– Her i Bodø driver vi på med service og salg av alt som heter redningsutstyr til kystflåten, sier daglig leder Christopher Joseph Hunt.
Bodøværingen fra Storbritannia kom til Norge i ’97, og har til sammen over 25 års erfaring innen redningsutstyrsbransjen. Bodø Brann & Flåteservice AS innehar kompetansebevis for Viking redningsflåter, både kommersielt og fritid, og har redningsflåter, redningsdrakter, livvester, pyroteknisk utstyr, nødraketter og alt som faller innenfor livredningsmiddel som spesialfelt.
– Vi får god støtte fra Viking selv, som leverer redningsutstyr til oss, sier Hunt.
Service på utstyr
– Vi vil helst at kunden ikke bruker det, for det skal brukes i nødsituasjoner, svarer Hunt på spørsmål om kundene er flinke til å bruke redningsutstyret de er pålagt.
I tillegg til salg driver Bodø Brann & Flåteservice også med service.
– Alt som er registrert i skipsregisteret har krav på kontroll, sier Hunt, som samtidig kan fortelle at de har mye utstyr som kommer inn til service hos dem.
Redningsutstyr for maritim virksomhet har årlig og toårlig krav på service, forteller daglig leder. Han legger til at det er samme krav til brannslukning om bord på båt som det er i hus og hjem.
– I hus og hjem er det fem års serviceintervall, mens til sjøs er det årlig. Det har med miljøene å gjøre, sier Hunt.
Bodø Brann & Flåteservice har også en del borettslag og andre på privatmarkedet som kunder, der de driver kontroll, service og salg av brannslukningsapparat og annet brannutstyr.
Juksamaskiner
I tillegg til redningsutstyr har Bodø Brann & Flåteservice AS tatt sitt maritime tilbud ett hakk lenger, og er importør for Belitronic elektroniske juksamaskiner, et mekanisk fiskeredskap med flere kroker på et snøre med et tungt søkke i enden.
– Vi tar inn juksamaskiner fra Sverige og selger til en rekke forhandlere langs kysten fra Båtsfjord i nord til Mandal i sør, sier Hunt.
Han forteller at alle båter kan bruke en juksamaskin, og at de i tillegg er solgt til plattformer ute i Nordsjøen som de monterer for å dra opp fisk.
– Vi har ikke noe nettløsning, så vi er veldig kundeinnstilt og setter stor stolthet i personlig service, sier Hunt.