Oddvar Flottorp mener at noe av det beste med jobben som takstmann er å hjelpe folk. Oddvar er utdannet bygningsingeniør og ramser opp tidligere jobber som tømrer, byggeleder i entreprenørfirma og stikningsingeniør ved bygging av oljeplattformer for Norwegian Contractor i Rogaland. Dette var bakgrunnen som la grunnlaget for at han i 1994 søkte jobb som takstmann i et etablert takstfirma i Sandnes.
– Det var litt tilfeldig at jeg startet med dette. Jeg ble spurt av en kollega om jeg var interessert i å begynne med taksering – dette hadde jeg faktisk tenkt på før, og grep da sjansen, smiler Oddvar.
I dag består Takst Sør AS av tre takstmenn og en kontormedarbeider. Oddvars sin oppgave i selskapet er å administrere oppdrag, samtidig som han har spesialisert seg på storskader, skjønn, taksering av næringseiendom og uavhengig kontroll. Bjørn Morten Rom har vært ansatt i Takst Sør siden 2009, og jobber med skadetaksering, naturskader, tilstandsrapporter og verdi bolig. Sindre Lie Vatland har vært ansatt i 2,5 år, og jobber også med skadetaksering og naturskader, samt noe tilstandsrapporter og verdi bolig. Elise Merete Flottorp holder orden på administrasjon og regnskap, og har vært ansatt i Takst Sør AS siden 2005.
– Vi i Takst Sør er generelt teknisk interesserte, og innstilt på å møte dagens teknologi og utfordringer. I dagens samfunn skjer utviklingen veldig fort, vi må derfor være forberedt på å omstille oss kjapt, og møte utfordringene på en god måte. Vi må hele tiden se etter løsninger for våre kunder, og ikke fokusere for mye på hvordan ting var før. Utviklingen går fremover, og skal vi følge med er vi nødt til å tilpasse oss nye regler, krav og ny teknologi. Dette er noe av det som gjør hverdagen som takstmann spennende og utfordrende.
Medlem i Norges Takseringsforbund
Tidlig på 90-tallet var det spesielle krav for å bli takstmann. Man måtte blant annet ha fylt 30 år og ha 5 års yrkesrettet erfaring. Reglene mht. alder endret seg heldigvis, og i 1994 bød sjansen seg. Oddvar søkte jobb som takstmann, og var heldig som kom rett inn i et etablert firma der han fikk god opplæring. Den faglige utdanningen ble tatt gjennom Norges takseringsforbund og Norsk Eiendomsakademi, og han har siden den gang vært medlem i samme forbund. Etter en sammenslåing med Nito takst for et par år siden, endret forbundet navn til Norsk takst.
Droneinspeksjoner og annen bistand
– I tillegg til tradisjonell taksering, ser vi også på andre markedsområder hvor kundene våre kan dra nytte av vår erfaring og kunnskap. Takst Sør AS er blant annet ett av totalt 11 firmaer i Norge som har inngått avtale med Huseiernes Landsforbund om å tilby medlemmene deres bistand til å tilstandsvurdere fellesarealer for å gi et godt grunnlag til å fastsette felleskostnader.
– I tillegg tilbyr vi også droneinspeksjon av bygninger, og har tre droner med ulike egenskaper. Blant annet har vi drone med termokamera, slik at vi kan termografere høye bygninger uten behov for stillas eller lift. Dette er et marked som kommer mer og mer, og er en veldig kostnadsbesparende måte å kartlegge tilstand på høye bygninger. Vi bruker også drone på større skader og ikke minst for å få oversikt når det er større naturkatastrofer.
– Vi tilbyr også bistand for de som skal pusse opp/bygge på huset eller hytta, og som trenger noen til å sikre gode fagfolk, riktige priser og en håndverksmessig god utførelse. Dersom du bor et annet sted og ikke kjenner firmaene lokalt, kan det være en god investering å få en takstmann til å følge opp arbeidene. Vi kjenner markedet lokalt, hvem som gjør en god jobb og hva som er riktig pris.
En uavhengig part
De siste årene har det i skadesammenheng blitt mer vanlig å ikke benytte takstmann på mindre skader. Det finnes spesialfirma som driver med skadesanering og reparasjonsarbeid, men disse må ikke forveksles med en objektiv takstmann. Selv om det er mange flinke håndverkere til å utbedre skadene, mener vi det uansett er stor nytte i å ha en objektiv takstmann som ikke har noen egeninteresse eller økonomisk interesse i utfallet av skaden. Ved å benytte en erfaren og faglig dyktig takstmann vil man også få gode tips og råd, og større mulighet til å finne enda bedre løsninger.
– Vi bidrar på den måten til å sikre et riktig skadeoppgjør på vegne av både forsikringstaker og forsikringsselskap. Uansett må vi møte kundene våre på beste måte gjennom samarbeid med alle aktører. Er det noen som lurer på noe i forbindelse med en skade, så er det bare å ta kontakt og spørre i vei. Etter mer enn 25 års erfaring skal det mye til for at vi ikke skal kunne svare og hjelpe.
Tilstandsrapporter
De siste årene har det vært mye skriverier rundt dårlige tilstandsrapporter, og det fortelles historier om kjøpere som har blitt lurt til å kjøpe en eiendom som har vist seg å ha store feil, og som koster mye å utbedre. Selv om mange har eierskifteforsikring, er det ikke alt som dekkes, og man kan fort bli sittende med uforutsatte utgifter om man ikke undersøker det man skal kjøpe på en grundig måte.
Oddvar sitt råd til selgere er å sjekke referanser før de velger takstmenn, og være mer fokusert på å få en flink takstmann med godt renommé i markedet, fremfor å kun velge den billigste. Pris og kvalitet henger veldig ofte sammen, også når det gjelder takstoppdrag.
– Når du skal selge en eiendom til flere millioner, så er det aller viktigste å få en grundig og god tilstandsrapport med verditakst. Da har du en nøytral vurdering av både tilstand og forventet markedspris, det beste utgangspunktet for å gå videre til en megler. En god rapport gir trygghet for både selger og kjøper, og er faktisk også salgsfremmende, det vil si når en kjøper ser at det foreligger en grundig rapport av en anerkjent takstmann, så blir de mer trygge på å gi bud.
Byggefeil for flere milliarder
Oddvar forteller at de hos Takst Sør har et stort fokus på kvalitet og gode rapporter.
– Alle takstrapporter blir kvalitetssikret av en annen person før de sendes til kunde. Vårt levebrød er objektivitet og kvalitet, så dette er noe vi har høyt fokus på. Det gjøres dessverre mye byggefeil i Norge, det er snakk om byggefeil for flere milliarder hvert år. Ett av grepene som er gjort de siste årene, er å innføre uavhengig kontroll av prosjekterende og utførende. Gjennom rollen som uavhengig kontrollør har vi mulighet til å komme inn i prosjektet helt fra starten, og kan bidra til å finne feil, slik at disse lukes ut før utførelsesfasen. Dette handler også om godt samarbeid med de involverte i prosjektet, og vi har veldig gode erfaringer med dette siden oppstarten i 2013. Det er gjennom samarbeid vi alle blir bedre, og man har det faktisk triveligere på jobb.
Dannelsen av Norges største kjede - Takstnett
Som et ledd i å møte dagens utfordringer med store naturskadehendelser og endringer i markedet, ble det i 2017 dannet en kjede som heter Takstnett. Oddvar var en av initiativtakerne til etablering av kjeden, og er også daglig leder i selskapet. I dag har kjeden 19 medlemmer i Norge, med rundt 100 takstmenn fordelt på over 50 kontor, fra Tromsø i nord til Lindesnes i sør. Alle medlemmene i Takstnett er håndplukket utfra kompetanse, solid erfaring og godt renommé. Takstnett kan tilby kompetanse på tilnærmet alt innen fast eiendom, industri og maskiner, og har kapasitet til å påta seg store oppdrag i hele Norge. www.takstnett.no
Oppsummering
Oddvar er klokkeklar på at det definitivt vil være behov for takstmenn i fremtiden, men vi som alle andre må følge med i tiden og tilpasse oss endringer og ny teknologi. Så lenge det finnes to parter i en avtale, vil det alltid være behov for en uavhengig tredjepart, og da er det jo bare å ta kontakt ved å slå på tråden eller gå inn på www.takst-sor.no