Zaui Stay er en del av det norsk / kanadiske Zaui Group med hovedsete i Stavanger, og avdelinger i Vancouver, Tromsø og Helsingborg. Gruppen leverer løsninger for aktivitets- og guidevirksomheter. Kaspar Fjetland Højvig som er CEO i Zaui Group, forklarer hvordan det kom seg at Zaui valgte å etablere seg i Norge.
– I Norge startet reisen i 2017 med selskapet Norwegian Experience. Ideen var å bygge hoteller og lage aktivitetsbedrifter, og smelte opplevelsen sammen med aktiviteter og overnatting. I den fasen trengte vi bransjespesialiserte tjenester og gode, teknologiske løsninger for å automatisere prosessene innen overnatting. Vi trengte at de snakket sammen med en aktivitetsløsning, forteller Kaspar innledningsvis.
Den gang fantes ikke den typen løsninger, og Zaui var – og er – den første aktøren som tilbyr et automatisert system som sømløst lar virksomheter selge aktiviteter og overnatting sammen.
Zaui Stay er cloud native og du kan styre hotellet fra hvor du vil.
Forenkler automatiseringsprosessen
I 2020 rettet de fokuset mot teknologi, og kom i kontakt kanadiske Zaui Software. Det endte med en fusjon av de to selskapene, til det som i dag heter Zaui Group, med produktene Zaui Stay, Zaui Do, Zaui Ride og GoTo Hub. Mot slutten av pandemien i fjor, solgte de eiendoms- og hotellvirksomheten og avviklet regnskaps- og web-tjenestene, for å fokusere 100 prosent på teknologi. I dag jobber de helhjertet med software.
– Zaui Stay og Zaui Do er to veldig gode produkter for overnattings- og aktivitetsbedrifter, men vi ser at det er en økende andel av hoteller som også tilbyr ulike aktiviteter i tillegg. I de tilfellene har Zaui en løsning der de kan ha booking av begge deler i samme handlekurv, forteller Kaspar.
Det automatiserte overnattingskonseptet Wilhelmsen House i Tønsberg, som vi skrev om i forrige utgave, er ett av rundt 80 hoteller i Norge som benytter seg av Zaui Stay. Zaui Stay forenkler automatiseringsprosessen, og gjør at man kan administrere det hele på en oversiktlig plattform.
Kommersiellt velkomstområde: Med Zaui Stay har Preikestolen Basecamp frigjort resepsjonsområdet og lagd et hyggelig velkomstområde, som også er kommersiellt.
– Det er mange av våre kunder som har overlevd pandemien, rett og slett fordi de valgte å automatisere hele hotelldriften sin. Da Sunndalsøra hotell i Møre og Romsdal var på konkursens rand, valgte de å investere i et nytt system som gjorde at de kunne drifte uten å ha noen store utgifter på ansatte. I dag er det store utfordringer med å få nok ansatte, og for å komme seg ut av den knipa er automatisert drift en viktig del av løsningen. Man trenger å effektivisere driften sin for å være mer fleksibel når man er færre ansatte. sier Merete Thorsen, salgsleder i Zaui Stay.
Frigir tid
Daglig leder i Zaui Stay, Magnus Vegem Dahle, fastslår at de hele tiden jobber med å finne nye måter som gjør det enklere å drive hotell. Han viser blant annet til en internasjonal kundetilfredshetsmåling der hotellgjester som regel er mest misfornøyd med venting i resepsjonen, og å stå i kø.
– Våre systemer er laget for å frigi tid for gjestene slik at de slipper å bruke ferien på venting, men også for de ansatte ved hotellet som kan bruke tid på andre oppgaver. På den måten blir kundeopplevelsen bedre, og du får bedre lønnsomhet og effektivitet i hotelldriften, understreker Magnus.
Brukervennlighet i fokus
Store deler av Norges reiseliv, er sesongbasert, og stadig nye vikarer eller sesongarbeidere blir nødt til å lære seg et nytt system på kort tid. Her har Zaui Stay brukt mye tid på å finslipe sitt bookingsystem, slik at det er brukervennlig, sømløst og lett å lære seg. Dette er spesielt tydelig i den nye versjonen som lanseres i høst.
– Noen av våre kunder synes det er viktig for de ansatte å ha verktøy som gjør det attraktivt å jobbe der, spesielt nå når man higer etter å få hotellansatte tilbake. Det er klart at om man har et system som både er enkelt å håndtere, brukervennlig, kjekt å jobbe med og som forenkler kommunikasjonen med gjestene og internt, så gjør det hverdagen til den ansatte både enklere og mer effektiv, fastslår Merete.
Med et bookingsystem som har fått internasjonal oppmerksomhet og som har kontorer flere steder i verden, ser Magnus lyst på fremtiden til Zaui Stay, både i Norge og utenfor landegrensene.
Magnus Vegem Dahle, Daglig leder i Zaui Stay (til venstre), Kaspar Fjetland Højvig, CEO i Zaui Group (til høyre).
– Dette er et sentralt system som er godt etablert, stabilt og driftssikkert. I dag har vi 80 kunder i Norge, samt et par stykker i Nederland og Canada, og vi er så trygge på løsningene våre at vi føler vi kan gå hvor som helst i verden – noe vi skal snart, smiler Magnus avslutningsvis.