– Når jeg sier at jeg jobber med lys, så tenker alle på en lampe som man har hjemme. Men det er ikke der vi er, innleder Hans Krüger med et forsiktig smil.
Hans Krüger er daglig leder i Light House Company – et lysdesignselskap som feirer 25 år i år, har 26 ansatte og et datterselskap i Sverige. Ved å fordype seg i lyspsykologi og gå i dybden på hvordan mennesker påvirkes av ulike lyskilder, har Light House Company erfaringen som sørger for riktig belysning til riktig formål.
– Det vi driver med, er det vi kaller for teknisk dekorativ belysning; all lys som sitter fastskrudd i veggen, taket og gulvet, og som er en del av arkitekturen. Grunnbelysning er en stor del av det, for eksempel når vi leverer belysning til en idrettshall, et lager eller et fellesareal i et kjøpesenter, utdyper Hans.
Lysets store påvirkning
Hans forteller videre hvordan vi mennesker oppfatter lys underbevisst, noe som stammer fra urinstinktet vårt som kan spores tilbake til tiden da vi var jegere og samlere. At forskjellig lys påvirker oss på forskjellige måter, er selve grunnlaget til Light House Companys konsept.
– Da vi var jegere og samlere var det to lyskilder; sola og leirbålet, og det var slik vi lærte å forholde oss til lys. Lys i det perspektivet handlet om trygghet, varme og livsopphold, mens vi i dag snakker om lys som design, sier Hans. Man har glemt at lys i seg selv har en veldig stor påvirkning på oss siden det ligger i urinstinktet vårt: Lyset bestemmer når vi skal våkne og når vi skal bli trøtte siden produksjonen av melatonin styres av lyset, forklarer Hans engasjert.
Lysets kvalitet kan også få oss til å enten jobbe mer, eller - bli trøtt og mindre produktiv. Lyset kan bli et søkepunkt, samtidig som det kan få oss til å unngå et annet punkt. Lys kan rett og slett bli brukt i mange forskjellige aspekter og sammenhenger, samtidig som det kan oppfattes på svært forskjellige måter. Hans understreker at lys rett og slett har en ekstremt stor påvirkning på oss.
Viktig lyspsykologi
– Lys avhenger også av hvor man er i verden. Her i Norge er vi veldig glad i det varme, lune lyset, som for oss representerer kos og varme. Men drar man til Spania eller Syd-Europa, ønsker man at lyset skal bidra til å være avkjølende, så da bruker man et kaldere, hvitere lys. Det er ikke kaldere i form av temperatur, men det får deg til å føle at det er kjøligere, mens her i Norge har vi behov for å føle oss varme, poengterer han.
Denne lyspsykologien bruker Light House Company og selskapets seks lysdesignere aktivt i sin hverdag når de designer lys – enten det er til en butikk, et kontor, sykehus eller en demenslandsby.
– Hva skal lyset gjøre for deg? Skal du ha et arbeidslys eller et koselys, eller ønsker du å selge mer? Alle disse tingene må vi ta hensyn til når vi lager en lysplan, understreker Hans.
Light House Companys bestselgende lysserie ved navn LAB, ble til etter at de produserte lys spesielt for en demenslandsby. Da de ikke fant noen lamper på markedet som tilfredsstilte kravene de hadde, bestemte Light House Company seg for å produsere lampene i egenregi – noe som resulterte i en hel serie med lamper som tilfredsstiller alle krav.
– LAB-lampene er uknuselige, og det største aspektet er energieffektivisering, der man får en dekorativ lampe med en ordentlig LED-modul som gir mye lys til en veldig liten effekt. Det har blitt et modulært system som kan bygges ut og som er veldig monteringsvennlig, utdyper Hans.
Store på energieffektivisering
Light House Company jobber mye ut ifra energieffektivisering, som i dag kanskje er viktigere enn noensinne. Da handler det ofte om hvordan kunden kan få mer lys for mindre penger, og ikke minst at belysningen oppfyller kravene i henhold til miljøsertifiseringssystemet BREEAM.
– Mange av de tradisjonelle lampene kan ikke brukes i et BREEAM-prosjekt siden de ikke er gode nok med hensyn til energieffektivisering. I og med at vi er en liten produsent, så har vi designet og produsert spesielle lamper til BREEAM-prosjekter, som handler om å få nok lys der man bruker minst mulig energi, forteller Hans.
På bakgrunn av sin gedigne kompetanse innen skreddersydde prosjekter innen kontor, lager, butikker, offentlige rom og demenslandsbyer, får Light House Company stadig vekk forespørsler fra utlandet – deriblant Island, Sverige, Finland, Baltikum og Holland.
– Vi er ekstremt gode på det vi kaller for skreddersøm. Om en kunde har et helt spesielt behov, kan vi lage en lampe – helt uavhengig av størrelse og antall. Det er det ikke mange andre i Norden som kan gjøre! Vi mener selv at vi er den beste på skreddersøm i Norden og har foreløpig ikke funnet noen som gjør det samme som oss, avslutter Hans med et smil.