Da Forhandler HA Ferdighus AS startet opp for fire år siden, bestod forhandlerkontoret kun av to ansatte; deriblant eier og daglig leder Kenneth Utgårdsløkken. I dag teller boligbedriften fra Asker hele 28 ansatte, og har opplevd en helt utrolig vekst siden oppstarten høsten 2019.
– Nå oppbemanner vi med flere selgere, og på sikt skal vi også etablere et kontor i Vestfold. I staben vår har vi fem boligkonsulenter/prosjektselgere, én operasjonell leder, tre byggeledere, én konstruktør-ingeniør, fem tegnere og tretten tømrere som er ute og jobber, utdyper Kenneth, og legger til at de ofte har behov for mellom 30-40 tømrere som de har tilgang til gjennom samarbeid med faste foretak.
– Vi har flere hundre års erfaring til sammen, og vi sluttet å telle da vi bikket 300 år, for da følte vi oss veldig gamle, konkluderer Kenneth med en god latter.
Full kontroll
Forhandler HA Ferdighus, har en fordeling på 50/50 av private kunder og bedriftskunder. Når det gjelder bedriftsmarkedet har de ingen begrensninger, mens de i privatmarkedet dekker et stort område som inkluderer Oslo, Buskerud, Asker og Bærum, Hurumlandet og Røyken. Nå ønsker Kenneth å bevege seg ned mot Kragerø-området, med fokus på Horten.
– Det er et veldig stort satsningsområde for oss med tanke på alt som skjer der, og vi ønsker å vise at vi er til stede med skilter hvor vi presenterer oss. Det er veldig viktig, og vi ønsker også å satse mer i Vestfold-området, konstaterer Kenneth.
Kenneth fremhever at de har med seg god erfaring fra andre ferdighusleverandører som ABC Hus og Hedalm Anebyhus sentralt, og at de har valgt å investere i styringsverktøy- og hjelpemidler som gir dem full kontroll på alt fra ordreinngang til regnskap.
– Det er utrolig viktig å ha kontroll på hva man driver med, spesielt siden det vi driver med er ganske komplekst, understreker han. Vi bruker CRM-systemet Landax, som er utviklet i samarbeid med oss. Alt finnes i det systemet; prosjektoppfølging, tegning, byggesaker, og alle andre jobber. Vi har også investert i et ERP-regnskapssystem som heter Unit 4, som er spisset mot vår bransje og som gjør at vi får liveoppdatering på alle prosjektene, opplyser Kenneth.
Moderne, klassisk og funkis
Forhandler HA Ferdighus tilbyr fire forskjellige ferdighuskategorier, som til sammen utgjør rundt 28 forskjellige husmodeller som man kan bruke som utgangspunkt på deres hjemmeside. Standardhuset har de tilpasset selv, mens de andre tre huskategoriene er «Moderne», «Klassisk», og «Funkis». Den moderne husserien består av elegante trehus med smart utnyttelse av plass og funksjonelle planløsninger, mens den klassiske husserien har fokus på tidsriktige og majestetiske trehus i en landlig og tradisjonsrik stil. Funkishusene er moderne trehus med en innovativ fasade, perfekt for det urbane miljøet.
Med faste, norske underleverandører, har Forhandler HA Ferdighus dessuten full kontroll på at alt blir utført korrekt og i henhold til tidsplanen.
– Vi bruker de samme leverandørene innen betong, flis, rørlegger og elektro – i alle prosjekter. Det er en stabilitet, og er også én av grunnpilarene til at vi lykkes. Det er mange av våre konkurrenter som setter ut alt på anbud og velger etter pris, og da går man fort på en smell, understreker Kenneth.
Omsetningsrekord i tøffe tider
Siden oppstarten, har Forhandler HA Ferdighus hatt gleden av å ferdigstille 79 enheter til en samlet verdi av rundt 300 millioner kroner. Per i dag har de 27 pågående prosjekter, og har signerte kontrakter for 653 millioner kroner – tilsvarende 206 enheter.
– Omsetningen vår i fjor var på 129 millioner kroner, og i år lander vi nok på 150 millioner. Vi er veldig optimistiske for boligbransjen i fremtiden, med en høy målsetning og god ordrereserve for 2024. Vi slår alle rekorder i år, og omsetter for mer enn vi har gjort noen gang, sier Kenneth og smiler.
Selskapet opererer i et segment som de nærmest er alene om. De leverer nemlig spesialhus til ferdighuspriser; en sjelden vare i dag hvor det ofte kun tilbys standardiserte hus. Kenneth og resten av teamet i Forhandler HA Ferdighus, er stolte av sitt produkt, og tar dessuten ofte med seg kundene ut på prosjektene for å vise frem den gode kvaliteten.
– Dette er kanskje den aller største investeringen kunden gjør i livet sitt, og det viktigste for oss er å bygge det som kunden ønsker og levere et kvalitetsprodukt som kunden liker å bo i, fastslår Kenneth.
Med gode kundeforhold og fornøyde kunder, får forhandlerkontoret stadig vekk nye henvendelser – selv i en bransje som i dag er preget av nedgang og konkurser.
– Med tanke på at mange av våre konkurrenter sliter i disse dager, føler vi oss veldig heldige, poengterer Kenneth. Vi er en ung, men erfaren bedrift, som er interesserte i å nå gode tall og samtidig lære å bli bedre ved å være både læringsvillige og endringsvillige, så jeg ser svært lyst på fremtiden, avslutter Kenneth Utgårdsløkken.