Han betegner verkstedet sitt som en poliklinikk for industri, bygg-og anleggsbransjen, og det stemmer godt. Det 1 500 kvadratmeter store verkstedet huser 13 ansatte, og fungerer som en problemløser for anleggsmekanikk av alle slag. Den oppfinnsomme og driftige eieren Asle Bjørklund, var 27 år da han startet det mekaniske verkstedet for snart 30 år siden. «Still going strong», med andre ord.
– Vi har bygd oss om fra å være et krummelurverksted for konstruksjoner og problemløsere, til salg og service for at det skal bli lettere, forteller Bjørklund.
I tillegg til at det over gjennomsnittet løsningsorienterte verkstedet driver med reparasjoner, utfører de også årskontroller og sertifiseringer av alle typer anleggsmaskiner og gaffeltrucker samtidig som de driver med salg og service.
– Vi har bygd en del store ting til bygg-og anleggsbransjen, og har levert flere støpe-og monteringsmaskiner for betongelement i tunneler. Ganske mye ekstremt har foregått her, sier mekanikeren om det eldste verkstedet i Mo i Rana.
Ikke nok med at de er det eldste verkstedet i sitt slag, Bjørklund Mek. Verksted er unike også fordi de faktisk kan reparere alt istedenfor å bare bytte deler.
– Vi har et rikholdig lager med deler. Kundene er vant med at de finner det de trenger hos oss uten å vente.
Det mekaniske verkstedet i Mo, kan bygge det meste av produksjonsutstyr og spesialmaskiner, og får oppdrag fra hele Norge. De fleste oppdragene kommer derimot fra nærområdet, kan Bjørklund fortelle. Ved hjelp av flere servicebiler, kan det mekaniske verkstedet reise rundt i nærområdet og ta service på plass hos kunden.
– Det er sveising, veldig mye hydraulikk og reparasjoner av sylindere, pumper og ventiler, sier han.
Bjørklund Mek. Verksted er faktisk også markedsledende på salg av gaffeltrucker i Mo i Rana, og både selger og tar seg av service på gaffeltrucker, hjullastere, anleggsmaskiner, dumpere og gravemaskiner. Truckene blir levert til industri, smelteverk og diverse forretninger.
Den arbeidsomme mekanikeren innrømmer at han etter et langt yrkesliv begynner å trappe ned på arbeidsmengden. Men han bekymrer seg ikke nevneverdig for fremtiden.
– Jeg har aldri hatt røde tall, så nå skal vi bare fortsette å drive som vi driver - det blir best på den måten, humrer han.