Autokonsult Trondheim AS på Flatåsen, er en del av Mekonomen. De har god kompetanse og kan utføre service på både maskiner og biler. De er et bilverksted av de helt sjeldne, der ærlighet overfor kunden er en selvfølge.
Lars Rathe Røstum var knapt 24 år da han ble tilbudt stillingen som daglig leder for bilverkstedet. Siden den gang har Autokonsult Trondheim doblet omsetningen på to år, utvidet verkstedlokalet, bedret arbeidsmiljøet med økt fokus på trivsel blant de ansatte, fokusert på profilering og skapt seg et navn de kan bære med stolthet.
– Det begynte i all hovedsak med at jeg i 2010 startet som lærling i et firma som het Nik. Haugrønning AS. De så på mulighetene til å kjøpe opp et verksted for å videreutvikle drifta og ha flere verksteder å gå på, og da kom de over dette verkstedet her på Flatåsen, forteller Røstum.
Røstum kom fort inn i rollen som lærling ved verkstedet, og det viste seg at han hadde et spesielt talent for kundebehandling. Det var dette som gav ham den tillitsfulle rollen som daglig leder i Autokonsult Trondheim. Etter en større oppussing, ble lokalet på Flatåsen utvidet med 250 kvadratmeter verkstedlokale, med plass til mer utstyr og løftebukker. Røstum ansatte tre mekanikere til på verkstedet, og spikret opp reklameskilt langs veien slik at kundene skulle finne frem til verkstedet.
– Vi planlegger å bli enda større, men tar det steg for steg, smiler han.
Den unge daglige lederen anser at ærlighet er en selvfølge. Men i hans bransje er det snarere mangelen på ærlighet som regjerer. Røstum vet at det foregår systematisk overbehandling av biler hos mange bilverksteder i dag, og kunder som kommer til Autokonsult Trondheim blir ofte veldig overrasket over at de kan få service og reparasjoner utført til under halve prisen enn hos andre aktører.
– Vi er ærlig med kunden og sier det som det er. Har vi en bil inne på EU-kontroll og ser at dette er en bil vi er i tvil om det lønner seg å koste på, så sier vi det til kunden. Vi skal for all del ikke reparere bilen din hvis det ikke er lønnsomt for deg å reparere den.
– Jeg skal være ærlig og kunne stå for det jeg sier privat også, fastslår Røstum.
Han erfarer at kundene setter stor pris på verkstedets ærlighet, og kommer tilbake til dem.
– Vi legger oss lavt i pris, for vi ser ingen grunn til å ta mer enn det vi trenger for jobben. Vi tar vare på kunden i form av at om kunden er fornøyd med oss, så kommer han tilbake til oss uansett.
Autokonsult Trondheim har et dekkhotell, men denne plassen vurderer Røstum nå å bruke til å utvide verkstedet med flere løftebukker. Det kan han bli nødt til dersom de vokser i samme takt som de har gjort frem til nå.
Som en godkjent lærebedrift tar de også inn lærlinger, og på den fronten er Røstum alltid på jakt etter arbeidsomme og sosiale medarbeidere som er åpne for nye utfordringer og har den rette innstillingen. Til gjengjeld lover han sine ansatte et trivelig arbeidsmiljø i en ung arbeidsflokk der et godt samarbeid best oppnås ved et optimalt psykososialt miljø blant de ansatte.
– Jeg syns at folk skal glede seg til å komme på jobb. Og når de er på jobb skal de ikke føle at de mangler noe som helst av verktøy eller hele arbeidsklær.
– Kundene skal se at her er det en seriøs bedrift som holder på, avslutter Røstum med et smil.