Glasspaper er et norsk konsern som består av 11 selskaper innen en rekke virksomhetsområder – deriblant teknologibedriften Glasspaper Solutions AS. Forgjengeren til Glasspaper Solutions ble startet av IT-konsulenten Lasse Rolstad sammen med flere gode kollegaer i 2017, og det Oslo-baserte selskapet ble offisielt en del av Glasspaper i november 2020.
– Vi hadde tidligere jobbet tett med Glasspaper, før vi gikk i dialog med dem for å bli en del av konsernet. Vi var også i dialog med andre potensielle aktører, men vi følte at vår visjon og tankegang matchet veldig godt med Glasspaper, forteller Lasse Rolstad, daglig leder i Glasspaper Solutions AS.
Fin plattform for små bedrifter
Glasspaper Solutions er på mange måter et ganske tradisjonelt konsulentselskap, med hovedfokus på Microsofts teknologier. Forskjellen er selskapets kontinuerlige arbeid med egenutviklede programvareløsninger, som stadig blir forbedret for å imøtekomme kundens behov.
– Vi har også produkter som fortsatt er i utviklingsfasen, hvor konsulentvirksomheten bidrar til å finansiere produktinvesteringene våre, opplyser Rolstad.
Glasspaper Solutions jobber aktivt med to løsninger, som per i dag befinner seg i en tidlig startfase; Glacir og Kamude.
– Ideen til Glacir kom fra isbergfilosofien, hvor det er lite helt øverst og veldig mye under. Hovedformålet med denne løsningen er at den skal være en skalerbar back-end for små og mellomstore bedrifter, som ikke nødvendigvis har råd til å kjøpe seg et svært utviklerteam. Dersom man vokser med tiden, må man ofte bytte ut de enkle løsningene man allerede har. Det slipper man med denne løsningen, utdyper Rolstad.
Glacir er isteden en modulbasert back-end, som er fullspekket med masse standardmoduler som CMS, medlemsregister, autentisering og epostvarslinger. I tillegg kan man enkelt supplere med skreddersydde moduler ved behov.
– Jeg pleier å si at denne løsningen er en fin plattform for små bedrifter med vekstambisjoner. Har man derimot ingen ambisjoner om å bli noe særlig større, kan man heller bruke Shopify – i de tilfellene fungerer den løsningen bra, poengterer Rolstad.
– Vi prøver å gjøre alt mye enklere, og man får mye «gratis» siden vi har utviklet en ferdig løsning. Dersom man vokser litt og finner ut at man trenger integrasjon med CRM-systemet, så kan vi lage en helt egen modul for kunden med det formålet, forklarer Rolstad videre.
Kundene er med på å forme sluttproduktet
Prosjektleder Emil Sjursen, forteller at de per i dag har ti kunder som bruker Glacir. Tilbakemeldingene de mottok fra disse kundene i startfasen, har deretter blitt benyttet til å finpusse systemet.
– Akkurat nå er fokuset til teamet å forbedre brukervennligheten ytterligere. Blant annet har en dedikert designer kjørt brukerintervjuer- og tester, for å kartlegge forbedringspotensialer i systemet. Det jobbes også kontinuerlig med vurdering av andre moduler som vi tror kan være til nytte for flere kunder, forteller Sjursen.
– Kundene som er med på plattformen, nå i en tidlig fase, er med på å forme produktet vi bygger, konkluderer Rolstad.
Gir bedre styring av virksomheten
Den andre løsningen det jobbes iherdig med, er GRC-plattformen Kamude. GRC er kort fortalt et fagfelt som omhandler krav og regler for å dokumentere at man er i samsvar med forskjellige lover og krav. Da Glasspaper Solutions ble gjort oppmerksomme på at mange bedrifter fortsatt benytter seg av Excel til dette formålet, ønsket de å tilby en skybasert plattform for bedre styring av virksomheter.
Kamude gir virksomheter friheten til å utforme sine egne kravsett. Når kravboken er komplett, gir plattformen de som arbeider strategisk, muligheten til å definere hvordan disse kravene blir oppfylt gjennom tydelige indikatorer for samsvar.
– På driftsnivået tar de utførende over ansvaret rundt implementering for å sikre at virksomheten er compliant. Kamude effektiviserer denne prosessen ved å tilby verktøy for både innsikt, forvaltning og dokumentasjon av samsvarsprosesser, noe som gir virksomheten trygghet og oversikt over samsvar i henhold til de krav og tiltak som er satt, fremholder Rolstad.
Kamude har vært et stort investeringsobjekt for Glasspaper Solutions, og de har allerede inngått avtaler med flere kunder.
– Vi ser et stort potensial i dette markedet, og vi mener vi har en riktig god løsning som vi tror verden vil ha stor nytte av, konstaterer Rolstad.
Med en definert målsetning om å bygge imponerende og samfunnsnyttige produkter, har Glasspaper Solutions hatt en eventyrlig vekst i løpet av sine fire år i drift. I dag består teknologileverandøren av 18 ansatte, og de er stadig på leting etter nye talenter.
– Vi har en god kultur i selskapet, noe som er en stor og viktig del av vår identitet. Når vi nå ser etter de riktige menneskene, må både personligheten og kompetansen matche, understreker Rolstad.
Avslutningsvis legger Lasse Rolstad til at de også har mye å tilby innen prosjektbasert utvikling, hvor de har utviklere med mange års erfaring innen mange forskjellige bransjer og områder.
– På sikt ønsker vi å levere skreddersydde løsninger dersom en kunde ønsker noe helt spesielt, for eksempel innen det offentlige. Vi har utvilsomt erfaringen som trengs, med ansatte som har veldig gode CV-er.