Da båtentusiasten Lars Huse fikk sin første båt som 14-åring, ble han forelsket i båter og livet ute på sjøen. Det lå nesten litt i kortene at båtinteressen skulle prege hans karrierevalg, selv om det kom noen år senere.
– Jeg vokste opp med hytte ved sjøen i Oslofjorden, som gjorde at båtinteressen fikk et kraftig oppsving. Vi hadde en 14 fots landstedsbåt fra 1977, orange i fargen - med seks hesters motor, som aldri gikk i plan. Jeg stod ofte på brygga og drømte om de store båtene man så ute på fjorden, mimrer Lars nostalgisk.
Satset på båt
Helt i starten av arbeidslivet, begynte Lars med kjøp og salg – av nettopp båter. Men siden båtsalg er såpass sesongbetont, ble det foreløpig lagt til side til fordel for bilsalg.
– I 2004, da jeg var 22 år, startet jeg et enkeltmannsforetak med kjøp og salg av tidligere leasingbiler, og litt båt innimellom. Jeg drev selskapet i 14 år, men gikk lei av bilsalg. Bilforhandlere er det jo overalt, og det er mange om beinet, forteller Lars.
Han stilte seg deretter spørsmålet: hvor mange bruktbåtforhandlere finnes det? Lars kom fort fram til at det var sjelden vare, og relativt upløyd mark i Norge. Han leide seg inn i et næringslokale i Moss i 2017, og startet aktivt med bruktbåtsalg - i tett samarbeid med selskapet Marinepartner AS og kollegaene Terje og Steen, som driver med både teknisk- og kosmetisk klargjøring av båter. Aksjeselskapet Båtformidling AS ble etablert i 2018, og siden har pilene bare pekt oppover for båtformidlingsfirmaet i Moss.
– Det som er veldig fint med å drive med brukte båter generelt, er at det selger ofte vel så bra i dårlige tider som i gode tider. Nybåtsalg er ganske konjunktursensitivt, mens bruktbåt er langt mer stabilt, forklarer Lars.
Overvåker markedet med eget system
Lars bruker mye tid på å oppdatere seg på båtmarkedet og pløyer gjennom «verktøykassa» Finn.no daglig. Metoden sikrer kundene et raskt og nøyaktig svar i forhold til prisforespørsler.
– Jeg har et system der jeg overvåker de ulike båtsegmentene for å se prisutviklingen. Når det ringer en kunde til meg, som for eksempel skal selge en Nidelv 690 Sport fra 2008 med dieselmotor, og spør hva han kan få igjen for båten, så må jeg ha et ganske tydelig svar på det. Da har jeg statistikken og kan gå inn og søke opp det aktuelle prisbildet, utdyper han.
Båtformidling ønsker å guide kunden til å finne den optimale båten til et tiltenkt bruksområde, og har noen konkrete råd å komme med i den forbindelse.
– Om det kommer en kunde hit, som er helt fersk i båtlivet, så råder jeg til å ikke kjøpe for stort, men heller ikke for lite. En fin inngangsport er båtstørrelsen fra 18 til 22 fot. Det er også viktig å kjøpe en driftssikker motor, gjerne en utenbordsmotor av nyere dato. Servicehistorikk er også vesentlig å sjekke opp. Om dette er på plass, og man går for en kjent merkevare, så er det mindre sannsynlig at man får noe særlig trøbbel, fastslår den dyktige båtmegleren i Moss.
Båtformidling tilbyr kommisjonssalg av brukte båter - også kjent som båtmegling. For båter opp til 28 fot, stiller Båtformidling med gratis lagring innendørs i utstilling - frem til båten er solgt og overlevert ny eier.
Lars innrømmer at båtmekanikk ikke er hans sterke side, og at han fungerer bedre som et båtleksikon. Her utfyller Båtformidling og båtmekanikerne Steen og Terje i Marinepartner AS hverandre godt - og gutta i Marinepartner har alltid gode svar på de mer tekniske spørsmålene.
I tillegg til salg av brukte båter i størrelse fra 16 til 28 fot - som foregår i egne lokaler - så ønsker Båtformidling å bli større på salg av cabincruisere fra 30 fot og oppover, som ikke befinner seg fysisk hos dem, men som ligger fortøyd på kundens bryggeplass, i distriktet fra Halden til Oslo.
Et nytt kapittel
I juni skal Båtformidling flytte inn i splitter nye lokaler like utenfor Moss, som muliggjør en enda bedre kundeopplevelse, med langt bedre logistikk enn dagens fasiliteter.
– Det blir veldig spennende - og vi har store forventninger. Det som ikke har vært så ideelt i de gamle lokalene, er logistikken. Det har vært upraktisk, fordi vi har hatt både verksted og salgshall i samme lokale, og kun én kjøreport. På det nye utsalgsstedet har vi flere porter, og da blir vareflyten langt enklere. Med et adskilt lokale til båtsalg, blir det også ryddigere og mer profesjonelt, siden båtene står klargjort og nypolert på rekke og rad, mens verkstedet ligger ved siden av, forteller Lars entusiastisk.
Båtformidling får stadig gode tilbakemeldinger fra kunder som mener de har fått det de har betalt for – og vel så det.
– Man får båten levert på sjøen til avtalt tid, båten er profesjonelt klargjort, både teknisk og kosmetisk. Og hvis det er noen småting som ikke fungerer, så skal det tas tak i umiddelbart og ordnes opp i. Det er viktig!
Fremtidsambisjonene til Lars og Båtformidling er å fortsette i samme, gode spor.
– Vi har en ambisjon om å fortsette i samme takt, men samtidig øke volumet, og bli enda mer kjent og profesjonalisert på kommisjonssalg, avslutter båtmegleren i Moss med et smil.