vbk6vbk1vbk2vbk3VBK4VBK5vbk7vbk8vbk9vbk10vbk11

Bred kompetanse hos anerkjent verksted med fokus på tunge kjøretøy

VBK AS, er et velrennomert selskap fra Horten, med lang erfaring innen påbygg og reparasjoner av tyngre kjøretøy. De utfører reparasjoner på lastebiler, busser, bobiler og campingvogner og hengere, og tilbyr samtidig karosserioppdrag innen stål, aluminium, glassfiber, hydraulikk og lakkering ved eget lakkverksted.

Skade- og serviceverkstedet VBK AS i Horten, har vært en velrennomert aktør innen tunge kjøretøy siden oppstarten i 1946. Da gikk de under navnet Stedjeberg Auto, og bestod kun av en bensinstasjon og en rampe. Med tiden begynte man å bygge busser helt fra bunnen av, og den lokale aktøren fra Horten ble i løpet av årene anerkjent innen ombygging av transportbiler og karosserireparasjoner.  

Da VBKs karosserisatsing; VBK Karosseri gikk konkurs i 2002, bestemte fire ansatte seg for å kjøpe opp konkursboet, og starte avdelingen på nytt med blanke ark i Horten. I 2005 bygde man derfor et nytt og romslig lokale på 2 000 kvadratmeter  Skoppum, og de siste årene har verkstedet nærmest doblet sin omsetning.  

 Vi har vært heldige med vårt produktutvalg, og vi har vært dyktige på å gi kundene våre rask hjelp, konstaterer daglig leder og teknisk leder; Jan Arild Haugstulen. Vi strekker oss alltid langt for å hjelpe kunder i nød. Jeg synes det er vanskelig å si nei når noen ringer, for vi vet at det er viktig for kundene å få kjøretøyet sitt fort på veien igjen, fortsetter han.   

12 000 kunder 
I tillegg til å være et sertifisert verksted for skadeutbedring og påbygg av tyngre kjøretøy, så fungerer VBK også som serviceverksted for EFFER og HIAB-kraner. VBK selger også nye kranbiler, noe man har holdt på med i mange år.  

– Salg av kranbiler har ikke vært en prioritet siden vi har hatt mye annet å drive med, men de siste åtte årene har vi hatt en god del kranbilleveranser til våre kunder, sier Jan Arild.   

Servicepunkt for VSE-system 
VBK er også servicepunkt for VSE-system, og er behjelpelige med deler eller service av disse systemene forteller Jan Arild videreVSE som i bransjen er kjent som en stor produsent og utvikler av styresystemer for lastebiler, busser, spesialkjøretøy og tilhengere. 

– Vi er ett av Norges største serviceverksteder av VSE; elektrohydraulisk styring for hengere og busser, og vi server cirka 100 systemer i året. Når det er sommerferie er plassen her ute helt full, og vi har kunder som kommer helt fra Nord-Norge bare for å komme til oss - det synes vi er veldig hyggelig! Vi har hjulpet veldig mange, og det skal vi fortsette med, smiler Jan Arild.   

Holder seg oppdaterte 
I dag består VBK av 14 ansatte, med en liten administrasjon som er med på å holde kostnadene nede.  

– Vi har kjempeflinke ansatte som er veldig dyktige på ulike områder; blant annet glassfiberoppretting og bakløftereDet er en flott gjeng vi har her nåog vi har et godt arbeidsmiljø hvor vi videreutvikler oss sammen, understreker Jan Arild, som også forteller at VBK er svært opptatt av å videreutvikle selskapet og de ansatte, blant annet ved å jevnlig sende de ansatte på kurs for å få med seg det aller nyeste i transportbransjen 

Aleksander Haugstulen har jobbet som selger i VBK i syv år, og jobber med oppsøkende salg hos nye så vel som gamle kunder. Han trives godt med å reise ut og besøke kunder for å etablere en god og varig kunderelasjon.  

– Vi har en stor kundekrets med over 12 000 kunder, og vi får nesten én ny kunde hver dag. Det er viktig med god kundebehandling, og vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på at vi reiser ut og besøker eksisterende kunder, forteller han.   

VBK har uten tvil mange bein å stå på, med både glassfiberverksted, lakkering og skadeutbedring av bobiler og campingvogner for både privatpersoner og forsikringsselskaper. I kombinasjon med buss og transport, er glassfiberverkstedet en svært viktig del av VBKs drift – spesielt i en tid hvor bygg- og anleggsbransjen har det ekstra tøft.  


Før:
Etter:
– Det har vært en stor omstilling for oss i år på grunn av de tøffe tidene. Vi merker at det er mange som kjører mye lengre før de leverer fra seg bilen på reparasjon, og mange prøver dessuten å utføre reparasjoner selv. Likevel tror jeg det kommende året vil innebære en forandring til det bedre – både for vår bransje og for byggebransjen, avslutter Jan Arild Haugstulen. 


Les mer...

2024-11-01 12.15

nauto1

Profesjonell bruktbilbutikk tilbyr biler som «alle» har råd til

Artikkel Fornøyde kunder og biler med garanti: N-Auto AS fra Kopervik på Karmøy, har funnet suksessoppskriften på en vellykket bilhandel. Nå vil bruktbilforhandleren bli Vestlandets største og beste tilbyder av...
Fastlanegroup1

Fast-track-aktør leverer løsninger fra idé til CE-sertifisert produkt

Artikkel Fastlane Group har en sterk tilstedeværelse i olje- og gassindustrien, subsea, kjernekraft, infrastruktur og industrien i nærmiljøet. Med en høy kompetanse briljerer fast-track-aktøren på skreddersydde...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    Arkiv