Norsk Biltransport så dagens lys i 2014, og ble startet av brødrene Philip og Patrick van der Werve. Forhistorien til oppstarten av transportselskapet, fant sted ett år tidligere, da brødrene drev en anbudsportal med hovedfokus på transport.
– Etter hvert fikk vi utrolig mange henvendelser i portalen om biltransport, og på den tiden sendte vi transportoppdragene videre til transportselskaper, som i dag er våre konkurrenter. Da transportselskapene aldri svarte på disse henvendelsene, tok vi faktisk en avgjørelse i lunsjpausen om å kjøpe en egen lastebil og kjøre disse oppdragene selv, forteller Philip van der Werve, daglig leder i Norsk Biltransport AS.
Satset alt på biltransport
Til å begynne med, hentet Philip og Patrick transportoppdragene fra anbudsportalen, og startet samtidig selskapet Norsk Biltransport. De fant fort ut at det ble altfor tidkrevende å være tre ansatte med ansvaret for to bedrifter, og bestemte seg i 2014 for å legge ned anbudsportalen og satse for fullt på biltransport.
– Etter det har det gått slag i slag, og vi fokuserte hovedsakelig på bruktbil. De siste årene har vi også begynt med nybiltransport, og nylig åpnet vi et klargjøringssenter i Drammen der vi nå tilbyr en unik tjeneste mot importørene, sier Philip og utdyper:
– Vi har veldig mange nybilkunder, som trenger antirustbehandling på bilene som kommer til Norge. Derfor åpnet vi et nytt tjenestesenter i juli 2023, der vi driver med antirustbehandling, vask og bilpleietjenester, forteller han.
Hovedkontoret til Norsk Biltransport ligger på Minnesund i Eidsvoll. Her foregår det per i dag kun verksteddrift og noe lastebillagring, men tanken er å utøke verksteddelen på Minnesund ved å ta over flere bygg i nærheten. Slik skal man bli bedre rustet til å tilby etterbehandling – også for privatpersoner.
– De fleste nybilkunder er ikke klare over at garantien til antirustbehandlingen går ut etter tre år, og spesielt nå i dag som folk kanskje ikke har samme bilbudsjettet, tror vi at nordmenn vil ha bilen sin lengst mulig. Derfor kaller vi tilbake de kundene som vil, for å følge opp antirustbehandlingene sine, informerer Philip.
Får tilgang til oversiktlig logistikkportal
Philip, Patrick og deres far Poul van der Werve, som også jobber i Norsk Biltransport, har alle god erfaring med IT, og utviklet Norsk Biltransports logistikkportal helt fra bunnen av.
– I vår logistikkportal får kundene tilgang til sporing og informasjon, og vi er veldig opptatt av å informere kundene om prosessen. Portalen er skreddersydd og spesialtilpasset i forhold til hva markedet ønsker og trenger, og vi har hatt gode utviklere i ryggen som har hjulpet oss med å lage den, konstaterer Philip med et smil.
Kundene til Norsk Biltransport er både bilforhandlere og bilimportører i Norge, som selv ikke har kapasitet til å hente bilene de kjøper og selger. Philip understreker at de kjører over hele Norge, og store deler av Europa.
– En stor andel av bruktbiler selges usett, så vi har blitt veldig store på bruktbiltransport i Norge.
Flere store kunder – skal bli enda større
Kundenettverket til Norsk Biltransport har økt for hvert eneste år, og i dag er de Norges nest største biltransportselskap, med nesten 140 ansatte og en årlig omsetning på drøyt 200 millioner kroner. Philip legger derimot ikke skjul på at selskapet har hatt noen voksesmerter siden oppstarten for ni år siden.
– Det har blitt mange kunder i løpet av de siste åtte årene, og vi har hatt en helt utrolig vekst! Men det har vært ganske slitsomt å vokse så mye som vi har gjort, medgir Philip. Jeg synes det er viktig å skape en god opplevelse for kunden, for i dag har det blitt tøffere i mange bransjer – og jeg er veldig glad for at vi har klart oss så bra selv i disse tider, fortsetter han.
Med store kunder som Gill Gruppen, Mazda, Lotus, Nio, Fisker og det nye, superspennende luksuselbilmerket HiPhi, ligger fremtiden godt til rette for videre vekst for det ekspansive transportfirmaet fra Eidsvoll.
– Vi har også all bruktbiltransport for Bertel O. Steen, i tillegg til at andre uavhengige forhandlere i Norge liker vårt produkt. De aller største importørene har vi ikke fått enda, men vi liker å ta det i et tempo vi klarer. De nærmeste årene skal vi dessuten få minst tre isosertifiseringer, slik at vi kan bygge en sterk organisasjonsstruktur som vi kan være stolte av og presentere for de store aktørene, sier Philip avslutningsvis.