bodahl-johansen1bodahl-johansen2bodahl-johansen3bodahl-johansen4bodahl-johansen5bodahl-johansen6bodahl-johansen7bodahl-johansen8øra dekkhotelløre repråbekken dekkhotellråbekken omleggråbekken resepsjon

Har du hørt om den miljøvennlige metoden som forvandler dine slitte dekk til nye?

Lange tradisjoner: Hundreåringen Bodahl-Johansen AS har drevet med dekk siden 1922, og fortsetter sin tradisjonsrike reise i 2022 med å gi nytt liv til gamle og slitte dekk.

Familiebedriften Bodahl-Johansen AS har noe som veldig få norske bedrifter har; de har en historie som strekker seg hele 100 år tilbake i tid. De har også en framtid som fortsatt er like lys og lovende som i 1929. Da kjøpte nemlig bestefaren til daglig leder Erik Bodahl-Johansen en regummieringsmaskin, for å starte med reparasjon og regummiering av dekk i stor skala.


– I 1922 fantes det ikke så mange biler, og det var nesten utenkelig at man kunne leve av dekk! Bodahl-Johansen reparerte derfor mer enn de solgte, noe som man etter hvert utviklet. Vi startet med regummiering i 1932, og det er egentlig veldig tidlig, forteller Erik om hvordan familiebedriften formet seg.



Gammelt blir nytt
Historien sier at det var få biler på veiene i Norge, og at de bilene som fantes stort sett kjørte på sommeren fordi dekkene ikke egnet seg til vinterkjøring. I tillegg var det tøffe tider på 30-tallet og under andre verdenskrig. Det lille dekkfirmaet ble nødt til å reparere gummistøvler og annet, men de solgte også biler og reparerte dekk. Etter hvert som tidene forandret seg, kunne Bodahl-Johansen igjen satse på det de opprinnelig startet med; nemlig regummiering og forsterkning av slitte og ødelagte dekk.


– Bestefaren min var stor på å lage innlegg og reparasjonsmateriell, og når dekkene ble kjørt i stykker eller fikk punktering, så la man en forsterkning inni dekkene som skulle holde på dekkene. Dette laget han i stort monn og solgte både i Norge og eksporterte til utlandet, forteller Erik.


Eriks far overtok tidlig driften av firmaet, og selv ble Erik nærmest født og oppvokst i familiebedriften, som han ble en del av på heltid i 1990. Siden den gang har Bodahl-Johansen vokst seg enda større, og i dag har de syv dekkverksted: i Fredrikstad, Mysen, Ski, Rakkestad, Halden og Svinesund, pluss fabrikken her i Fredrikstad.



Stor miljøgevinst
Bodahl-Johansen tilbyr per i dag regummiering av dekk til busser og lastebiler, i tillegg til salg av nye dekk til personbiler, lastebiler og nær sagt alt som går på hjul, i egne butikker.


– Vi har blitt en betydelig aktør i Østfold, og ikke minst har Dekkhotell utviklet seg til å bli et viktig tilbud på alle våre avdelinger.



– Per i dag regummieres det ikke dekk til personbiler, siden det har blitt billigere å produsere helt nye dekk i Kina. Men vi er ikke fremmede for at det kanskje kan komme tilbake igjen. Nå er dekkene på personbiler og SUVer blitt mye større, slik at det igjen kan bli lønnsomt både økonomisk og miljømessig, forklarer Erik.


Han forteller videre at miljøgevinsten er stor ved at man tar vare på stammen til dekkene, og at man også kan spare mye penger på å regummiere dekkene fremfor å bytte dem ut mot nye.



– Det er morsomt å tenke på det grønne skiftet og det miljøfokuset vi har nå, når vi allerede for nesten 100 år siden tok gamle dekk og regummierte dem for at de skulle kjøre enda et liv, smiler Erik stolt.


På 90-tallet bygget Bodahl-Johansen en ny fabrikk for regummiering. De gikk fra å være en mindre produksjonsbedrift til å bli en storindustri. Det gjorde bedriften bedre rustet til å produsere flottere dekk av enda bedre kvalitet med en mer moderne produksjonslinje.



– I dag er kvaliteten på regummierte dekk blitt kjempegod, og helt på samme nivå med nye dekk. Bra kvalitet er en forutsetning, men det viktigste er at vi alle har blitt veldig opptatt av å ta vare på ressursene våre, og bruke innsatsfaktorene mye mer. Når man lager et nytt dekk, lages det av stål og gummikomponenter – ikke minst olje og sot. Mens når vi regummierer, legger vi «bare» en ny slitebane på toppen, slik at vi kan bruke hele stammen igjen og igjen, forklarer Erik.



Enda bedre kvalitet
Erik fremhever videre hvor viktig og bra miljøperspektivet ved regummiering av dekk er for samfunnet. Man slipper rett og slett å kaste dekket før man har brukt det to til tre ganger. Et dekk kan nemlig resirkuleres flere ganger, og Erik spår at regummiering bare vil bli mer og mer aktuelt i tiden som kommer.


– For å fremstille et nytt lastebildekk trengs det cirka 83 liter olje, men for å lage et tilsvarende dekk som er regummiert, så trenger man 27 liter! Det gjør at det er bærekraftig å drive med det, noe som vi har vært klar over og promotert i mange år. Forskjellen er at nå har kvaliteten blitt enda bedre, slik at man kan likestille det med nye dekk. Det er veldig viktig, for vi kan ikke være miljøvennlige om produktet ikke fungerer, fastslår Erik avslutningsvis.




Les mer...

2022-09-01 13.00

Transportbergen2

Lokalkjent aktør i transportbransjen dekker behovene til bygg- og anleggsbransjen med allsidige kranbiler

Artikkel Transportoppdrag Bergen AS er en pålitelig leverandør av transporttjenester, komplette kranbiloppdrag og korttidslagring av gods i Bergen og omegn.
vbk6

Bred kompetanse hos anerkjent verksted med fokus på tunge kjøretøy

Artikkel VBK AS, er et velrennomert selskap fra Horten, med lang erfaring innen påbygg og reparasjoner av tyngre kjøretøy. De utfører reparasjoner på lastebiler, busser, bobiler og campingvogner og hengere, og...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    vidaxl

    Fem måter å nyte mer tid utendørs

    Uansett hvor du bor, om det er i et hus med hage, en leilighet, eller en hybel, er det synd om du ikke utnytter sjansen til å tilbringe ekstra tid ute, spesielt i sommermånedene. Når solen er ute og temperaturen stiger, er det mange som liker å få litt frisk luft og naturlig D-vitamin. Men kanskje synes du det er vanskelig å forlate hjemmet av en eller annen grunn? Heldigvis er det ingen grunn til bekymring. Vi har samlet en liste over måter å lokke deg selv til å begi deg ut i den solfylte naturen.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv