– Vi vil at butikkene våre skal være en markedsplass og en inspirasjonskilde for
kunder som kanskje trenger litt hjelp til å vite hva de faktisk trenger, sier daglig leder Gunnar Kristian Ervik.
Odd Ingebrigtsen AS startet i ’52 med Skoda-biler, mopeder og barnevogner, men har etter hvert blitt en rendyrket franchisevirksomhet med Elkjøpbutikker. Som en storaktør innen elektriske artikler inkludert alt innen data, tele, audio, video og kjøkkenartikler, satser firmaet på å gi best mulig kundeservice til sine kunder.
– Historisk sett så solgte vi bare hvitevarene til kjøkkenet, men nå kan du få et komplett kjøkken her hos oss.. Det er det flere og flere kunder som har skjønt, og kjøkken har derfor blitt den varegruppen med størst vekst hos oss, sier Ervik.
Daglig leder forteller at de tilbyr gode kvalitetskjøkken til en veldig fornuftig pris, men setter alltid kundebehovet først.
– Selve produktene i seg selv er mye likt fra oss til andre butikker, det vi gjør er at vi sørger for at kunden får den varen til en god pris, men vi legger mer vekt på at her skal du få den hjelpen du trenger til å finne det virkelige behovet ditt, sier han.
Heltrøndersk
Odd Ingebrigtsen AS legger stolthet i å drive en heltrøndersk samarbeidsvirksomhet og tenke lokalt trass i at de er en del av en stor nordisk innkjøpskjede.
– Vi er jo et lokalt firma, oppstart og alt har vært her i Trøndelag og det er kun trønderske eierinteresser, sier daglig leder.
I samarbeid med lokale virksomheter tilbyr de alle tekniske løsninger fra nettsiden deres, forteller Ervik.
– Kunden kan komme hit og få personlig service eller bestille på nettsidene og hente hos oss eller få det levert i posten eller ved transporttjeneste, sier han.
– Ingenting er for lite, selv en brødrister kan du velge om du vil ha levert på døren. Det er et veldig sammenkjørt system og du har alle valg som kunde, legger han til.
Ekstra å tilby
– Netthandel er i skuddet som aldri før og det velsigner jo vi i og med at vi har egne nettsider, men det er jo fremdeles butikkdriften som er hoveddriften vår, og da må vi sørge for å ha noe ekstra å tilby der, sier Ervik.
Elkjøpbutikkene i Odd Ingebrigtsen AS, satser på å bruke butikkene sine som markedsplass og inspirasjon for sine kunder.
– Kunder som er godt informerte og vet hva de skal ha, har jo ingen problem med å handle på nettet, men de som faktisk trenger litt hjelp vil vi gjerne at kommer og kikker, tar på og får gode råd av oss. Det legger vi mye tid og krefter på, sier han.
Ervik legger vekt på at de får med seg de endringene som skjer i bransjen og i samfunnet slik at de kan tilpasse seg og kunne gi det kundene etterspør.
Opplæringssystemer
Odd Ingebrigtsen AS har nylig ekspandert franchisevirksomheten til Helgeland, og fornyet de fleste Elkjøpbutikkene.
– Vi har nylig avsluttet det beste året noensinne i Odd Ingebrigtsen AS, sier Ervik.
Daglig leder forteller også at selv om julestria er travel for firmaet er det også den triveligste tiden i året.
– Vi er avhengige av å ha fornøyde ansatte året rundt, for selgere som ikke har det bra, gir heller ikke gode råd og selger ikke inspirasjon, sier Ervik.
Som en del av Elkjøps opplæringssystem får alle ansatte i virksomheten god kursing innenfor sitt fagfelt.
– Kjøkkenselgere eller servicepersoner har kurs som er rettet mot det, i tillegg så er det rene kundebehandlingskurs, sier daglig leder.
Som en del av opplæringen og ved levering av nye varer og artikler, går de ansatte gjennom nettbaserte opplæringskurs for å best kunne tjene kundene på en effektiv måte.
– Varene skiftes ofte, og vi må være kjappe for å henge med. Da er det ikke sikkert vi får fraktet en fra Oslo på kurs så kjapt, og da har vi fullopplæring nettbasert på plass, sier han.
Trøndere klager aldri
Som en del av Elkjøps returservice har alle kunder returrett på alle produkter innen 50 dager.
– Med 50 dagers returrett har det ingen hensikt for oss å selge noe som kunden ikke trenger, en for dyr vare eller en vare som ikke dekker behovet. Da kan kunden komme tilbake og få tilbake pengene, og det har ingen økonomisk gevinst for oss å overselge, sier Ervik.
– Vi er trøndere og vi klager aldri. Er vi misfornøyde så sier vi det ikke til noen, men vi kommer aldri tilbake, ler Ervik.
– Derfor er det veldig viktig for oss at vi selger riktig produkt og riktig løsning til kunden på første forsøk, sier han.