Norges kanskje mest kreative eiendomsmegler finner du i Sandefjord. Sandefjord og Stokke Eiendomsmegling AS, er en del av kjeden EIE Eiendomsmegling – men er likevel en uavhengig eiendomsmegler som velger kreativitet og egen identitet fremfor en standard, sentralisert mal på hvordan ting skal gjøres.
– Vi er meglere som tenker kreativt både med markedsføringen vår og bildene vi tar slik at boligene fremstår best mulig. Vår greie er å skape «stoppeffekten» på alle boligene, fremholder Didrik Emil Schou, eiendomsmegler og daglig leder i EIE Eiendomsmegling Sandefjord og Stokke.
Populære i Sandefjord
De ansatte ved Eie Eiendomsmegling Sandefjord og Stokke, er en herlig gjeng som har jobbet i mange år i andre meglerfirmaer før de valgte å gå sammen om å starte en EIE Eiendomsmegling-avdeling.
– Grunnen til at vi ville starte for oss selv, var for å kunne bestemme selv. Vi har blant annet tegnet kontorene selv, vi bestemmer hvordan vi vil markedsføre oss, hvordan vi presenterer boligene og hvem vi vil jobbe med, forteller Trine Sanne, eiendomsmegler og Fagansvarlig.
Her i Sandefjord er EIE Eiendomsmegling både godt kjent og godt likt. For ikke nok med at EIE gjør seg synlige i Sandefjord med blant annet sponsing av idrettslag, kultur og arrangementer i sentrum, så er EIE også et merkenavn som er lett å huske sier eiendomsmegler og Salg/markedsjef Paal Hegdahl.
– Vi er godt kjent i byen og har et slagord som vi av og til bruker: «Vi kjenner Sandefjord og Sandefjord kjenner oss», sier Didrik med et smil.
EIE Eiendomsmegling Sandefjord kjenner byen sin godt, og har opparbeidet seg en stor kompetanse på hva som kjennetegner boligmarkedet her i byen. Når de fleste byer i dag ser ulike ut med tanke på boligmarkedet, synes Paal det blir for vanskelig å forholde seg til at alt skal være helt likt i en kjede, og meglerne i EIE merket fort at det fungerer litt annerledes i Sandefjord.
– Man blir så sentrert i den byen man jobber i, at man kjenner godt de grepene som fungerer i de ulike områdene. Selv om Sandefjord er en noe mindre by er det ganske mange forskjeller, blant annet på kvadratmeterpris, forklarer de drevne eiendomsmeglerene.
Innovativ tankegang
EIE Eiendomsmegling Sandefjord startet en avdeling i Stokke da de innså at de ikke kunne holde styring på hele storkommunen fra ett sted, og ifølge daglig leder i Stokke; Jørn Richard Andersen, har Stokke et svært lovende sentrum med et bugnende byliv med alt fra kafeer til butikker og vinmonopol.
EIE står for nytenking, og er ifølge Didrik en uredd kjede som ikke er redde for å prøve ut nye ting. Det var derfor valget falt på EIE-kjeden da megler-gjengen bestemte seg for å starte for seg selv, noe de ikke har angret et sekund på.
– Vi tør å være innovative. Noen ganger bommer man kanskje, mens andre ganger blir det innertier! Vi vil ikke være den sidrumpa megleren, og det følte vi var bra med EIE, for de tør å skille seg ut, sier Didrik.
Ved å gi sine kunder en grundig rådgivning og gode råd i forkant av kjøp og salg, har EIE Eiendomsmegling fått mange hyggelige og velfortjente tilbakemeldinger på at kundene føler seg trygge og godt ivaretatte gjennom hele prosessen.
– Vi viser utrolig omsorg for selgerne ved å gi disse rådene, for vi vil ikke at de skal selge på billigsalg. Vi er opptatt av at når de får det siste budet, så skal vi ha gjort alt vi kan. Slagordet vårt er «premium rådgivning», rett og slett. Rådgivning er det vi skal være best på, fastslår Didrik.
Store på de små detaljene
Didrik forteller videre at eneboliger ved sjøen går som en rakett, og at mange velger å forlate Oslo til fordel for vakre Sandefjord. Tross alt er det mange som kan fortsette med hjemmekontor og få enda mer for pengene ved å kjøpe seg bolig halvannen time fra hovedstaden.
– Det har vært viktig for oss å få frem alle mulighetene for hjemmekontor på de eiendommene vi selger, for vi ser hvor kjøperne våre kommer fra, sier Paal.
Eiendomsmegler-teamet i Sandefjord og Stokke er over gjennomsnittet opptatt av de små detaljene, og bruker ofte mye tid på å klargjøre et hus. De legger sin yrkesstolthet i å ta gode bilder – for små detaljer har tross alt evnen til å vippe et stort salg.
– Skal man lokke folk til å kjøre i 75 minutter for å se på et hus, så må det være en drøm å klikke seg inn på bildene, understreker Didrik, som gjerne benytter seg av mennesker i boligannonsene.
I 2020 vant Didrik faktisk en pris for beste boligannonse, kåret av Finansavisen. Bildene viser en idyllisk og landlig bolig der en glad familie er i full gang med sommerfest. EIE Eiendomsmegling Sandefjords evne til å tenke nytt og kreativt, gjenspeiler seg i den unike boligannonsen, både i forhold til å benytte seg av den menneskelige faktoren og ved å bruke en gammel Fiat som et stemningsfullt element.
«Vinneren skilte seg ytterligere ut med å skape en historie rundt objektet ved bruk av mennesker i annonsen. Dette var et annerledes og uvanlig grep som juryen likte godt» - utdrag fra Finansavisens nomineringsavgjørelse.
– Juryens beskrivelse av hvorfor den vant er veldig dekkende for hvordan vi tenker, og grunnen til at den vant er rett og slett fordi den forteller en historie istedenfor bare et bilde, sier den kreative eiendomsmegleren avslutningsvis.