– Det er kjempeviktig å bli hørt. Hvis du ønsker å nå gjennom i denne verden som støyer, må du gjøre noe annet enn alle andre. Med Få det sagt-konseptet utvikler vi den enkelte til å bli en trygg formidler slik at de er interessante å lytte til. En god del av øvelsene er basert på forskning og disse har også mange helsemessige fordeler som skaper positivt utslag for både den enkelte og bedrifter.
– I tillegg opplever folk både glede og mestring. Jeg har fått masse gode tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Mange rapporterer om at de utvikler seg og gjør ting de ikke visste at de kunne.
Paro N. Lyngmo har en imponerende variert bakgrunn, både hva gjelder interesser, utdanning og arbeidserfaring. Alt dette tar hun med seg inn i arbeidet i Stemmeprakt AS, selskapet hun driver i Bodø.
Driften er todelt: en musikalsk og kreativ del hvor Lyngmo og hennes ansatte jobber som artister, sangpedagoger, kordirigent for bedriftskor og produsent. Kundene er både private og bedrifter.
«Få det sagt»- konseptet, den andre delen, utgjør hovedkjernen i Stemmeprakt AS. Her handler det om å integrere pust, stemme og formidling slik at man blir en hel formidler med ro, tilstedeværelse og overskudd. Målet er å skape en relasjon som får publikum til å lytte og ha tillit til deg som formidler. Dette skaper større gjennomslagskraft.
– En typisk kunde her er folk som jobber som direktører, sjefer og ledere. Felles for dem er at de ønsker å ha større gjennomslagskraft eller har behov for å presentere mye, samt prestere godt i sitt virke. I tillegg har vi kunder som har total sceneskrekk og velger bort jobber hvor de vet at de må være synlig, forklarer Lyngmo.
Hun imøtekommer mange forskjellige behov: noen ganger er det bedrifter som vil lære stressmestring, stemmebruk og formidling, mens andre ønsker mer én-til-én coaching for hver av sine ansatte. Noen trenger å roe ned, andre trenger å gire opp eller å bli bevisst uheldige mønster.
– I Stemmeprakt jobber vi også med hvordan man kan perfeksjonere konkrete foredrag, så det blir totalt sett et utrolig bredt spekter. Dette gjør vi gjennom å holde foredrag, individuelle timer, coaching, workshops og firmadager med bedrifter.
– Overføringsverdien er enorm! Det er ikke slik at man bare bruker det man lærer på jobb, for vi er hele mennesker og å bli god som formidler krever selvutvikling. Det vil derfor ha verdi på flere nivå, i all kommunikasjon, som ambassadør for bedriften og for den enkelte ved at du kan oppleve mer overskudd og glede.