Pådriveren og daglig leder bak Fjordfolk Mikrobryggeri AS, er Tom Harald Jacobsen. Han beskriver med entusiasme og stolthet hvordan mat- og drikkeinteressen ble dyrket fra han var guttunge, og om hvordan han startet med hjemmebrygging i garasjen for ni år siden. Nå er bryggeutstyret i garasjen utviklet til Fjordfolk Mikrobryggeri i nye lokaler som i fjor produserte over 21.000 liter øl i 78 forskjellige varianter.
– Vi skal opp fra 20.000 liter i produksjon til 140.000 liter i året. Det klarer vi å distribuere, og vi har fått veldig mye forespørsler fra utlandet – dette er veldig spennende, sier Jacobsen.
Å satse stort har vært en læringskurve for mikrobryggeriet. Da AS-et ble dannet for tre år siden ble de rådet til å satse stort på et 2000-liters bryggeri, men med skepsis og ønske om å bli kjent med markedet først, gikk de for et 500-liters bryggerianlegg.
– Det var altfor smått. Det vi fant ut at når vi gikk over til en profesjonell bedrift er jo at 500 liter er for lite i produksjon til å gå i pluss, så vi er fremdeles i en oppstartsperiode. Vi driver også med en del ølsmakinger og events ved siden av, for å spe på økonomien.
Førsteprisen i VGs øl-test
Med 78 forskjellige øltyper i året går det fort i svingene på bryggeriet. Det er stadig nye brygg i tankene.
– Ett år etter oppstart fikk vi presentasjon i VG – Norges beste sommerøl!
M/S Berliner er utviklet i samarbeid med en hjemmebrygger i Sandefjord. Etter små justeringer ble den brygget på storskala og tok hjem førsteprisen i VGs kåring av beste sommerølet i 2017 og var ”vår absolutt favoritt øl” ifølge testpanelet.
– Den er brygget, men all heder og ære til oppfinneren som er på etiketten. Det er hans signatur, sier sandefjordingen, vi har laget den i større skala.
Favoritten har inspirert til videre produksjon, og mikrobryggeriet vil snart kunne presentere en ny variant av M/S Berliner med blant annet blåbær og rabarbra.
Eget ølutsalg
Jacobsen forteller at ølproduksjonen i seg selv ikke er nok for å holde firmaet flytende, og de fant fort ut at alternative inntektskilder var nødvendig. Ideen om å samle og tilby andre mikrobryggeri sine produkter, ble født.
– Vi begynte med et lite ølutsalg i enden av bryggelokalet, men fant ut at vi ville satse større i sentrum. Andre småbryggerier lager jo også øl som fortjener å bli fremhevet.
Konseptet utviklet seg og etter hvert ble lokalet for lite for utsalg og flyttet ved siden av Vinmonopolet i Sandefjord. I dag har Fjordfolk Butikkdrift et av Norges største ølutsalg med over 600 varelinjer. Og målet skal være godt over 1000 før desember 2018.
– Vi får tilbakemeldinger på at det er Norges største og flotteste ølutsalg, sier Jacobsen. Turister er innom for å ta bilder av dette! Vår visjon er å få folket til å tørre å smake det brede spektre øl kan være er.
Øl for den kvalitetsbevisste
Foruten deres eget butikkutsalg er produktene å finne i blant annet hos Meny i Sandefjordområdet.
– Vi driver med direktedistribusjon, og Menybutikkene er flinke til å støtte oss. Vi har ikke kommet lenger enn til Sandefjord, Jarlsberg og Revetal før vi er tomme, de tar grovt av bilen, ler Jacobsen.
Tilknyttet bryggeriet har de en bar hvor de gjennomfører ølsmakinger og lukkede events. Den har også hatt sommeråpent to år på rad og blitt godt mottatt av lokalmiljøet.
Fjordfolk Mikrobryggeri leverer ølet sitt til restauranter, men ikke mange barer og puber.
– Vi har ikke produkter som folk drar på fylla med, vi har produkter som har fokus på kvalitet og hva som passer til maten. Vi har mange flotte restauranter som har ølet vårt.
Tilbyr egen mat- og alkoholservering
Som et tilleggskonsept driver Jacobsen Noatun Eventpark – et mekka for bedrifter som ønsker en annerledes vri på julebordet eller sommerfesten. Blant skog og mark ligger parken med tilhørende skogshytte på Østerøya, og kan tilby skreddersydde løsninger etter bedriftens ønsker!
– Vi tilbyr teambuildingsaktiviteter, samt badestamper med utsikt mot Mefjorden og scene med mulighet for livemusikk.
På Noatun tilbyr de også egen mat-og alkoholservering, og kokken som Jacobsen beskriver som ”helt rå”, parer mat sammen med bryggeriets eget øl.
– Folk forteller at det er den beste julematen de har fått og at de har storkost seg der oppe. Det er en helt annen setting enn hva folk forventer seg – her er det «back-to-nature» opplevelsen folk elsker og det er enklere for bedriften å holde sammen gjennom hele kvelden. Atomosfæren er avslappet, lun og intim, akkurat det mange ser etter.
– Eventene er kjempepopulære, og inntekten sikrer at vi kan drive Fjordfolk Mikrobryggeri videre, sier Jacobsen.