Andreas Pinnerød, kjøpte opp Møbelringen Fredrikstad for 11 år siden. Selskapet, som ble stiftet i 1952, er én av de eldste møbelbutikkene i Norge, og ble faktisk startet av Andreas’ bestefar, og hans far drev butikken før oppkjøpet i 2009. Møbelbransjen har derfor vært en selvsagt del av Andreas’ oppvekst fra barnsben av.
– Det var en del av oppveksten å bære og montere møbler, smiler Andreas innledningsvis.
Etter videregående, startet Andreas på befalskolen i militæret, og studerte økonomi etter det. Karrierevalget falt på finans. Men da familieforretningen sto ovenfor et veiskille i eierstruktur og fremtidsplaner, besluttet han seg deretter for å satse, og kjøpe ut de forrige eierne.
Nå er det åtte år siden han forlot finansbransjen, og siden den gang har han jobbet fulltid med butikkdrift av fire Møbelringen-butikker. Han eier Møbelringen på Forus, i Stavanger og på Hamar, i tillegg til Møbelringen Fredrikstad.
Oser kompetanse og kunnskap
Andreas skryter av butikksjefene som er flinke til å rekruttere serviceinnstilte selgere. Hos Møbelringen, fungerer nemlig selgerne som bedriftens ansikt utad.
– Mange liker å bruke penger på god kvalitet, og da ønsker de å treffe en selger som er kompetent og har kunnskap. Det er klart at møter du da en selger som har vært her i 20 år, så oser jo selgeren kompetanse og kunnskap, og vet akkurat hva som skal til for å finne det kunden vil ha. Det tror jeg er viktig, fastslår han.
– Samtidig ser vi verdier i å ha mennesker med ulik bakgrunn og kompetanse på laget. Vi ønsker å skape et team med tverrfaglig kompetanse, slik at ansatte kan utfylle hverandre og lære noe hver dag. Det skaper et levende arbeidsmiljø, øker kreativiteten og engasjementet.
Andreas betegner arbeidsmiljøet og stemningen som veldig god. De ansatte trives på jobb og har det gøy sammen, noe som lett smitter over på kundene.– Vi ser verdien av å ha kompetente ansatte som brenner for faget, som kan lage skreddersøm og hjelpe folk til å finne det de vil ha og trenger, poengterer Andreas.
Kundeservice er et felles kjennetegn for Møbelringen-butikkene. Andreas vil at kundene skal kjenne at de fikk god hjelp når de forlater butikken – uansett om de har kjøpt noe eller ikke. Møbelringen Fredrikstad har som et mål å gi kundene en service de neppe får et annet sted!
Møter kundenes etterspørsel
Møbelringen Fredrikstad, har hatt en bra vekst og gode tall, selv i koronaåret 2020.
– Vi ser at kundene gjerne orienterer seg på nettet først, i sofaen hjemme, og har gjort research før de kommer hit. Vi selger også mer av skreddersydde produkter, der kunden kan sette sitt eget preg på produktet – til en fornuftig pris.
Trenden går nå mot et sterkere fargevalg til forskjell fra den gråe fargetrenden, og en skreddersøm på møblene.
– Folk er blitt mer vågale på hvilke farger de tar hjem. Vi ser at velur fortsatt er veldig populært, og mange liker kortreist og at det er norskprodusert kvalitet som sørger for norske arbeidsplasser.
– Før var det mer «nå er det sånn», og så ble det en trend, og vi kjøpte inn et høyt volum av det. Nå er det mer bredde, der kunden ønsker sitt unike produkt, forklarer Andreas.
Vedlikeholdsfrie kvalitetsprodukter til hagesesongen
Fremover mot hagesesongen 2021, tror Andreas at lounge og vedlikeholdsfritt blir to viktige stikkord når vi skal gå til innkjøp av nye hagemøbler.
– I fjor solgte vi mye av hagemøbler der putene kan ligge ute selv om det regner, og mange vil ha kvalitetsprodukter innenfor hage. Det har økt veldig!
– Jeg syns vi har en bredde i produktporteføljen og sortimentet. Vi har gjort mye med sortimentet de siste tre årene, og det begynner å gi veldig god avkastning, smiler han.
Andreas spår videre at servicen vil fortsette å være viktig for at Møbelringen Fredrikstad skal være på topp i årene som kommer.
– Vi må fortsette å gjøre det vi gjør; ha de beste menneskene på jobb, som sørger for å gi topp service! Vi leter hele tiden etter hvordan vi kan forbedre og utvikle oss, så jeg tror det kommer til å gå greit for oss i 2021 også, fastslår Andreas med et smil.