Selskapet Element Logic AS, ble stiftet på Økern i 1985, og deretter strategisk plassert i forhold til lageroptimalisering, på Kløfta, mellom Oslo og Gardermoen.
– Til å begynne med het selskapet Arkiv & Lager – for da kom man først i telefonkatalogen på «a». Så det var noen veldig smarte karer bak dette, humrer Mats Bjerkaas, Managing director i Element Logic.
Og de smarte karene som startet selskapet, var de to brødrene Kjell Blakseth og Dag-Adler Blakseth. Begge to er fortsatt aktive i selskapet den dag i dag, hvorav Dag-Adler er bedriftssjef og Kjell har en «bestefarrolle», som inkluderer kontakt med et stort nettverk i Norge.
Milliardomsetning
Det hele begynte med enkle reoler og hyllesystemer på slutten av 80-tallet, og man ekspanderte etter hvert til Sverige og Finland etter stor suksess med lagerinnredning på hjemmebane. Men så kom finanskrisen, og selskapet gikk nesten dukken i 2008. I kjølvannet av finanskrisen, valgte man å selge ut den mest profitable delen av selskapet til et annet selskap – og resten er en suksesshistorie uten like.
– Vi fikk heldigvis flere store kunder i etterkant av 2008, som gjorde at Element Logic har vært en solskinnshistorie siden da, konstaterer Mats og smiler. Da jeg kom inn i selskapet for tre år siden, omsatte vi for én milliard, og i fjor omsatte vi for fem og en halv milliard. Vi fikk en tydelig boost gjennom Covid, da det var et behov for å få varene hjem til kundene så fort som overhodet mulig, og våre kunder igjen så behovet for å gjøre en automatisering, forklarer han nærmere.
AutoStore + Element Logic = Suksess
Element Logic ble for alvor kjent på det norske markedet da man i 2003 valgte å inngå et samarbeid med det norske techselskapet AutoStore. AutoStore hadde lenge prøvd å komme inn på markedet med sin teknologi, og fant den perfekte samarbeidspartneren i Element Logic. Seks måneder etter at de to selskapene inngikk et samarbeid, ble det aller første lageranlegget solgt, som den dag i dag fortsetter å levere på høyt nivå.
– Vi liker å si at vi har kommersialisert AutoStore. På mange måter kjenner vi systemet veldig godt og har også vært med på utviklingen av systemet. I dag er vi én av markedslederne internasjonalt, og reisen har mildt sagt vært kjempespennende, forteller Mats entusiastisk.
Da Element Logic og AutoStore leverte anlegget til den store netthandelleverandøren Komplett i 2005, var suksessen et faktum. Slik fikk man en stor referansekunde, som oppgav at lagerdriften nærmest ble revolusjonert med AutoStores smarte teknologi.
– AutoStore er en ny type teknologi, understreker Mats og forklarer: Tidligere gikk man rundt på lageret og plukket én og én vare fra reolene, mens AutoStore-systemet er et robotbasert kubesystem som er basert på «goods to man», som betyr at produktene kommer til deg.
Da man utviklet AutoStore-systemet, hadde systemutviklerne fokus på plassbesparelse og tidseffektivitet. Ved hjelp av kubelagring på høyden, med roboter som kjører helt øverst og leverer varer til en operatørport, og der en operatør tar imot og plukker varene, fikk lagermedarbeiderne plutselig en lettere hverdag.
– Element Logic har hele veien vært gode på prosessforståelse og å knytte det mot software. Tidligere var lagerautomatene en enhet som stod for seg selv, med en annen lagerautomat ved siden av. Ved hjelp av software kunne man koble dem sammen og plukke ordrene raskere, forklarer Mats.
Utfordrer tradisjonelle kjøpsmodeller
Ifølge Mats, vil et lager som i dag bruker 20 ansatte til å plukke varer, bare trenge maks fem personer til den samme jobben dersom man benytter seg av AutoStores innovative løsning. Men et robotdrevet lagerautomasjonsanlegg er naturligvis en kapitalkrevende investering for et selskap. Derfor ønsker Element Logic nå å utfordre de tradisjonelle kjøpsmodellene ved å tilby månedsleie eller pris per plukk.
– Vi har allerede en pilotkunde, så nå er vi godt i gang! Vi mener at dette er en løsning som kan passe ekstra godt for kunder som kanskje ikke har kapital, og som ønsker å flagge ut denne biten for å fokusere på sine kjerneprosesser, fastslår Mats.
Fordelen med Element Logic, er alle prosessene fra varene kommer til lageret og forlater lageret. Element Logic har gjennom mange år opparbeidet seg en gedigen kunnskap om hvordan man kan knytte sammen alle sonene og skape en verdiskapende prosess som optimaliserer vareflyten gjennom lageret.
– Det er vi i Element Logic gode på, poengterer Mats. I tillegg har vi software på toppen av AutoStore; man kan si at AutoStore er verdens beste automatiserte bibliotek. Men hvis man ikke har en bibliotekar som vet hvor mange bøker man har, eller hvor boka er til enhver tid, så hjelper det ikke å automatisere biblioteket. Det er der den avanserte programvaren eManager kommer inn. Den er bibliotekaren som vet hvor mange bøker som er i biblioteket, og hvor boka er til enhver tid, belyser han med sin metafor.
Med 150 ansatte i Norge og 850 ansatte globalt, er Element Logic et innovativt og ekspansivt selskap som tar stadig flere markedsandeler med sitt utrolig spennende, robotbaserte lagerautomasjonssystem. Ifølge Mats har mange nå sett verdien av å investere i et slikt system – noe som på sikt vil komme lønnsomheten til gode.
– Vi har mange store kunder, og vi er spredd i alle industrier og flere land. Vi har nok enda ikke sett det siste stedet hvor AutoStore passer inn, avslutter Mats Bjerkaas.