Med lang erfaring i markedet og god kjennskap til kontormøbler med maksimal arbeidskomfort, tilbyr KMS Interiør ergonomiske kontormøbler til både privatpersoner og bedrifter – fra kvalitetsleverandører som Stressless, SAVO og Scan Sørlie.
KMS Interiør eies og drives av Hakon Kristoffersen, som har drevet med kontormøbler i 40 år.
– Jeg startet med møbler fordi jeg ikke var spesielt glad i skolen, røper Hakon og smiler. Da jeg hadde tatt førerkortet i 1984, ble jeg oppringt av en venn som spurte om jeg ville bli møbelmontør. Det jobbet jeg med en god stund, men i 1989 fikk jeg tilbud om å bli selger. Rundt 1994 begynte jeg å jobbe med møbler igjen og startet i et lite firma, forteller han.
God kjennskap til møbelbransjen
Noen år senere, startet Hakon firmaet Kontormøbelservice – i dag KMS Interiør, hjemme i garasjen. I 1999 fikk han med seg den samme kameraten som fikk Hakon inn i møbelbransjen på 80-tallet, og siden den gang har KMS Interiør hatt en jevn og fin vekst med alt fra enkle kontorstoler til komplette innredningsløsninger. På det meste har KMS Interiør hatt ti ansatte, men i dag er de fem; et antall som Hakon trives veldig godt med.
– I dag holder vi til i nye, fine lokaler i Sande i Vestfold. Her passerer rundt 8 000 biler i døgnet, og det er fine parkeringsmuligheter rett utenfor butikklokalet, sier Hakon om den fine beliggenheten.
Hakon Kristoffersen kjenner møbelbransjen godt og har opparbeidet seg et stort kontaktnettverk i løpet av årene. Etter at hjemmekontor ble en vanlig løsning etter pandemien, har stadig flere bedrifter henvendt seg til kontormøbelspesialisten i Sande for å kjøpe kontormøbelløsninger til sine ansatte.
– Det er også stadig vekk lokale innbyggere som stikker innom og kjøper stoler til hjemmekontoret sitt. Mange har tenkt at det går bra å sitte på en krakk, men siden det har blitt en fortsettelse på hjemmekontortilværelsen kjøper de seg heller en god stol og et godt skrivebord, utdyper Hakon.
Satser stort på nettsalg
Siden Hakon startet med kontormøbelsalg på 80-tallet, er det mye som har forandret seg. Møbelsalget foregår i dag i større grad over nettet, og de yngste forbrukerne går gjerne inn på nettet og finner produkter. Derfor har KMS Interiør satset stort på egen nettbutikk, med levering til hele Norge.
Holdningene i forhold til gode og ergonomiske kontormøbler er også et område som har vært gjennom en voldsom forandring oppgjennom. Da Hakon startet, var det vanlig at kontorstoler med armlener og høy rygg var forbeholdt de med lengst ansiennitet på kontoret. Slik er det ikke i dag.
– Alle fortjener å sitte godt på jobben, fastslår Hakon. Vi har samarbeidet med fysioterapeuter siden 2007 i forhold til ergonomi, og vi ønsker å ha fornøyde kunder. Derfor har vi innført en utprøvningstid på kontorstolene våre, som går ut på at når man kjøper en kontorstol, så har man én ukes returrett. Kontorstoler er en relativt dyr investering, og det er viktig at man sitter godt. Men selv om vi sier at det er en stor investering, så har stolene våre en hyggelig pris, presiserer han.
KMS Interiør driver også med egenimport av kontormøbler, og tilbyr en totalpakke for sine kunder; med salg, levering og montering av kontormøbler. I tillegg tilbyr man tegning og innredningsløsninger av kontorer.
– Vi synes det er hyggelig å kunne tilby personlig levering av varer til våre kunder, med egne biler og ansatte som kjører rundt og monterer, og sørger for at det blir ordentlig. Vi kan levere rundt hele Oslofjorden, fra Halden og opp til Gardermoen, opplyser Hakon.
Lys fremtid i vente
Som en liten leverandør av kontormøbler, slåss KMS Interiør mot de store kjedene. Sammenlignet med de større møbelforretningene er den lokale kontormøbelspesialisten fra Sande svært konkurransedyktig, og Hakon ramser opp at de både er gode på personlig service, leveranse og reklamasjoner.
– Vi er lett tilgjengelige og raske til å respondere når det er noe, og vi synes selv vi er veldig hyggelige å ha med å gjøre, sier Hakon med et varmt smil. Det viktigste ved en leveranse er at folk snakker pent om oss etterpå, men det aller hyggeligste er å få kundebesøk; hos oss står kaffetrakteren alltid klar!
Fremtiden ser lys ut for KMS Interiør, som har fått en uventet «boost» i oktober, som vanligvis er en stille måned. Hakon og resten av de ansatte gleder seg veldig til hva det kommende året har i vente, og ser frem til de gode salgsmånedene frem til årsskiftet.
– Vi er positive og gleder oss veldig til å få lov til å levere kontormøbler til våre kunder de kommende månedene, avslutter Hakon Kristoffersen.