordre til å gi en gave istedenfor blomster. Minnesiden er veldig fin, og det er mange pårørende som synes det er flott å lese. Vi har faktisk veldig mange besøk på hjemmesiden vår; mellom 50 000 og 80 000 hver måned, og det er mange flere enn det bor på Karmøy, sier Jan Magne.
Karmøy Begravelsesbyrå har også et større utvalg i kister; alt fra den klassiske hvite kisten som velges av over 90 prosent, til de helt spesielle kistene. I tillegg har de også utstilt både gravsteiner og lykter.
– Mange har kanskje en gravstein fra før der de vil legge til et ekstra navn, og da kan vi sende navn og informasjon til gravsteinfirmaet som tar kontakt med familien med forslag til hvordan de kan føre på navnet, utdyper Jan Magne.
Varmt og åpent arbeidsmiljø
Alle ansatte ved Karmøy Begravelsesbyrå har gått fagkurs i regi av Virke Gravferd, og Jan Magne poengterer at de synes det er viktig med faglig påfyll for å sikre at begravelsesbyrået på Karmøy holder en god bransjestandard.
Å jobbe i begravelsesbransjen kan være både givende og tøft på samme gang, og Jan Magne forteller at de ansatte har et veldig godt arbeidsmiljø der terskelen er lav for å snakke med hverandre om noe føles ekstra tungt.
– Vi har en samling hver 14. dag, der ett av punktene er HMS-runden, der vi tar runden og snakker om hva som har skjedd siden sist. Skjer det noe akutt, huker vi bare tak i hverandre og tar det med en gang. Det er veldig fint å ha et arbeidsmiljø der vi er så trygge på hverandre, konstaterer han.
Selv får Jan Magne ofte spørsmål om hvordan han klarer å jobbe med noe som handler om døde folk. Det har han et utrolig godt svar på:
– Det er jo ikke «døde folk» vi har fokus på. Vi har fokus på de som lever, hvordan vi kan hjelpe de som har mistet en av sine kjære, og hvordan vi kan legge til rette for at de kan få en verdig og fin seremoni, avslutter han med et varmt smil.