Rani Plast ble etablert i Finland i 1955 av fire personer hvorav tre av dem var fra familien Albäck. Etter noen år kjøpte Nils Albäck ut de andre, og drev selskapet videre helt til han gikk av med pensjon. I dag er det Nils Albäcks sønn; Mikael Albäck, som sitter ved roret som konserndirektør, og Rani Plast er fortsatt et familieselskap i aller høyeste grad.
– Det er noe vi ønsker å profilere, for det er veldig sjeldent at et så stort selskap fortsatt er eid av samme familie som startet det, poengterer Trond Lislerud, daglig leder i Rani Plast AS.
69 år med plast
Familien Albäck har et stort ønske om å opprettholde næringslivet der de holder til i Finland, hvor de har lojale medarbeidere som har jobbet i Rani Plast i en årrekke.
– I mine øyne er vi heldige som har jordnære eiere som har vært med siden begynnelsen, og som fortsatt har et stort ønske om å drive det videre, uttrykker Trond.
I kjølvannet av oppstarten i 1955 ble Rani Plast en stadig større produsent av plast, og Norge ble etter hvert et viktig marked for den finske plastprodusenten. I 1998 vokste markedet seg så stort at man kunne gå fra salg gjennom grossister til en egen avdeling i Drammen.
– I 2003 var det min far som drev denne avdelingen, og han spurte om jeg hadde lyst til å begynne å jobbe som selger. Vi måtte selvfølgelig få klarsignal fra hovedkontoret i Finland siden vi var i familie, men de hadde full forståelse for at man fint kan jobbe sammen selv om man er i familie, sier Trond og smiler.
Da Tronds far gikk av med pensjon i 2010 tok Trond over som daglig leder. Trond var godt bevandret i plastbransjen da han startet i 2003, og har jobbet med plastemballasje helt siden 1989.
– Men det startet allerede på kjøkkenbenken som 7-åring, røper Trond. Faren min jobbet i plastbransjen, og jeg tjente litt penger på å putte vareprøver i konvolutter som vi sendte til alle kommunene i Norge. Det er et viktig minne for meg den dag i dag, og jeg kan fortsatt minnes lukten av plast da jeg satt på kjøkkenbenken, mimrer han.
Ser plast som en ressurs
Det er ikke til å stikke under en stol at plast har fått et dårlig rykte de siste årene. Man har gått fra å se plast og plastemballasje som et positivt materiale med gode egenskaper som beskytter produkter og bevarer matvarer, til å se de negative konsekvensene av plast siden mye av det dessverre havner i havet og naturen.
– Plast har fått et veldig dårlig navn, og det forstår vi. Det er et naturproblem at plast havner der det ikke skal havne, og vi jobber mye med miljø og bærekraft – som uten tvil er det viktigste vi har begynt å jobbe med, presiserer Trond.
– Vi jobber mest med bærekraftutviklingen og hvordan vi kan gjøre våre produkter mer miljøvennlige. Vi har blant annet utviklet en plastfolie som inneholder resirkulert materiale, og cirka 25 prosent av råvarene vi kjøper inn til produksjonen er resirkulert plast, utdyper han.
De kommende årene vil resirkuleringsgraden til Rani Plast sine produkter stige, blant annet i takt med europeiske miljømyndigheters økende krav til bærekraft. Trond understreker at den nye plastfolien er minst like sterk som folien uten resirkulerte ressurser.
– Det handler om å bli gode nok på å ta vare på plasten som en ressurs, og ikke tenke at det bare er søppel. Plast er en voldsomt bra ressurs, og vi bruker mye av vår tid hver dag for å endre plastens dårlige rykte, fastslår Trond.
Rani Plast sitt kontor i Drammen har ansvar for markedet i Norge, på Island og deler av Danmark. Mellom 60 og 70 prosent av plasten som Rani Plast produserer, går til byggrelatert industri, og Trond forteller at Glava er en stor og viktig kunde, spesielt fordi de bruker tre lag plastemballasje rundt sine isolasjonsruller.
– Vi selger også mye innenfor mat og drikkevarer, spesielt bryggerier. Store aktører som Gilde, Prior og Tine kjøper mye varer av oss, og vi har mange forskjellige kunder i Norge. I forhold til matsvinn er plastemballasje dessuten et godt poeng, for en agurk som er pakket inn i plast holder seg vesentlig lengre enn en agurk som ikke er plastemballert, poengterer Trond.
Vekstambisjoner med grønn plast
Trond uttrykker videre at plast fyller en viktig funksjon i vårt samfunn, og at det ikke er plasten i seg selv som er problemet – men oss mennesker og hvordan vi håndterer plastavfallet etterpå.
– Dersom Glava hadde transportert varene sine uten plast, hadde man bare fått plass til å laste en lastebil med 1 000 kilo, mens med plastemballasje kan man laste flere tonn siden plasten komprimerer produktene og sørger for at det holder seg fint til det skal brukes, sier han.
Rani Plast har store ambisjoner om å vokse, og har de siste årene investert 300 millioner kroner i nye produksjonsmaskiner som er mer tilpasset plastproduksjon med resirkulert materiale. Nå går veien videre mot en ny hverdag med enda flere kunder og nye, spennende prosjekter med plastens renessanse.
– Vi er i mange tilfeller en foretrukken leverandør siden vi har en kombinasjon av riktig pris, riktig kvalitet, riktig service og riktig utvikling, som gjør at kundene henvender seg til oss, avslutter Trond Lislerud.