Entusiasmen er nærmest til å ta og føle på hos Mobile Gjøvik, som tidligere gikk under navnet Øyhus Motor. De er én av 35 bilforhandlere i Norge under Mobile-navnet, og fører merkene Nissan, Fiat, Alfa Romeo, Jeep – og den innovative nykommeren BYD.
– Vi begynner nå med et helt nytt merke. BYD er en ren elbilprodusent som er kinesisk, og det er faktisk verdens største elbilprodusent! Den populære syv-seteren BYD Tang er en modell som allerede har vært i Norge en stund og som vi snart får noen flere biler av, forteller Sjur Hermanrud, daglig leder ved Mobile Gjøvik.
Fremtiden er elektrisk
Sjur forteller med stort engasjement om BYDs to flunkende nye modeller som er leveringsklare om kort tid, og som Mobile Gjøvik gleder seg til å presentere.
– Den ene modellen heter BYD Han, og er en sedan med firehjulstrekk og en voldsom maskin med 516 hester! Den går fra 0-100 på 3,9 sekunder og har en rekkevidde på 52 mil. BYDs andre modell er en SUV som heter Atto 3, og det blir en fin familiebil til en veldig gunstig pris. Vi har store forventninger til begge bilene, smiler Sjur.
Den kinesiske elbilprodusenten BYD har lenge hatt elbil-landet Norge som et mål, og med de nye modellene håper de å innta en fordelaktig posisjon på elbilmarkedet i Norge – som fortsatt er et marked på fremmarsj. Flere enn noensinne vurderer å kjøpe elbil i dag enn for bare et par år siden. Snittalderen på den gjennomsnittlige elbilkjøperen øker, og til og med de mest innbitte fossilbil-tilhengerne velger nå å kaste inn håndkleet og gå over til el.
– Det er rart og litt interessant, for i fremtiden vet vi at det blir mye elbiler. Det er jo dit vi skal. Samtidig så er det meste av det vi selger per dags dato bruktbiler, og da er det nesten bare bensin og diesel vi har i bruktbilporteføljen – i tillegg til en del hybrid og elbiler fra Nissan. Nissan Leaf er jo en kjempeslager, understreker Sjur.
Nissan Ariya – den nye, elektriske familiebilen
Sjur er også glad for at Innlandet ikke lenger ser ut til å henge etter resten av landet når det gjelder elbilrepresentasjonen, for når det gjelder nybil er det stort sett elektrisk det går i her hos Mobile Gjøvik. Han forteller at den nye og svært etterlengtede Nissan Ariya, vil bli en viktig bil for både Gjøvik og Vestopplands innbyggere, samt resten av landet. Den vil bli leveringsklar mot slutten av 2022.
– Den har folk ventet på i to år nå! Den ble presentert med brask og bram fra Nissan for flere år siden og nå kom den endelig. Den er kjempeviktig for oss, og det er en helt fantastisk bil som kommer både som tohjulstrekk og firehjulstrekk, sier Sjur.
Nissan Ariya har en høy sittestilling, mulighet for firehjulstrekk og ikke minst lang rekkevidde. Den kan også trekke en tilhenger på opptil 1500 kilo, og ha taklast på 75 kilo, noe som gir mulighet for skiboks på taket og turer til fjells. Bilen er dessuten svært konkurransedyktig på pris i sitt segment, da innstegsmodellen av Nissan Ariya vil ligge på 425 000 kroner. Bilen leveres med to forskjellige batteripakker, 63 kWh og 87 kWh, og kommer i forskjellige varianter. Både firehjulstrekk og performance-varianter er tilgjengelig, som gjør det enkelt å finne den versjonen som passer dine behov best.
Den komplette familiebilen
– Nissan har lang fartstid med elektriske biler og er nok også forbundet av mange med nettopp elbiler. Så å velge Nissan Ariya som din neste bil, er et trygt og godt valg om du er på jakt etter en elbil i dette prissegmentet, sier Sjur.
Nissan var faktisk først ute med masseproduksjon av en elbil allerede tilbake i 2010, med bestselgeren Nissan Leaf. Elbilen selger fortsatt godt i Norge og i 2021 var Nissan Leaf den mest populære brukt-elbilen som ble omregistrert, i henhold til Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV). Sjur tror at Nissan Ariya har potensialet til å bli en tilsvarende salgssuksess som sin «lillebror», til tross for at det er flere konkurrenter i markedet nå enn tidligere.
– Nissan Ariya er rett og slett den komplette familiebilen og oppfyller de fleste behov, konkluderer Sjur avslutningsvis.