Østbø har kvalifisert utstyr og personell til de fleste renovasjonsoppgavene som industri og næringsliv måtte ha behov for; om det skulle være jobber innen bedriftsrenovasjon, industriservice, jern-og metallbedrifter, transportbransjen, rådgivning eller olje-og gassindustrien, kan Østbø AS hjelpe deg. Trond Jøran Pedersen, avdelingsleder i Østbø AS avdeling Helgeland, forteller oss mer om deres verdier som bedrift.
– Østbø AS er sertifisert i henhold til ISO 9001 (kvalitet) og ISO 14001 (miljø). Med grønne verdier vektlegger de å redusere miljøbelastningen så mye som mulig innenfor definerte mål. Ved å etterleve dette vil de kunne tilby bedrifter miljøvennlige tjenester med høy kvalitet og konkurransedyktige priser.
– Vårt overordnede mål er å ha null skader, vi prioriterer helse, miljø og sikkerhet. Ingen operasjon prioriteres foran sikkerheten, sier Pedersen.
– Tar dere også privatavfall?
– I mindre grad. Vi håndterer egentlig ikke husholdningsavfall annet enn at private kan leie containere og levere avfall direkte til oss over vekt og mottaksstasjonene våre i Mo i Rana og i Mosjøen. Bedriftsmarkedet er vårt hovedmarked.
Den typiske kunden til Østbø AS er komplekse industri- og næringslivskunder. Avdelingsleder for sugebiler og industrireingjøring Roar Høgås, forteller at de ansatte jobber med det nyeste og beste utstyret i bransjen, og at de ofte blir sendt på kurs for faglig påfyll og oppgraderinger innen aktuelle fagfelt.
– For å kunne betjene våre industrikunder både offshore og på ulike smelteverk er vi avhengig av at nødvendige sertifiseringer og sertifikater er på plass. Med dette som utgangspunkt står vi godt rustet til å håndtere de fleste oppdrag, nesten uavhengig av størrelse og kompleksitet.
Mo Industripark med sine 110 bedrifter, er en av de største og viktigste kundene til Østbø AS avdeling Helgeland. For bedriftene; Celsa Armering, Elkem Rana, Ferroglobe og flere i Mo Industripark, bistår Østbø med det meste av avfallshåndteringen.
– Vi har avtaler med de fleste større industriselskapene i Nordland. Det er noe vi er stolte av og som vi ønsker å egne om og utvikle oss i samarbeid med, forteller Pedersen.
Pedersen kan fortelle at han har jobbet i Østbø i 15-16 år. En bedrift som har vist evne til nytenkning og utvikling, samt sett nødvendigheten av å ha nytt og riktig utstyr til aktuelle gjøremål.
– Østbø er faktisk den bedriften der jeg har jobbet lengst i min karriere.
– Hvis du har avfall som du ikke vet hvor du skal legge fra deg, så kan du bare slå på tråden og ringe Østbø, så skal vi kunne rettlede og fortelle deg hvordan aktuelle fraksjon skal håndteres, mener Pedersen.
– Vi mener å ha et godt forhold til våre kunder. Service skal være vår "force". Vi skal yte det lille ekstra. Vi skal ha serviceinnstilte medarbeidere, som ønsker å bidra til kundenes tilfredshet og i miljøets tjeneste. En stormarkedsandel fordrer gode systemer, og her forsøker vi å være innovative og nytenkende. Men heller ikke hos oss greier vi bestandig å gjøre alle kunder til lags. Men gjennom god kommunikasjon og gode relasjoner til kundene forsøker vi å bidra til tilfredsstillende løsninger. Østbø skal være førstevalget innen leveranser av renovasjonstjenester til industri og næringsliv på Helgeland spesielt og i Nord-Norge generelt, sier Pedersen.
– Selv om vi har betydelige markedsandeler på Helgeland er vi ikke alene. Konkurranse er sunt. Vi ønsker alle velkommen, så lenge konkurransen skjer på like vilkår. Vi lærer av å bli utfordret, og skal vi komme oss videre er vi avhengig av å bli pushet fra omgivelsene, mener Pedersen.