Crema Kaffebrenneri har mange års erfaring med håndverkskaffe. Det lille kaffebrenneriet har sine røtter i Bodø, og startet med postordreforsendelser av kaffe så tidlig som i 1983. Etter hvert ble hele bedriften flyttet ned til Sandefjord, og i 2004 kom daglig leder Mette Nyegaard inn i bildet.
– Vi er et kaffebrenneri som også produserer te, og det er det ikke så mange andre som gjør! Ved den tiden var Crema én av kanskje fem kaffebrennerier i Norge, mens i dag er det godt over 100, forteller Mette.
I takt med at spesialkaffe ble en økende trend i Norge, ble selskapet kjøpt opp av Löfbergs Lila i 2009, og i 2020 kjøpte to kollegaer og jeg brenneriet tilbake, sier Mette. I dag ligger hovedfokuset på et breddesortiment av lokalbrent kvalitetskaffe til restauranter, hoteller, kontorer og kaffebarer. I tillegg har Crema mange kunder innen interiør- og gavebutikker – som er et stadig økende segment.
«Strikkekaffe» og «Hverdagslykke»
– Kaffe som gaver, har blitt en populær del av sortimentet vårt i dag. Spiselige gaver har blitt veldig populært siden mange i dag har «alt», forteller Mette. For noen år siden lagde vi «Trendserien», med produkter som «Strikkekaffe» og «Hverdagslykke». Der er det ikke kaffenerden vi er ute etter å nå, men at man får en god kaffe av høy kvalitet, fortsetter Mette med et smil.
For mange år siden opprettet Crema Kaffebrenneri, Crema Foundation, som er et hjelpeprosjekt for arbeiderne på Balanoor Plantation i India. Prosjektet går ut på at Crema gir kr 4,- pr kilo kaffe fra denne plantasjen tilbake til arbeiderne og deres familier. Man besøker jevnlig denne plantasjen, og møter arbeiderne, og har et spesielt godt forhold til eierne og deres familie.
– Crema Foundation er et prosjekt som vi er veldig stolte av og som vi holder hardt i, understreker Mette, som er opptatt av å ta samfunnsansvar.
Cremas kaffeprodukter finnes i butikker og kaffebarer over hele landet, og de har i tillegg en liten nettbutikk med kaffe og te for dem som ikke finner Cremas produkter der de bor. Mette understreker at de har et levende sortiment som hele tiden fylles på med noe nytt.
– Vi har en base som vi har hatt i alle år, med kaffen man bør ha og som folk kjenner godt. Og så har vi en veldig dedikert brennerimester som heter Morten Svendsen. Han er alltid på jakt etter den beste kaffeopplevelsen – gjerne «limited edition» og plantasjer med gode historier – sier Mette entusiastisk.
Flere bør unne seg hverdagsluksus
Da man kjøpte Crema i mars 2020 gikk man rett inn i usikker tid med Corona, men til tross for pandemien har salget gått uventet bra for det lille kaffebrenneriet i Sandefjord.
– Vi hadde en god økning, og vi opplevde at folk unnet seg det lille ekstra, i tillegg til at mange ville støtte det lokale. Vi måtte nesten klype oss i armen siden vi hadde så mye å gjøre, konstaterer en blid kundeansvarlig Camilla Høisæt.
Norge er, som de fleste er klar over, en svært kaffetørst nasjon. Ikke nok med at vi i snitt drikker fire kopper kaffe hver eneste dag, men mange av oss er dessuten villige til å betale litt ekstra for en god smaksopplevelse. Likevel håper Camilla og Mette at enda flere vil seg unne seg litt ekstra luksus i hverdagen.
– Vi tror at mange kutter ut de dyre luksusvarene som bil og hytte nå som folk har økte kostnader, og isteden unner seg litt rimeligere luksus – som en bedre kaffe eller god vin. Rett og slett mer hverdagsluksus, sier Mette.
Snur seg raskt
Crema Kaffebrenneri ligger idyllisk til i Sandefjord, og kundeansvarlig Camilla elsker å invitere kunder hit på et personlig og hyggelig besøk.
– Mange blir overrasket over at selv om vi er relativt store omsetningsmessig, så er vi likevel små! Det er ekte håndverk og «hands on» på alt; vi pakker selv og har hele verdikjeden. Vi designer og lager oppskrifter på kaffe og te selv, og står fritt til å kaste oss rundt fort, fastslår Mette.
Et eksempel på at Crema Kaffebrenneri snur seg fort, er da de fikk i oppdrag å lage en spesiell festivalkaffe. Men da konserter og festivaler ble avlyst under koronaen, ble den rett og slett byttet ut mot «Road trip-kaffe» siden folk isteden reiste ut på langtur med bobilen!
Cremas fremtidsvisjoner, når vi snart skriver 2023, er å ta en enda større markedsandel innen restauranter, hoteller og kaffebarer, i tillegg til gave- og interiørbutikker, og det nyere segmentet som er kontorer og arbeidsplasser.
– Det er viktig å ha god kaffe på jobben, man drikker tross alt mye kaffe i løpet av en arbeidsdag! Det koster ikke så mye for en arbeidsgiver å kjøpe en god kaffe som smaker godt for de ansatte, betoner Mette avslutningsvis.