Det finske selskapet Sympa, har vært en leverandør av nytenkende HR-system siden 2005, og har i løpet av sine 19 år hatt en ekspansiv vekst på det nordiske markedet. Det som startet som en familiebedrift i hjemlandet Finland, ble fort en dominerende tilbyder av helhetlige HR-løsninger for bedrifter i Europa, og i 2017 startet man en egen avdeling i Norge – frontet av Country Director Thomas Skagen.
– Jeg har hovedsakelig jobbet med salg og salgsledelse helt siden jeg startet min første salgsjobb i 2006, forteller han. I 2017 fikk jeg derimot muligheten til å starte Sympa Norge gjennom hovedkontoret i Finland, da det begynte å bli en del aktivitet i Norge gjennom andre Sympa-avdelinger, forteller Thomas innledningsvis.
Samler all informasjon på ett sted
Til tross for at Thomas kom rett fra e-handelsbransjen og manglet erfaring innen HR, hadde han kvaliteter som bidro til at Sympa tok Norge med storm med sitt nyskapende HR-system.
– Jeg er en person som motiveres veldig av vekst og vekstbedrifter, og trives med å få jobbe med digitale produkter, poengterer Thomas.
I 2018 stod HR-bransjen på mange måter ved et veiskille. Den tradisjonelle HR-rapporteringen måtte digitaliseres og forbedres i takt med vår stadig mer digitaliserte hverdag, blant annet for å oppfylle GDPR-krav. Thomas forteller at den digitale transformasjonen gjorde stadig flere bedriftsledere og HR-avdelinger oppmerksomme på Sympas løsning – som ikke bare tok vare på de ansatte, men også samlet all informasjon på ett sted.
– Sympa er en HR-løsning som leverer skydreven masterdata og HCM. Vi jobber i et stort økosystem med samarbeidspartnere som fyller en totalleveranse, og vi har et system som leverer alle prosesser fra rekruttering til pensjonering, slik at man får kontroll på hver enkelt ansatt, forklarer Thomas.
Gir verdifull informasjon til ledelsen
I Sympas HR-løsning kan en bedrift få full oversikt over alle sine ansatte; hvor de hører hjemme i bedriften og hvem de rapporterer til, i tillegg til prosesser som medarbeidersamtaler, lønnssystem og on- og offboarding. Med andre ord blir den ansattes reise i bedriften gjort digital, og post-it-lapper er et minne blott for HR-avdelingen.
– Vårt system hjelper bedriftene med å digitalisere disse prosessene automatisk, og delegerer påminnelser til mellomledere slik at HR får frigjort tid til å jobbe med det de skal – nemlig menneskene i bedriftene, understreker Thomas.
Sympas løsning er strategisk utformet for ledelse og HR, og inneholder informasjon om de ansatte, som kontrakter, sykemeldinger, rapporter og annen relevant informasjon. Alle rapporter oppdaterer seg automatisk og kontinuerlig i systemet, og gir verdifull informasjon til ledelsen om alt fra sykefravær til mangfoldet blant de ansatte.
– Denne strategiske informasjonen kan en bedrift bruke for å jobbe proaktivt med å forbedre personalsituasjonen, og det hjelper hele bedriften til å ta avgjørelser basert på ekte personaldata, fastslår Thomas.
Tilbakemeldingene Sympa får fra bedrifter som benytter seg av systemet, går ofte på kontroll. De fleste løsninger i systemet kan nemlig enkelt skrus av eller på, samtidig som man kan deaktivere og reaktivere prosesser i forhold til deres behov. Dette er noe de fleste bedrifter setter stor pris på – i tillegg til tryggheten det gir at sensitive opplysninger slettes automatisk etter et avsluttet arbeidsforhold.
– Mange synes det er godt å vite at man har et system i bakhånd som automatisk sletter dataen til de tidligere ansatte slik at man ikke får problemer med GDPR, og at prosessene alltid er i tråd med norsk arbeidsmiljølov. Vi har også NAV-integrasjon på plass for å følge opp langtidssykemeldte, der man får beskjed av systemet når man skal gjøre noe – og til riktig tid, fremholder Thomas.
Har store fremtidsplaner
Sympa består av 150 ansatte fordelt på fire land. Sympas norske avdeling i Oslo har fem ansatte, men jobber ellers tverrfaglig over landegrensene med et kjernesystem som er lokalisert i landene de opererer i.
– Sympas system er tilpasset Norge i forhold til NAV, mens for eksempel Sverige har andre prosesser ved sykefravær. Fremdeles er det den samme løsningen i bunn, sier Thomas.
Allerede i juni i år lanserer Sympa en ny og spennende nyhet, som ifølge Thomas blir en game changer i HR-bransjen; Sympas Collaborative HR funksjonalitet som tillater HR og bedriftens ledere å jobbe i samme system både med dagligdagse oppgaver, i tillegg til strategiske personalavgjørelser. Denne nye funksjonaliteten sammen med den allerede kraftige kjernefunksjonaliteten, og utvidet økosystem innen HR verktøy vil være sentrale brikker for å vokse og ta enda større markedsandeler både i Norge og Europa.
– Det sier seg selv at når man har et system der man kan samle flere land i ett HR-system, og rapportere på lokale språk med lokale prosesser, så er det relativt unikt – uten at man trenger å bruke flere millioner på det, avslutter Thomas Skagen med et smil.