Skade- og serviceverkstedet VBK AS i Horten, har vært en velrennomert aktør innen tunge kjøretøy siden oppstarten i 1946. Da gikk de under navnet Stedjeberg Auto, og bestod kun av en bensinstasjon og en rampe. Med tiden begynte man å bygge busser helt fra bunnen av, og den lokale aktøren fra Horten ble i løpet av årene anerkjent innen ombygging av transportbiler og karosserireparasjoner.
Da VBKs karosserisatsing; VBK Karosseri gikk konkurs i 2002, bestemte fire ansatte seg for å kjøpe opp konkursboet, og starte avdelingen på nytt med blanke ark i Horten. I 2005 bygde man derfor et nytt og romslig lokale på 2 000 kvadratmeter på Skoppum, og de siste årene har verkstedet nærmest doblet sin omsetning.
– Vi har vært heldige med vårt produktutvalg, og vi har vært dyktige på å gi kundene våre rask hjelp, konstaterer daglig leder og teknisk leder; Jan Arild Haugstulen. Vi strekker oss alltid langt for å hjelpe kunder i nød. Jeg synes det er vanskelig å si nei når noen ringer, for vi vet at det er viktig for kundene å få kjøretøyet sitt fort på veien igjen, fortsetter han.
12 000 kunder
I tillegg til å være et sertifisert verksted for skadeutbedring og påbygg av tyngre kjøretøy, så fungerer VBK også som serviceverksted for EFFER og HIAB-kraner. VBK selger også nye kranbiler, noe man har holdt på med i mange år.
– Salg av kranbiler har ikke vært en prioritet siden vi har hatt mye annet å drive med, men de siste åtte årene har vi hatt en god del kranbilleveranser til våre kunder, sier Jan Arild.
Servicepunkt for VSE-system
VBK er også servicepunkt for VSE-system, og er behjelpelige med deler eller service av disse systemene forteller Jan Arild videre. VSE som i bransjen er kjent som en stor produsent og utvikler av styresystemer for lastebiler, busser, spesialkjøretøy og tilhengere.
– Vi er ett av Norges største serviceverksteder av VSE; elektrohydraulisk styring for hengere og busser, og vi server cirka 100 systemer i året. Når det er sommerferie er plassen her ute helt full, og vi har kunder som kommer helt fra Nord-Norge bare for å komme til oss - det synes vi er veldig hyggelig! Vi har hjulpet veldig mange, og det skal vi fortsette med, smiler Jan Arild.
Holder seg oppdaterte
I dag består VBK av 14 ansatte, med en liten administrasjon som er med på å holde kostnadene nede.
– Vi har kjempeflinke ansatte som er veldig dyktige på ulike områder; blant annet glassfiber, oppretting og bakløftere. Det er en flott gjeng vi har her nå, og vi har et godt arbeidsmiljø hvor vi videreutvikler oss sammen, understreker Jan Arild, som også forteller at VBK er svært opptatt av å videreutvikle selskapet og de ansatte, blant annet ved å jevnlig sende de ansatte på kurs for å få med seg det aller nyeste i transportbransjen.
Aleksander Haugstulen har jobbet som selger i VBK i syv år, og jobber med oppsøkende salg hos nye så vel som gamle kunder. Han trives godt med å reise ut og besøke kunder for å etablere en god og varig kunderelasjon.
– Vi har en stor kundekrets med over 12 000 kunder, og vi får nesten én ny kunde hver dag. Det er viktig med god kundebehandling, og vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på at vi reiser ut og besøker eksisterende kunder, forteller han.
VBK har uten tvil mange bein å stå på, med både glassfiberverksted, lakkering og skadeutbedring av bobiler og campingvogner for både privatpersoner og forsikringsselskaper. I kombinasjon med buss og transport, er glassfiberverkstedet en svært viktig del av VBKs drift – spesielt i en tid hvor bygg- og anleggsbransjen har det ekstra tøft.